Mamy 7402 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Porady Prawne przez internet

Masz problem z prawem cywilnym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Odstąpienie od umowy - uszkodzenie towaru przy zwrocie do sprzedawcy

Autor: Anna Sufin • Opublikowane: 15.04.2017

Zakupiony na Allegro używany telefon okazał się wadliwy. Nie działały wszystkie funkcje. Po kontakcie telefonicznym i mailowym zdecydowaliśmy się na odesłanie telefonu. Sprzedawca zgodził się na zwrot pieniędzy po otrzymaniu paczki (Poczta Polska). Po kilku dniach napisał wiadomość, że karton był pognieciony (zapakowałem w dwa kartony dla bezpieczeństwa) i telefon nie działa w ogóle. Teraz sprzedawca odmawia zwrotu pieniędzy i odesłał telefon z powrotem (jeszcze nie odebrałem). Sprzedawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Czy odbiorca ma obowiązek sprawdzić przesyłkę przy odbiorze, jeśli jest podejrzenie uszkodzenia (pognieciony karton)? Jak mam odzyskać pieniądze?

Anna Sufin

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek
Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim” w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!
Stały klient Tomasz
Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.
Iwona
Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.
Agnieszka
Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.
Anna
Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.
Krzysztof
Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.
Danuta
Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.
Maciej
Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!
Tomasz
Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!
Małgosia
Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.
Joanna
Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.
Roman
BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.
Zbyszek
Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jarek
Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.
Piotr
Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.
Roksana
Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.
Krzysztof

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że odstąpił Pan od umowy sprzedaży telefonu (sprzedawca zgodził się na zwrot pieniędzy, Pan miał odesłać telefon). Skorzystał Pan zatem z uprawnienia z art. 560 § 1 K.c., który daje możliwość odstąpienia od umowy w przypadku, gdy rzecz ma wadę, a sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego nie wymieni rzeczy wadliwej na wolną od wad ani nie usunie wady. Odstąpienie od umowy spowodowało taki skutek, jakby umowa sprzedaży nie została zawarta (skutek ex tunc). Tym samym strony powinny zwrócić sobie wzajemne świadczenia (art. 494 K.c.).

 

Jednak w chwili wydania rzeczy Panu (co nastąpiło w chwili przekazania przez przewoźnika przesyłki na Pana ręce), niebezpieczeństwo jej przypadkowej utraty i zniszczenia, przeszło na Pana. Zgodnie z art. 548 K.c.:

 

„§ 1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.

§ 2. Jeżeli strony zastrzegły inną chwilę przejścia korzyści i ciężarów, poczytuje się w razie wątpliwości, że niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z tą samą chwilą.

§ 3. Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Postanowienia mniej korzystne dla kupującego są nieważne.”


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Zgodnie natomiast z art. 545 K.c.:

 

„§ 1. Sposób wydania i odebrania rzeczy sprzedanej powinien zapewnić jej całość i nienaruszalność; w szczególności sposób opakowania i przewozu powinien odpowiadać właściwościom rzeczy.

§ 2. W razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju; jeżeli stwierdził, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika.”

 

Z powyższych przepisów wynika, że w stosunkach pozakonsumenckich momentem wydania rzeczy jest przekazanie przesyłki przewoźnikowi, jednak kupujący powinien dokładnie sprawdzić przesyłkę, a gdyby przesyłka dotarła zniszczona, powinien dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika. Powyższe przepisy (w tym poruszany przez Pana obowiązek sprawdzenia przesyłki) odnoszą się jednak do sytuacji, gdy sprzedawca wydaje (przesyła) rzecz kupującemu. Nie ma analogicznych regulacji na gruncie przesyłania rzeczy po odstąpieniu od umowy. Do takiego natomiast odnosi się przepis art. 561 (2) K.c.:

 

„§ 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.

§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje.

§ 3. Przepisy § 1 i 2 stosuje się do zwrotu rzeczy w razie odstąpienia od umowy i wymiany rzeczy na wolną od wad.”

 

W przypadku zatem odstąpienia od umowy kupujący jest zobowiązany do przesłania rzeczy do sprzedawcy na jego koszt.

 

Zgodnie natomiast z art. 561 (4) K.c. na sprzedawcy ciąży obowiązek przyjęcia rzeczy wadliwej w razie odstąpienia od umowy.

 

Podążając za informacją, że dług niepieniężny ma charakter odbiorczy (art. 454 § 1 K.c.), tj. świadczenie zostaje spełnione w chwili przekazania rzeczy w siedzibie dłużnika, Pan skutecznie przekazał świadczenie, wynikające z obowiązku jego zwrotu po odstąpieniu od umowy, dopiero w momencie jego odbioru przez sprzedawcę (tu jako uprawniony do otrzymania telefonu będzie dłużnikiem). Ryzyko przypadkowej utraty rzeczy podczas przewozu spoczywało więc na Panu. Zgodnie jednak z art. 561 (4) K.c. sprzedawca nie mógł nie przyjąć przesyłki.

 

Zatem z jednej strony odstąpienie od umowy pozostało skuteczne – własność telefonu została przeniesiona na sprzedawcę i winien on zwrócić Panu zapłaconą cenę, z drugiej jako osoba odpowiedzialna na zasadzie ryzyka za zniszczenie przesyłki, powinien Pan pokryć koszty wynikające z tego zniszczenia.

 

Tu jednak warto podkreślić, że to, iż zniszczenie nastąpiło podczas przewozu, sprzedawca musiałby udowodnić (pokazać np. zdjęcia pogniecionego kartonu). Bez takich zdjęć w istocie Pan nie wie, czy np. zepsucie nie nastąpiło później, gdy już rzecz została sprzedawcy wydana.

 

Kolejnym aspektem, który należy poruszyć, jest odpowiedzialność sprzedawcy za niezgłoszenie zastrzeżeń co do stanu przesyłki (na skutek niezgłoszenia takich zastrzeżeń, roszczenie do przewoźnika wygasło). Ponieważ w ten sposób uniemożliwił on dochodzenie odszkodowania, można zarzucić mu działanie na Pana szkodę (art. 415 K.c.). Musiałby Pan jednak zweryfikować u przewoźnika, jakie według charakteru i rodzaju przesyłki oraz regulaminu przewoźnika mógłby Pan uzyskać odszkodowanie.

 

Mamy zatem następującą sytuację:

 

  1. Pan może dochodzić zwrotu wynagrodzenia (załóżmy, że było to 600 zł);
  2. sprzedawca może dochodzić od Pana odszkodowania za zniszczenie telefonu (ponieważ telefon miał wadę, jego wartość była mniejsza niż wartość telefonu pełnowartościowego, trzeba by zatem oszacować tę obniżoną wartość, załóżmy, że byłoby to 400 zł);
  3. Pan może dochodzić od sprzedawcy roszczeń za niedopełnienie procedury, która pozwoliłaby na dochodzenie odszkodowania od poczty polskiej (załóżmy, że zgodnie z regulaminem Poczty Polskiej i charakterem przesyłki byłoby to 100 zł – 10-krotność zapłaconej ceny za przesyłkę).

 

Zatem gdy Pan wniósł pozew o zwrot ceny (600 zł), sprzedawca mógłby wnieść o odszkodowanie za zniszczenie telefonu (400 zł), Pan natomiast potrąciłby z tej kwoty nieuzyskane przez działania sprzedawcy odszkodowanie z poczty polskiej (100 zł). W ogólnym rozliczeniu sąd powinien w takiej sytuacji zasądzić zwrot ceny w kwocie 300 zł.

 

Zupełnie inna sytuacja byłaby, gdyby sprzedawca prowadził działalność gospodarczą – proszę zweryfikować na Allegro, czy przypadkiem nie sprzedaje on tyle, że można by to uznać za działalność zarobkową, wykonywaną w sposób ciągły.

 

W takiej sytuacji sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy, gdy przesyłka została uszkodzona (por. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 5 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 8000/13, w wyroku z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 3988/13). Podobne rozstrzygnięcie wynika z powołania się na dobre obyczaje i nieskuteczność postanowień, które rażąco naruszają interesy konsumenta (art. 385 K.c.).

 

Podsumowując – może Pan negocjować ze sprzedawcą, podając, że telefon przeszedł na jego własność i ma obowiązek go odebrać (jeśli tego nie zrobi, złoży Pan telefon do depozytu sądowego, którego kosztami obciążony zostanie sprzedawca; może Pan także po prostu nie odebrać przesyłki), stąd ma też obowiązek zwrócić cenę. Ponieważ uniemożliwił Panu dochodzenie roszczeń od przewoźnika za zniszczenie telefonu ze swojej winy (rażącego niedbalstwa), a Pan w istocie nie wie, czy rzeczywiście przesyłka dotarła zniszczona, a dodatkowo to pogniecenie spowodowało zepsucie telefonu (skoro telefon był odpowiednio, bezpiecznie zapakowany i takie pogniecenie nie powinno mieć na niego wpływu), nie może uchylić się od zwrotu ceny w całości. Dopiero po ewentualnym ustaleniu, że do zniszczenia telefonu doszło na skutek przewozu (to jednak musi udowodnić sprzedawca), może Pan zapłacić odszkodowanie za zniszczenie telefonu (kwota odszkodowania jednak nie będzie większa niż koszty jego naprawy bądź cena proporcjonalnie obniżona w stosunku do istniejących wcześniej, a podawanych przez Pana i przyznanych przez sprzedawcę wad). Prosi Pan zatem o skategoryzowanie i udowodnienie dokonanych zniszczeń w telefonie oraz przesłanie zdjęć pogniecionej paczki. W przeciwnym razie podważa, że do zniszczenia przesyłki doszło w toku przewozu, a twierdzi, że jeśli w ogóle do niego doszło, miało to miejsce już po wydaniu sprzedawcy.

 

Takie argumenty może Pan podać ustnie, ale może także – i tak byłoby lepiej w perspektywie dalszego postępowania – podać pisemnie. Gdyby potrzebował Pan pomocy w przygotowaniu pisma, służę pomocą.

 

Jeśli negocjacje ugodowe nie przyniosą rezultatu, może Pan zastanowić się nad drogą sądową dochodzenia roszczeń, licząc się jednak z tym, że nie uzyska Pan zwrotu całej kwoty.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • jeden - dziesięć =

Porady Prawne przez internet

Masz problem z prawem cywilnym? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Weksel in blanco a wynajmowanie mieszkania

Zamierzam wynająć mieszkanie studentom, ale obawiam się ewentualnych szkód przez nich wyrządzonych. Chciałbym się przed tym jakoś zabezpieczyć, dlatego zastanawiam się, czy możliwe jest podpisanie weksla in blanco na 4000 zł, wystawionego na mnie? Czy to ma sens w świetle prawa, skoro dotyczy osób prywatnych? Czy formularz weksla mogę wykupić w banku, czy potrzebny jest jakiś inny druk?

Poręczenie weksla bankowego

Syn zaciągnął kredyt gotówkowy w banku (150 tys. zł). Zabezpieczeniem były środki zgromadzone na jego koncie i regularne przelewy od firmy oraz weksel in blanco poręczony przez siostrę zatrudnioną na umowę-zlecenie. Syn nie spłacał kredytu, więc bank przesłał wezwanie do niego i do siostry – obie korespondencje odebrał syn i zataił ten fakt (mieszkają w jednym domu). Córka w końcu dowiedziała się o sytuacji i uzyskała informację od banku, że może spłacać kredyt w ratach w wysokości 12 tys. zł. Czy bank uprawniony był do udzielenia tak dużego kredytu w oparciu o niestabilne zabezpieczenie, jakim jest umowa-zlecenie? Czy bank, wiedząc, kto odebrał korespondencję, dochował wszelkiej staranności w zakresie powiadomienia o zaistniałych okolicznościach? Co teraz może zrobić moja córka, której nie stać na spłatę kredytu brata?

Uciążliwa działalność współwłaściciela budynku mieszkalnego

Jestem współwłaścicielem dwurodzinnego domu, tzw. bliźniaka. Sąsiad od dawna próbuje rozbudować swą połowę, ale nadzór budowlany kilkakrotnie wstrzymywał już prace ze względu na uchybienia. Jakiś czas temu sąsiad zarejestrował działalność „pokoje gościnne” i prowadzi usługi hotelarskie. Co mogę zrobić, by sąsiad zaprzestał uciążliwego dla mojej rodziny najmu pokoi? Pozwolenie na budowę naszego budynku zakładało zabudowę rodzinną, a my nigdy nie wydaliśmy zgody na prowadzenie tego hotelu.

 

wizytówka Szukamy prawników »