.
Mamy 13 516 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne porady prawne

Pliki można dodać w kolejnym kroku
Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!

Przeprowadzka do wynajętego mieszkania, czy zmienić dane adresowe działalności gospodarczej bez stałego miejsca jej prowadzenia?

Jestem programistą pracującym na umowie B2B. Moja jednoosobowa działalność gospodarcza jest zarejestrowana bez stałego miejsca jej wykonywania, adres do korespondencji mam wynajęte tzw. wirtualne biuro, natomiast adres przechowywania dokumentacji mam po prostu w „domu”, w którym jestem zameldowany, ale nie mam tytułu prawnego do tego adresu. Jeśli pozostałbym zameldowany tak jak teraz, a przeprowadziłbym się do wynajętego w mieście mieszkania, czy wymagałoby to jakiś zmian co do danych firmy? Na fakturach jest mój adres zamieszkania, o ile wiem, adres zameldowania nie ma nic wspólnego z prowadzeniem JDG. Czy powinienem zgłaszać fakt przeprowadzki, nawet bez przemeldowania, do CEIDG i ZUS?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Przeprowadzka do wynajętego mieszkania, czy zmienić dane adresowe działalności gospodarczej bez stałego miejsca jej prowadzenia?

Siedziba firmy, miejsce zameldowania, miejsce zamieszkania

Jeśli chodzi o prowadzoną przez Pana działalność gospodarczą, należy wyjaśnić, że czym innym jest miejsce jej wykonywania, a czym innym siedziba. Co do zasady, jeżeli nie istnieje odrębna siedziba działalności, za taką uznaje się miejsce zameldowania osoby prowadzącej działalność. W przypadku braku jednego miejsca jej wykonywania można pomocniczo wskazać taki adres jak siedziby.

 

Adres korespondencyjny winien być na tyle aktualny, żeby ewentualną korespondencję kierowaną do przedsiębiorcy na ten określony adres osoba ta faktycznie mogła odbierać.

 

Miejsce przechowywania dokumentów firmy

Czym innym natomiast jest miejsce przechowywania dokumentów – tu należy wskazać adres faktycznego miejsca, gdzie dokumenty są przechowywane, aby w razie ewentualnej kontroli określone organy wiedziały, pod jaki adres się kierować (np. adres siedziby, jakikolwiek inny adres ich faktycznego przechowywania, np. biura rachunkowego czy miejsca wykonywania działalności).

 

Zatem sam fakt nawet czasowego meldunku w wynajętym mieszkaniu w mieście nie zobowiązuje Pana do zmiany siedziby firmy. Natomiast jeżeli dokumenty zabierze Pan ze sobą do wynajmowanego mieszkania, należałoby zmienić adres przechowywania dokumentacji. Niemniej jednak w tym przypadku, podpisując umowę z właścicielem mieszkania, rekomenduję (bardzo rekomenduję) umieszczenie zapisu, w którym zostanie wyrażona zgoda przez właściciela również do wykorzystania mieszkania na cele prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej (tu można wskazać konkretnie, że tylko w celu przechowywania dokumentów, tak by wynajmujący nie martwił się, że np. musi przekształcić sposób użytkowania lokalu na usługowy i płacić wyższą stawkę podatku od nieruchomości). Rekomenduję to, gdyż organy żądają często potwierdzenia dla konkretnego adresu, że mamy tam prawo prowadzić również działalność (np. za zgodą właściciela mieszkania, od którego je wynajmujemy). Jeśli Pan takowej zgody nie ma, a przechowuje i wytwarza w najmowanym mieszkaniu dokumentację firmową, to zostanie to uznane za prowadzenie firmy (jest to bowiem jedna z czynności prowadzenia firmy) i wykorzystywanie lokalu niezgodnie z umową najmu (miał być w celach mieszkalnych, jest w celach mieszkalno-firmowych), a to upoważnia wynajmującego do rozwiązania umowy z Pana winy, czy czasem nawet kar umownych lub odszkodowania w zależności od treści umowy najmu.

 

Adres siedziby lub miejsca wykonywania działalności na fakturze

Na fakturach powinno wskazywać się adres siedziby lub miejsca wykonywania działalności (jeżeli jest takie zgłoszone). W Pana przypadku proponuję pozostać przy wskazywaniu adresu siedziby firmy. Bowiem w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych w celach podatkowych właściwym jest adres zamieszkania podatnika, a nie adres, gdzie tę działalność prowadzimy. To właśnie w oparciu o miejsce zamieszkania podatnika ustalany jest właściwy urząd skarbowy. Co ważne, nie jest to miejsce zameldowania, lecz miejsce zamieszkania, którym będzie się Pan posługiwał oficjalnie w urzędzie skarbowym. Zaś na fakturach wskazuje się dane identyfikujące osobę jako przedsiębiorcę, w tym również adres firmy.

 

 

Z uwagi na to, że adres do korespondencji nie jest związany ani z Pana obecnym adresem zamieszkania, ani zameldowania, nie trzeba go zmieniać w przypadku zmiany miejsca zamieszkania.

Masz problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 + 4 =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl