.
Udzieliliśmy ponad 128,9 tys. porad prawnych i mamy 14 592 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Odszkodowanie za przetrzymywanie samochodu przez mechanika

• Data: 07-05-2024 • Autor: Radca prawny Joanna Korzeniewska

Niekiedy zdarza się, że osoba, która wykonuje naprawę samochodu, nie wywiązuje się ze swoich obowiązków w terminie. Co można zrobić w takiej sytuacji? W niniejszym artykule wyjaśnimy tę kwestię. Jako przykład posłuży nam sprawa pana Józefa.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Odszkodowanie za przetrzymywanie samochodu przez mechanika

Pan Józef wyjaśnił nam, że w połowie ubiegłego roku oddał samochód do lakiernika samochodowego. Poinformował nas, że przez pierwsze 2 miesiące lakiernik wymyślał przeróżne trudności i samochodu nie naprawiał. Dopiero jakieś 8 miesięcy temu rozpoczął prace przy samochodzie, ponieważ potrzebował zaliczki, jednakże polakierował tylko niektóre części. Pan Józef przekazał mu pół roku temu 2 tys. zł na poczet dalszych prac. Początkiem tego roku pan Józef zaczął bardziej na niego naciskać, ponieważ elementy karoserii nadal pozostawały w stanie, w jakim je przekazał, a samochód bez szyb stał u niego na podwórku narażony na warunki atmosferyczne. Mija dziewiąty miesiąc od czasu, gdy pan Józef przekazał auto lakiernikowi, a on nadal go zwodzi. Pan Józef podkreślił, że lakiernik ciągle tylko obiecuje, że wkrótce dokończy lakierowanie. W związku z tym pan Józef zapytał nas, co ma w tej sytuacji zrobić.

Przyjmujący zamówienie na lakierowanie samochodu nie chce dokończyć rozpoczętego zlecenia

Pan Józef nie wspomina o żadnej spisanej umowie i podejrzewam, że nie została zawarta w formie pisemnej. Niezależnie jednak od tego, nawet w formie ustnej, doszło do zawarcia umowy o dzieło między panem Józefem a lakiernikiem.

Została ona opisana w Kodeksie cywilnym (K.c.), tytuł XV, art. 627 i następne. Ta klasyfikacja jest istotna i ma znaczenie w przypadku pana Józefa. Lakierowanie samochodu zdecydowanie można zakwalifikować jako umowę o dzieło. Zgodnie z wymienionym przepisem – przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania określonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Pan Józef nie napisał, czy on i lakiernik umówili się na jakiś określony termin, domyślam się jednak, że tak nie było, że może on swoją pracę wykonywać w nieskończoność i trzymać samochód pana Józefa tak długo, jak zechce.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Przyjmujący zamówienie opóźnia się z wykonaniem prac

Można więc tutaj zastosować śmiało regulację opisaną w art. 635 K.c. Zgodnie z treścią tego artykułu – „jeśli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, iż nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je skończyć w umówionym czasie, zamawiający może bez wyznaczenia dodatkowego terminu odstąpić od umowy przed upływem terminu do wykonania dzieła”. Jest to uprawnienie przyznane ustawą i nie potrzebuje specjalnego zapisu zawartego w umowie. Wskutek odstąpienia od umowy zostaje ona uznana za niezawartą i strony powinny sobie zwrócić to, co wcześniej sobie świadczyły. W przypadku pana Józefa będzie to zwrot zaliczki, pomniejszonej jednak o koszt wykonanych już prac. Nie potrafię powiedzieć, ile to by wynosiło, gdyż jest to zależne od zakresu tego, co zostało już zrobione. W tym szczególnym przypadku można się domagać zwrotu całej kwoty, ze względu na tak duże opóźnienie, i można też twierdzić, że spowodowało to u pana Józefa konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów.

Naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania

Dodatkowo zgodnie z art. 471 K.c. – dłużnik jest zobowiązany do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że jest to skutkiem okoliczności, za które nie ponosi on odpowiedzialności. Tutaj tak naprawdę trudno byłoby temu lakiernikowi wykazać, że nie ponosi on odpowiedzialności i tym samym się z tego wybronić.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Odstąpienie od umowy lakierowania samochodu ze względu na niedotrzymanie terminu usługi

Tak więc panu Józefowi przysługują następujące uprawnienia: pan Józef może odstąpić od umowy, domagając się zwrotu zapłaconych pieniędzy oraz samochodu. Dodatkowo pan Józef ma prawo żądać odszkodowania za nienależyte wykonanie zobowiązania. Odszkodowanie takie może obejmować poniesioną już stratę oraz utracony zysk. Pan Józef mógłby się domagać zwrotu z tytułu pogorszenia stanu samochodu oraz kosztów lakierowania u kogoś innego, skoro będzie musiał zwrócić się teraz do kogoś innego.

Wiadomo jednak, że nie każdy chce wnosić sprawę do sądu, gdyż jest to męczące, stresujące, czasochłonne, wiąże się z kosztami. Na początek doradzałabym wystosowanie do tego pana pisma z żądaniem zapłaty oraz wydania samochodu. Jeśli pismo będzie porządnie sporządzone, dobrze uargumentowane oraz poparte przepisami istnieje szansa, że się zastosuje do tych wskazań. Co prawda, może niekoniecznie, jeśli chodzi o odszkodowanie, ale za to w zakresie dotyczącym zwrotu zaliczki oraz samochodu.

W tej sytuacji rozumiem, że pan Józef może już nie być zainteresowany wykonaniem pracy przez tego fachowca. Jeśli jednak pan Józef chciałby, aby to on wreszcie ją wykonał, pan Józef może zażądać wykonania umówionej pracy z zagrożeniem, że w przeciwnym przypadku postąpi on tak, jak zostało to wyżej opisane. Takie są możliwości przewidziane przepisami prawa.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Przypadek z warsztatem samochodowym

Ania oddała swój samochód do warsztatu samochodowego. Poinformowano ją, że naprawa zajmie tydzień. Mimo to po upływie trzech tygodni samochód nadal nie był gotowy. Ania wielokrotnie kontaktowała się z warsztatem i za każdym razem obiecywano jej, że prace szybko się zakończą. Ostatecznie, po interwencji konsumenckiej i zagrożeniu podjęciem kroków prawnych, warsztat przyspieszył naprawę, a Ania odzyskała samochód po miesiącu, z dodatkowym rabatem na przyszłe usługi w ramach rekompensaty za opóźnienie.

 

Doświadczenie z remontem mieszkania

Tomek zatrudnił firmę remontową do przeprowadzenia generalnego remontu swojego mieszkania. Oczekiwał, że prace zakończą się w ciągu dwóch miesięcy. Po podpisaniu umowy i wpłaceniu zaliczki remont odbywał się zgodnie z planem. Jednak po kilku tygodniach firma zaczęła zgłaszać różne nieoczekiwane problemy, wydłużając czas realizacji. Tomek był zaniepokojony i niezadowolony z opóźnień, więc postanowił skorzystać z porady prawnej. Ostatecznie firma dokończyła remont i zaoferowała Tomkowi wykonanie bezpłatnie dodatkowych prac wykończeniowych w ramach rekompensaty za opóźnienie.

 

Problem z dostawą mebli na zamówienie

Ewa zamówiła kuchnię na wymiar od lokalnej firmy meblowej, która obiecała dostawę i montaż w ciągu sześciu tygodni. Po upływie terminu dostawy Ewa nie mogła uzyskać od firmy jasnej informacji o statusie swojego zamówienia. Po kolejnych kilku tygodniach oczekiwania i wielu bezowocnych próbach kontaktu z firmą Ewa postanowiła skorzystać z pomocy prawnej. Po formalnym wezwaniu do wywiązania się z umowy firma przeprosiła za opóźnienie, zaoferowała znaczną zniżkę i zrealizowała zamówienie w ciągu następnych dwóch tygodni, a także zamontowała bezpłatnie meble i dołączyła dodatkowe akcesoria kuchenne w ramach rekompensaty.

Podsumowanie

Stawienie czoła problemom z przedłużającymi się naprawami lub usługami wymaga determinacji i znajomości swoich praw. W przedstawionych przykładach widać, że odpowiednie działania, takie jak interwencja prawna czy skorzystanie z pomocy organizacji konsumenckich, mogą przynieść oczekiwane rezultaty i rekompensatę za poniesione niedogodności. To ważne, aby nie pozostawać biernym w obliczu niewywiązywania się z umów i znać środki, jakie można podjąć, aby szybko i skutecznie rozwiązać problem.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu problemu z przedłużającymi się naprawami lub usługami? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online i profesjonalnie przygotowanych pism, które pomogą Ci szybko i skutecznie dochodzić swoich praw. Już teraz opisz nam swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Joanna Korzeniewska

Radca prawny, absolwentka prawa oraz europeistyki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zdobywała doświadczenie w wielu firmach, zajmując się m.in. prawem budowlanym, prawem zamówień publicznych, regułami kontraktowymi FIDIC i prawem cywilnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską, specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym oraz prawie zamówień publicznych.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu