Likwidacja firmy a pracownik na urlopie macierzyńskim• Autor: Marta Handzlik-Rosuł |
Moja żona znajduje się obecnie do końca września na urlopie macierzyńskim. Firma, w której pracuje (duża firma, powyżej 100 pracowników), ogłasza upadłość i likwiduje swoją działalność w Polsce. Z tego, co mi wiadomo, do końca września firma ma zostać zlikwidowana w naszym kraju. Według prawa żona może zostać zwolniona, jeżeli firma ogłasza upadłość. Żona ma jeszcze sporo niewykorzystanego urlopu macierzyńskiego oraz 3-miesięczny okres wypowiedzenia (zapewne zostanie skrócony) oraz przysługuje jej odprawa. Chciałbym się dowiedzieć, co zrobić w przypadku, kiedy firma okaże się niewypłacalna? Czy może zlikwidować działalność i wycofać się ona z naszego rynku, nie regulując takich obowiązków jak rozwiązanie stosunku pracy, wydanie świadectwa pracy czy nieuregulowanie należności finansowych? Nie wiem, czy żona powinna skrócić urlop macierzyński i wrócić do pracy, póki spółka istnieje i nie została jeszcze zlikwidowana, a może pozostać na zwolnieniu lekarskim? Co będzie dla niej najlepszą opcją, żeby nie stracić pieniędzy, na które zapracowała? |
|
Upadłość firmy a uprawnienia pracownikówNawet jeśli firma ogłosiła upadłość nie znaczy to, że pracownicy pozostaną bez dokumentów i świadczeń, które im się należą.
W sytuacji, gdy pracodawca ogłasza upadłość, ochronie wynagrodzeń pracowników służy specjalnie utworzony w tym celu fundusz, tzw. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, którego zasady działania reguluje ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Jest to państwowy fundusz celowy, posiadający osobowość prawną. Jego dochodami są m.in. składki opłacane przez pracodawców, których poboru dokonuje ZUS w okresach miesięcznych, łącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne.
Aby dany pracownik mógł zaspokoić swoje roszczenia należne od pracodawcy, musi dojść do jego upadłości. Przepisy ustawy bardzo szczegółowo odnoszą się do tej kwestii, wskazując przypadki uznania danego podmiotu za upadły w odniesieniu do przepisów prawa upadłościowego. Roszczenia finansowe pracownikówObok wynagrodzenia za należności główne, na których zwrot może liczyć pracownik w razie niewypłacalności pracodawcy, uważa się także:
Warto pamiętać, że wynagrodzenia, dodatki wyrównawcze oraz składki podlegają zaspokojeniu za okres nie dłuższy niż 3 miesiące poprzedzające datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy albo za okres nie dłuższy niż 3 miesiące poprzedzające ustanie stosunku pracy, jeżeli ustanie stosunku pracy przypada w czasie nie dłuższym niż 9 miesięcy poprzedzających datę wystąpienia niewypłacalności pracodawcy.
Uzyskanie należnych świadczeń może przebiegać następująco:
Pracownica na macierzyńskim i jej uprawnienia mimo likwidacji pracodawcyJeśli żona nie wyrazi zgody na porozumienie stron, powinna otrzymać wypowiedzenie. Odprawa będzie jej przysługiwać, jeśli pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Marta Handzlik-Rosuł Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy. |
|
Zapytaj prawnika