.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Duża liczba napraw pojazdu na gwarancji

• Opublikowano: 06-01-2023 • Autor: Radca prawny Katarzyna Siwiec

Mam problem z ciągnikiem siodłowym, który kupiłem 13 miesięcy temu. Pojazd nabyłem nowy w salonie, serwisuje/naprawiam w serwisie. Serwis nie potrafi poradzisz sobie z naprawą silnika, który nie ma mocy. Z serwisem tym mam podpisaną umowę serwisową na następne 3 lata, czyli mają obowiązek naprawiać mi wszystko na gwarancji jeszcze przez 36 miesięcy. Ale problem polega na tym, że moi kierowcy i ja jesteśmy umęczeni ciągłymi wizytami – przez 13 miesięcy odwiedziliśmy serwisy 24 razy! Chciałem oddać auto i wymienić na nowe, tylko czy to możliwe?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Duża liczba napraw pojazdu na gwarancji

Wada zakupionego pojazdu

Odpowiadając na Pana pytanie, wyjaśniam, że problem z ciągnikiem siodłowym odpowiada de facto pojęciu wady w rozumieniu art. 5561 Kodeksu cywilnego. Z tego tytułu od sprzedawcy może Pan żądać od sprzedawcy roszczeń z tytułu tzw. rękojmi.

 

Zgodnie z art. 560 § 1 Kodeksu cywilnego jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

 

Z kolei art. 561 § 1 mówi, że jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

Wybór roszczenia związanego z pojazdem na gwarancji

Wybór, z którego roszczenia chce Pan skorzystać jako kupujący, w zasadzie należy do Pana. Jeżeli jednak żąda Pan np. wymiany pojazdu na gwarancji, to w myśl § 3 ostatniego z wymienionych przepisów sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.

Żądanie wymiany pojazdu – ciągnika

Tak więc co do zasady Pan może żądać wymiany zakupionego ciągnika, zwłaszcza w aspekcie tylu nieudanych napraw.

 

W orzecznictwie wyrażono pogląd, że rzecz pochodząca z wymiany ma być fabrycznie nowa (wyrok SN z dnia 23 listopada 1970 r., sygn. akt I CR 65/70, uchwała SN z dnia 26 października 1972 r., sygn. akt III CZP 48/72).

 

„I dodam jeszcze – w ślad za nauką prawa i orzecznictwem, że w ramach rękojmi za wady nabywca może domagać się wydania np. nowego samochodu, bowiem sprzedany samochód należy do rzeczy zastępowalnych. Sprzedaż samochodu dotyczy wprawdzie konkretnego pojazdu zindywidualizowanego za pomocą takich danych, jak numer silnika, podwozia, i wybranego przez kupującego. W sytuacji gdy sprzedawca nie wyraził gotowości wymiany samochodu, nabywca, nie będąc zainteresowany jego naprawą, może w wypadku wykazania wad, zgodnie z art. 560 § 1 k.c., albo odstąpić od umowy, albo skorzystać z prawa do obniżenia ceny. Równocześnie kupujący może złożyć oświadczenie, że w zamian za wspomniane uprawnienia zgadza się na dostarczenie mu przez sprzedawcę innego samochodu” (wyrok SN z dnia 20 stycznia 1977 r., sygn. akt IV CR 581/76, wyrok SN z dnia 23 marca 1978 r., sygn. akt IV CR 55/78).

 

Jeżeli zatem znów wada się ujawni albo aktualnie auto nie nadaje się do użytku, może Pan zgłosić roszczenie wymiany ciągnika sprzedawcy.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Katarzyna Siwiec

Radca prawny, absolwentka wydziału prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 2010 roku prowadzi własną kancelarię. Specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców z różnych branż. W obecnej praktyce zawodowej zajmuje się m.in. problematyką najmu lokali użytkowych.

 

Udziela porad prawnych z zakresu szeroko pojętego prawa cywilnego, procedur cywilnych, w tym postępowania egzekucyjnego. W kręgu jej zainteresowań pozostają zagadnienia z prawa spółek handlowych, prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa i procedur administracyjnych.

 

Sporządza umowy, pisma przedsądowe i procesowe.

https://www.linkedin.com/in/katarzyna-siwiec-radca-prawny/


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu