.
Udzieliliśmy ponad 126,8 tys. porad prawnych i mamy 14 401 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Niedotrzymanie terminu wykonania usługi zgodnie z umową

• Data: 26-01-2024 • Autor: Radca prawny Katarzyna Siwiec

W branży stolarskiej, gdzie terminowość jest bardzo ważna, opóźnienia mogą prowadzić do poważnych komplikacji. W przypadku opisanym w tym artykule przyjrzymy się tym kwestiom od strony wykonawcy, który popadł w opóźnienie, a zlecający postawił twarde żądania. Jak skutecznie bronić swoich praw i interesów w tej trudnej sytuacji, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa? Ten artykuł ma na celu przybliżenie odpowiedzi na to pytanie, opierając się na aktualnych przepisach prawa cywilnego i orzecznictwie sądowym. Oprzemy się na sprawie, z jaką zwrócił się do nas pan Wiktor.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Niedotrzymanie terminu wykonania usługi zgodnie z umową

Pan Wiktor jest stolarzem specjalizującym się w meblach kuchennych. Wykonuje je na zamówienie. Napisał do nas, bo nie dotrzymał terminu wykonania usługi zgodnie z umową. Opóźnienie wynosiło już 20 dni. Klientka zażądała 30% wartości zamówienia w formie odszkodowania lub zwrotu zaliczki i demontażu mebli. Pan Wiktor pytał, jak się może bronić przed tak wygórowanymi żądaniami?

Niewywiązanie się z umowy o wykonanie mebli w określonym terminie

Odpowiadając na pytanie pana Wiktora o niedotrzymanie terminu wykonania usługi, czynię założenie, że między nim a klientką nie było żadnej umowy pisemnej, która zmieniałaby w jakiś sposób ogólne postanowienia Kodeksu cywilnego.

Tym samym umowa o wykonanie mebli jest umową o dzieło, uregulowaną w art. 627 i następnych Kodeksu cywilnego (K.c.). Może mieć w tej sprawie zastosowanie art. 635 K.c., który stanowi, że jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła. Wydaje się, że klientka pana Wiktora póki co oświadczenia o odstąpieniu od umowy nie złożyła – ze względów dowodowych powinna to zrobić na piśmie, gdyż zawsze druga strona może zaprzeczyć, że takie oświadczenie zostało złożone. Klientka jedynie zapowiada, iż takie rozwiązanie zastosuje.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Odstąpienie od umowy o dzieło po upływie terminu do wykonania dzieła

Nie mam pewności w sprawie pana Wiktora, czy już upłynął termin do wykonania przez niego mebli, ale nawet jeśli tak, to za sprawą orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 12 stycznia 2012 r., wydanego w sprawie o sygn. akt V CSK 182/11, przyjmuje się, że na podstawie art. 635 K.c. dopuszczalne jest odstąpienie przez zamawiającego od umowy o dzieło także po upływie terminu do wykonania dzieła.

W przypadku takim jak pana Wiktora zastosowanie mieć dalej będzie, po złożeniu oświadczenia przez zamawiającą o odstąpieniu od umowy, art. 494 K.c., który stanowi, iż strona odstępująca od umowy wzajemnej jest obowiązana zwrócić drugiej stronie to, co otrzymała od niej na mocy umowy (zwrócić meble), sama zaś może żądać tego, co świadczyła (zwrot zaliczki), oraz – niezależnie od powyższego – może żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania, czyli niedotrzymania terminu wykonania usługi.

 

Odnoszę wrażenie, że klientce pana Wiktora zależy raczej na uzyskaniu od niego obniżki ceny za meble i szczerze doradzam takie rozwiązanie, czyli zalecałabym w tej sytuacji negocjacje jakiegoś rabatu, aby obie strony były mimo wszystko zadowolone. W przeciwnym wypadku rzeczywiście pan Wiktor może być zobowiązany do zapłaty odszkodowania, chociaż 30% wartości umowy wydaje się być mocno przesadzone, albo będzie zmuszony zwrócić zaliczkę i zdemontować meble. Dlatego też doradzam próbę ugodowego porozumienia z zamawiającą.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Przypadek z salonu fryzjerskiego

Pani Anna umówiła się na ważną uroczystość i potrzebowała profesjonalnej fryzury. Wybrała renomowany salon, który obiecał, że usługa zostanie wykonana w określonym terminie. Niestety, na dwa dni przed wyznaczonym terminem salon odwołał wizytę z powodu awarii sprzętu. Pani Anna musiała szukać innego salonu w ostatniej chwili, co spowodowało dodatkowy stres i wyższe koszty. Salon fryzjerski zaproponował rabat na kolejną wizytę jako formę rekompensaty.

 

Sytuacja w warsztacie samochodowym

Pan Marek zostawił swój samochód w warsztacie na wymianę części z gwarancją, że naprawa zostanie wykonana w ciągu trzech dni. Po upływie tego czasu okazało się, że warsztat nie zdołał zdobyć potrzebnej części i prace zostały opóźnione o tydzień. To spowodowało, że pan Marek musiał wynająć samochód zastępczy na dodatkowy czas, co wiązało się z nieprzewidzianymi kosztami. Warsztat, w ramach rekompensaty, zaoferował darmową usługę przeglądu samochodu.

 

Kwestia z firmą budowlaną

Firma budowlana zobowiązała się do zakończenia prac remontowych w mieszkaniu państwa Kowalskich w ciągu miesiąca. Z powodu opóźnień w dostawie materiałów, prace zostały przedłużone o dodatkowe trzy tygodnie. To opóźnienie sprawiło, że Państwo Kowalscy musieli wynająć tymczasowe zakwaterowanie, ponosząc dodatkowe koszty. Firma budowlana, jako formę rekompensaty, zaoferowała obniżkę ceny końcowej oraz szybsze tempo prac, aby jak najszybciej zakończyć remont.

Podsumowanie

Niedotrzymanie terminu wykonania usługi może prowadzić do skomplikowanych sytuacji prawnych i finansowych zarówno dla wykonawcy, jak i klienta. Istotne jest, aby w takich przypadkach poszukiwać rozwiązania, które będzie satysfakcjonujące dla obu stron, uwzględniając obowiązujące przepisy prawne. Negocjowanie kompromisu, takiego jak obniżka ceny czy dodatkowe usługi, często okazuje się być skutecznym sposobem na rozwiązanie sporu i utrzymanie dobrych relacji z klientem.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz porady prawnej w sprawie niedotrzymania terminów wykonania usług? Skontaktuj się z nami! Oferujemy profesjonalne konsultacje online i pomoc w przygotowywaniu pism prawnych, aby skutecznie rozwiązać Twój problem. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
2. Orzeczenie Sądu Najwyższego z dnia 12 stycznia 2012 r. V CSK 182/11
3. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 marca 2001 r. I ACa 512/00
4. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 stycznia 2005 r., sygn. akt II CK 33/05

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Katarzyna Siwiec

Radca prawny, absolwentka wydziału prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 9 lat udziela porad prawnych, od 2010 roku prowadzi własną kancelarię. Specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców z różnych branż. W obecnej praktyce zawodowej zajmuje się m.in. problematyką najmu lokali użytkowych.

 

Udziela porad prawnych z zakresu szeroko pojętego prawa cywilnego, procedur cywilnych, w tym postępowania egzekucyjnego. W kręgu jej zainteresowań pozostają zagadnienia z prawa spółek handlowych, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa i procedur administracyjnych.

 

Sporządza umowy, pisma przedsądowe i procesowe.


Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • dziewięć - III =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu