.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Problemy po naprawie samochodu w serwisie

W październiku miałam kolizję drogową, samochód był na gwarancji i naprawa była wykonana w serwisie. Niestety od pierwszej naprawy po wypadku ciągle odchodzi mi zderzak, były już zgłaszane dwie reklamacje i ciągle jest to samo. Co mogę zrobić w tej sprawie? Za naprawę z OC sprawcy wzięto ok. 15. tys. zł, a ja ciągle mam problemy po tej naprawie samochodu w serwisie…


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Problemy po naprawie samochodu w serwisie

Fot. Fotolia

Umowa o naprawę samochodu – umowa rezultatu

Umowa o naprawę samochodu jest umową o dzieło tzw. umową rezultatu. Stosownie do Kodeksu cywilnego (art. 627) „przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia”.

 

Za taką umowę uznać należy umowę naprawy samochodu, jaką Pani zawarła jako osoba fizyczna z określonym serwisem naprawy samochodów. Nie ma znaczenia, powód naprawy lub przez kogo jest ona finansowana. Pani zleciła naprawę samochodu, a serwis zobowiązał się ją wykonać jak najlepiej.

Odpowiedzialność za źle wykonaną naprawę

Odpowiedzialność za źle wykonaną naprawę pojazdu reguluje art. 638 Kodeksu cywilnego, który mówi o tym, że do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Jeżeli zleciła Pani naprawę pojazdu wraz z zakupem części przez warsztat, można żądać ponownej naprawy pojazdu na podstawie art. 561 § 1 mówiącego o tym, że „jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady”. W tym przypadku mogła Pani żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu warsztatowi odpowiedni termin z zagrożeniem, że po jego bezskutecznym upływie nie przyjmie naprawy.

 

Niestety, w przypadku wadliwej naprawy pojazdu nie może Pani żądać upoważnienia przez sąd do usunięcia wad na koszt przyjmującego zamówienie. Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 15 lutego 2002 roku „jeżeli przyjmujący zamówienie nie usunął skutecznie wad dzieła w wyznaczonym terminie (art. 637 § 1 k.c.), zamawiający nie może żądać upoważnienia przez sąd do usunięcia wad na koszt przyjmującego zamówienie (art. 480 § 1 k.c.)”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Postępowanie po ujawnieniu się wad po naprawie

W związku z powyższym jeżeli ujawnią się wady, można skorzystać z jednej z czterech możliwości:

 

  1. złożyć oświadczenie o obniżeniu wynagrodzenia,
  2. złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy – nie może tego zrobić, jeśli wady są nieistotne,
  3. żądać wymiany na dzieło wolne od wad,
  4. żądać usunięcia wady.

Konieczność zawierania umów o dzieło z warsztatem samochodowym

Jeżeli awaria pojazdu pojawi się ponownie, to zlecając naprawę serwisowi, każdorazowo będziemy zawierać z nim umowę o dzieło. Warto żądać dokumentu w postaci pisemnego potwierdzenia dokonania naprawy. Pani powinna w kolejnej reklamacji żądać wymiany zderzaka na nowy, a nie jego nieudolnego klejenia, pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego. Tym bardziej, że zważywszy, iż samochód jest na gwarancji, zatem nowy, kwota odszkodowania winna pokrywać wymianę uszkodzonych części na części oryginalne, nowe. Żadne klejenie nie wchodzi tu w grę. Zatem warsztat ewidentnie w tej kwestii Panią oszukuję. Proszę zatem żądać wymiany na nowy oryginalny zderzak, bez stosowania innych metod, pod rygorem jak wyżej.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Wioletta Dyl

Radca prawny, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego, nowych technologii, ochrony danych osobowych, a także prawa konkurencji, podatkowego i pracy. Zajmuje się również sporządzaniem regulaminów oraz umów, szczególnie z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego, które jest jej pasją. Posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie prawne, obecnie prowadzi własną kancelarię prawną.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu