.
Mamy 12 389 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Stanowisko urzędnicze po przejściu na emeryturę

Autor: Eliza Rumowska • Opublikowane: 08.05.2012

Zajmuję stanowisko urzędnicze w jednostce samorządowej. Chciałbym odejść na emeryturę, a następnie wrócić na to samo stanowisko urzędnicze. Czy istnieje możliwość zatrudnienia mnie bez ogłaszania konkursu? Jak ma się do tego art. 41 ust. 2 pkt 6 ustawy o samorządzie województwa?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

W aktualnym stanie prawnym – w szczególności mam tu na myśli ustawę z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z dnia 18 grudnia 2008 r.) jedyną dopuszczalną drogą powrotu na zajmowane urzędnicze stanowisko kierownicze jest konkurs ogłoszony i rozpisany według ustawowej procedury. W sposób szczególny przesadza o tym ustawowa definicja „wakatu”:

 

„Art. 12. 1. Wolnym stanowiskiem urzędniczym, w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki lub na które nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik.

 

2. Nie wymaga przeprowadzenia naboru zatrudnienie osoby na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego.”

 

Pana sytuacja nie mieści się usprawiedliwionej nieobecności – po prostu wymaga (bez względu na czas) rozwiązania stosunku pracy, co czyni owe stanowisko wolnym i inicjuje proces naboru konkursowego. Faktycznie jedyną drogą powrotu jest przystąpienie do konkursu, co realnie daje Panu duże szanse z uwagi na posiadane i nabyte na tym stanowisku doświadczenie. Zawsze istnieje oczywiście ryzyko wyboru innego kandydata – ale to już jest kwestia pozaprawna.

 

Co do Pana pytania o zastosowanie i skutki art. 41 ust 2 pkt 6 ustawy o samorządzie województwa wyjaśniam, że zastosowanie procedury konkursowej nie jest praktyką z nim sprzeczną czy nielegalnie wyręczającą zarząd województwa. Przede wszystkim należy mieć na uwadze, iż są to przepisy określające władztwo nadzorcze zarządu wobec jednostki samorządowej. Zawsze jednak pierwszeństwo w kwestiach procedur poprzedzających zatrudnienie (jak konkursy i nabór na stanowiska urzędnicze) będą miały przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy dotyczące poszczególnych szczebli samorządów (gminy, powiatu itd.). W jednym z komentarzy prawnych do ustawy o samorządzie wojewódzkim czytamy, że „zarząd województwa upoważniony jest także do zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych powiatu. Zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy regulują przepisy kodeksu pracy oraz przepisy szczególne dotyczące danej jednostki organizacyjnej, które mogą wprowadzać dodatkowe wymagania, np. konieczność przeprowadzenia konkursu” (Paweł Chmielnicki).

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 5 + pięć =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »