.
Udzieliliśmy ponad 134,9 tys. porad prawnych i mamy 15 128 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Czy przebudowa i modernizacja stodoły to samowola budowlana?

• Data: 15-05-2025 • Autor: Marta Słomka

Problem dotyczy przebudowy drewnianej stodoły. W 2008 r. zamieszkałam w gospodarstwie dziadków, które zostało na mnie przepisane. Znajdował się w na nim budynek gospodarczy częściowo murowany, częściowo drewniany. Jeszcze przed moja przeprowadzka dziadek rozpoczął remont od wymiany dachu z eternitu na blachę. Następnie dokonano rozbiórki ścian drewnianych, a na ich miejsce wymurowano ściany, nie zmieniając wielkości ani wysokości pierwotnego budynku. W dalszych latach budynek ocieplono. W wyniku pogorszenia stosunków sąsiedzkich (budynek nie leży w granicach działki) sąsiad chce zgłosić samowolę budowlaną. Jak dokonać zgłoszenia beż ponoszenia dużych kosztów?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Czy przebudowa i modernizacja stodoły to samowola budowlana?

Samowola budowlana

Czasami zdarza się, że nabywamy nieruchomość, na której znajduje się obiekt budowlany wybudowany bez pozwolenia. Może to nastąpić poprzez spadek czy też zakup. Ważne jest, aby wiedzieć, że jeśli poprzedni właściciel dopuścił się samowoli budowlanej, to problem nie zniknie samoistnie. Naruszenie prawa budowlanego nie wiąże się z właścicielem, lecz z obiektem, dlatego kupując taką nieruchomość, przejmujemy obowiązek naprawienia tej sytuacji i musimy współpracować z organem nadzoru budowlanego.

Organ nadzoru budowlanego w pierwszej kolejności nakłada obowiązki na inwestora. Jeśli jednak inwestor stracił prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, to obowiązki legalizacyjne mogą być nałożone na właściciela lub zarządcę obiektu. Dla organów nadzoru budowlanego nie ma znaczenia, czy nowy właściciel wiedział o samowoli budowlanej. Liczy się stan prawny obiektu, a organy nadzoru nie są zobowiązane do ustalania, dlaczego doszło do samowoli budowlanej.

Samowola budowlana to budowa obiektu lub jego części bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia. Chociaż ustawa nie definiuje dokładnie samowoli budowlanej, to w art. 48 Prawa budowlanego określono, że organ nadzoru wydaje postanowienie o wstrzymaniu budowy w przypadku obiektu budowlanego wybudowanego bez odpowiednich decyzji lub zgłoszeń.

Warto zauważyć, że samowolne przebudowy, montaż, remont czy rozbiórka są traktowane inaczej przez Prawo budowlane. Nie podlegają one przepisom art. 48 Prawa budowlanego, który dotyczy powstawania nowych obiektów lub ich części. Dla tych działań obowiązują inne przepisy prawa.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Obiekty budowlane

W polskim prawie budowlanym obowiązuje zasada uzyskania pozwolenia na budowę dla każdego obiektu budowlanego lub dokonania zgłoszenia, choć istnieją wyjątki od tej zasady. Pojęcie „obiekt budowlany” jest szerokie i obejmuje różne konstrukcje, nie tylko budynki. Często dochodzi do nieporozumień co do klasyfikacji obiektów budowlanych oraz obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia.

Przy planowaniu robót budowlanych należy najpierw ocenić, czy powstanie nowy obiekt lub jego część, następnie zakwalifikować obiekt (budynek, budowla, urządzenie budowlane) i sprawdzić, czy wymaga on pozwolenia na budowę zgodnie z art. 29 Prawa budowlanego. Brak pozwolenia na budowę oznacza samowolę budowlaną.

Najcięższą konsekwencją samowoli budowlanej jest decyzja o rozbiórce nielegalnie zbudowanego obiektu, ale także proces legalizacji może być uciążliwy i kosztowny, w tym konieczność uiszczenia wysokiej opłaty legalizacyjnej.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Legalizacja samowoli

Opłata legalizacyjna zależy od rodzaju inwestycji i wymagań prawnych, a jej wysokość jest określona w ustawie Prawo budowlane. Kara za nieprawidłowości obliczana jest na podstawie stawki opłaty, współczynnika kategorii obiektu i współczynnika wielkości obiektu, co opisano w art. 59f ustawy.

Wysokość opłaty legalizacyjnej uzależniona jest od wielu czynników. Podstawowe uwarunkowanie ustalenia opłaty legalizacyjnej, to ustalenie czy realizacja inwestycji wymagała pozwolenia na budowę, czy też wymagała zgłoszenia.

W art. 59f ustawy Prawo budowlane ustawodawca podał wzór na obliczanie kar za stwierdzone nieprawidłowości, przesądzając, że kara jest iloczynem stawki opłaty (s), współczynnika kategorii obiektu budowlanego (k) i współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w). Czyli kara za nieprawidłowości obliczana jest w następujący sposób:

kara = (s) x (k) x (w), gdzie:

S = stawka opłaty, podana w Prawie budowlanym, wynosi zawsze 500 zł;
k = współczynnik kategorii obiektu;
w = współczynnik wielkości obiektu.

Wartość obu współczynników można odnaleźć w tabelce znajdującej się na końcu ustawy Prawo budowlane, stanowiącej załącznik do ustawy.

Po wykryciu samowoli budowlanej możliwe są dwa rozwiązania: rozbiórka obiektu lub jego legalizacja. Nowelizacja z dnia 13 lutego 2020 r. uprościła procedury legalizacyjne, które są teraz prowadzone na wniosek inwestora.

Zwykłe postępowanie legalizacyjne zaczyna się postanowieniem o wstrzymaniu robót, po czym inwestor ma 30 dni na decyzję o legalizacji lub rozbiórce. W przypadku budynków zbudowanych ponad 20 lat temu, możliwe jest uproszczone postępowanie legalizacyjne, bez opłat. W obu przypadkach inwestor musi przedłożyć odpowiednie dokumenty, a organ nadzoru budowlanego ocenia ich zgodność z prawem.

Warto wspomnieć, że stare samowole budowlane, zrealizowane przed 1 stycznia 1995 roku, można legalizować na łagodniejszych zasadach bez opłaty legalizacyjnej. Art. 49e Prawa budowlanego precyzuje warunki, kiedy organ nadzoru budowlanego musi nakazać rozbiórkę obiektu. U Pani zakres robót to wymiana pokrycia dachowego, przerobienie ścianek wewnętrznych oraz ocieplenie.

Nie trzeba zgłaszać do urzędu wymiany pokrycia dachowego pod warunkiem, że nie było ingerencji w więźbę dachową.

Roboty budowlane polegające na wyburzeniu istniejących ścian działowych i powstaniu nowych, o ile nie ingerują w ściany nośne, nie wymagają pozwolenia na budowę ani zgłoszenia. Prawo budowlane przewiduje, że budynek o wysokości do 12 m można ocieplić bez pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia. Te wyższe, tj. posiadające 12 m i więcej, lecz nie wyższe niż 25 m, potrzebują już zgłoszenia. Proszę w związku z powyższym o doprecyzowanie wymiarów budynku, żebyśmy mogły rozstrzygnąć to jednoznacznie.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Kupno domu z nielegalną dobudówką
Krzysztof kupił dom na rynku wtórnym, nie wiedząc, że poprzedni właściciel bez pozwolenia dobudował werandę. Po kilku miesiącach otrzymał pismo od nadzoru budowlanego, nakazujące legalizację lub rozbiórkę. Po konsultacji z architektem udało mu się zalegalizować werandę, ale musiał ponieść dodatkowe koszty uzyskania dokumentacji i opłaty legalizacyjnej.

 

Nieświadome odziedziczenie samowoli budowlanej
Anna odziedziczyła po dziadkach działkę z niewielkim budynkiem gospodarczym. Dopiero podczas planowania remontu dowiedziała się, że obiekt powstał bez wymaganych zezwoleń. Ponieważ budynek istniał od ponad 20 lat, mogła skorzystać z uproszczonej legalizacji bez konieczności płacenia opłaty legalizacyjnej.

 

Samowolna rozbudowa warsztatu i konsekwencje
Paweł prowadził warsztat samochodowy i postanowił go powiększyć, dobudowując dodatkowe pomieszczenie. Nie zgłosił tego do urzędu, licząc, że nikt nie zwróci na to uwagi. Po kontroli nadzoru budowlanego został zmuszony do legalizacji obiektu, co wiązało się z wysoką opłatą, a brak niezbędnych dokumentów mógł skutkować nakazem rozbiórki.

Podsumowanie

Samowola budowlana może dotyczyć zarówno nowo wybudowanych obiektów, jak i nieruchomości nabytych lub odziedziczonych. Właściciel ponosi odpowiedzialność za nielegalne budowle, nawet jeśli to nie on je postawił. W zależności od sytuacji możliwa jest legalizacja obiektu, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami i formalnościami – w przeciwnym razie grozi nakaz rozbiórki.

Oferujemy kompleksową pomoc prawną w zakresie legalizacji samowoli budowlanej, analizy ryzyka oraz reprezentacji przed organami nadzoru budowlanego. Skontaktuj się z nami, aby uniknąć kosztownych konsekwencji i znaleźć najlepsze rozwiązanie dla swojej nieruchomości.

Źródła:

Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414

 

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Marta Słomka




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu