.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Zapłata za nieodebrane zamówienia w barze szybkiej obsługi

• Autor: Monika Cieszyńska

Prowadzę małą gastronomię (fast food). Często klienci dzwonią wcześniej, podając zamówienie, żeby nie musieli czekać w kolejce. Jednak ostatnio coraz częściej zdarzają się zamówienia, których nikt nie odbiera, telefonu zresztą też nie. Czy jest jakiś sposób na walkę z takim procederem? Kwoty nie są duże – około 40-60 zł, ale dla nas strata, ponieważ czekamy do skutku, po czym porcje i tak idą do wyrzucenia.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Umowa zawarta przez telefon jest skuteczna (ważna), gdyż ustawodawca dla tego rodzaju umów nie zastrzegł ani formy pisemnej, ani żadnej innej formy szczególnej. Potwierdza to art. 73 Kodeksu cywilnego (K.c.):

 

„Art. 73. § 1. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności.

§ 2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Nie dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie formy szczególnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej”.

 

Tym samym kupujący, który złożył zamówienie w Pana barze, zobowiązany jest odebrać zamówiony towar i zapłacić umówioną cenę.

 

Nieodebrania towaru zamówionego na odległość nie można utożsamiać z odstąpieniem od umowy.

 

Przyjmuje się, iż klient, który nie odebrał zamówionego towaru i nie uiścił ceny, popadł w zwłokę, o której mowa w art. 491 § 1 K.c.:

 

„Art. 491. § 1. Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Może również bądź bez wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego bezskutecznym upływie żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki”.

 

Nie ma bowiem wątpliwości, iż przez takie zachowanie klienta poniósł Pan szkodę, skoro zamówiony towar nie może zostać już wykorzystany.

 

Podstawę prawną Pana roszczeń względem kupującego będzie stanowił art. 471 K.c., w myśl którego „dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi”.

 

Naprawienia szkody może Pan dochodzić na drodze sądowej. W tym celu winien Pan wystąpić do sądu z tzw. pozwem o zapłatę. Sądem właściwym będzie albo sąd wydział cywilny miejsca zamieszkania pozwanego albo przez sąd miejsca wykonania umowy – wybór należy do Pana jako powoda.

 

Pozew należy skierować do postępowania upominawczego. Pozew może zostać złożony na urzędowym formularzu – dostępnym na stronie ministerstwa sprawiedliwości.

 

Pozew może zostać złożony również w formie elektronicznej do Sądu Rejonowego Lublin – Zachód w Lublinie za pośrednictwem konta pełnomocnika (adwokata, rady prawnego) lub ze swojego konta po uprzednim jego założeniu.

 

W pozwie należy wskazać dane dłużników (pozwanych), tj. imię i nazwisko oraz aktualne miejsce zamieszkania. Dodatkowo – w przypadku składania pozwu w formie elektronicznej – powód musi podać numer PESEL pozwanego.

 

Pozew należy uzasadnić, a przede wszystkim wykazać rozmiar szkody. Dowodem może być dokument bądź zeznania świadków. Dowody należy wymienić w załącznikach (zestawieniu dowodów) i w przypadku składania pozwu w sposób papierowy załączyć je do pozwu. W pozwie należy wskazać wszystkie dowody i zarzuty względem pozwanego pod rygorem nieuwzględnienia ich przez sąd w razie zgłoszenia na dalszym etapie postępowania.

 

Pozew musi zostać złożony wraz ze wszystkimi załącznikami w dwóch egzemplarzach (jeden dla sądu i jeden dla pozwanego).

 

Od pozwu należy uiścić opłatę sądową w wysokości 5% (1,25% w przypadku postępowania elektronicznego) wartości przedmiotu sporu (czyli żądanej kwoty), jednak opłata nie może być mniejsza niż 30 zł.

 

W pozwie należy zażądać obciążenia pozwanego wszelkimi kosztami postępowania sądowego, w tym opłatą sądową. W razie więc wygrania sprawy, sąd co do zasady powinien zasądzić od pozwanego na Pana rzecz zwrot kosztów sądowych.

 

Sąd, uznając pozew za uzasadniony na posiedzeniu niejawnym, tj. bez udziału stron, wyda nakaz zapłaty, który następnie doręczy Panu, jak i pozwanemu. Wówczas pozwany w terminie 14 dni może wnieść od nakazu sprzeciw. W razie wniesieniu sprzeciwu nakaz zapłaty traci moc i sprawa zostanie rozpoznana na nowo tym razem na rozprawie z udziałem stron. W przypadku niezaskarżenia nakazu zapłaty, nakaz się uprawomocni i po zaopatrzeniu nakazu w klauzulę wykonalności będzie Pan mógł dochodzić jego wykonania za pośrednictwem komornika.

 

Przed skierowaniem pozwu doradzam skierować do dłużnika tzw. przedsądowe wezwanie do zapłaty i ostrzec go o zamiarze skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego, a następnie komorniczego.

 

Na przyszłość warto przy okazji składania zamówienia pouczyć klienta, iż składając zamówienie zawiera z Państwem umowę i w przypadku nieodebrania towaru ma Pan prawo dochodzić swoich roszczeń przed sądem. Można też takie sprawy zgłaszać na policji. Zaś przy telefonicznym przyjmowaniu zamówienia można poprosić o dane: imię i nazwisko i adres zamieszkania.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Monika Cieszyńska

Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu, nr wpisu TR-871. Absolwentka prawa Katedry Praw Człowieka na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie rodzinnym i opiekuńczym oraz karnym – udzieliła dotąd porad setkom naszych klientów, w których życie często niesłusznie wtargnęła policja i prokuratura, a wielu rodzinom pomogła rozwiązać burzliwe niekiedy konflikty małżeńskie i opiekuńcze (opieka nad dziećmi, alimenty, widzenia z dziećmi). Posiada licencję zarządcy nieruchomości (nr licencji 20460). W kręgu jej zainteresowań znajdują się również zagadnienia prawa spółdzielczego.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu