
Indywidualne Porady Prawne
Zablokowanie poczty służbowej przez pracodawcęAutor: Marta Handzlik-Rosuł • Opublikowane: 03.06.2019 |
Mam umowę na czas nieokreślony. Wczoraj przedstawiałam pracodawcy zaświadczenie o ciąży i zwolnienie lekarskie na okres jednego miesiąca. Dzisiaj zostałam, moim zdaniem, bezprawnie odłączona od poczty służbowej, zablokowano mi dostęp, co uniemożliwia mi kontakt z pozostałymi pracownikami. Czy pracodawca ma prawo do tego typu działań? |
![]() Fot. Fotolia |
Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że co do zasady, jeśli pracodawca pozbawił Panią możliwości wykonywania swoich obowiązków to można by przyjąć, że naruszył tym samym jeden z przepisów dotyczących obowiązków pracodawcy.
Zgodnie z art. 94 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666) pracodawca jest obowiązany w szczególności organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy.
Jeśli pracodawca pozbawia Panią dostępu do poczty służbowej to tak naprawdę nie organizuje Pani pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy.
Pracodawca jest też obowiązany przeciwdziałać dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. Przy czym określenie „w szczególności” wskazuje, że niedopuszczalna jest także dyskryminacja na przykład ze względu na ciążę pracownika.
Dodatkowo można by uznać – pod pewnymi warunkami – że działania pracodawcy mogą z czasem nosić znamiona mobbingu. Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Tak więc, o ile w czasie zwolnienia lekarskiego pracodawca może „przeszkadzać” Pani w wykonywaniu swoich obowiązków poprzez wprowadzone ograniczenia, o tyle, gdy zwolnienie się skończy powinien przywrócić Pani dostęp do poczty. Jeśli tego nie zrobi – będzie Pani mogła podjąć odpowiednie działania, jak choćby zgłoszenie sprawy do PIP.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>
|
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>