Mamy 10 655 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Co z naprawionym sprzętem, którego klient nie odebrał i nie zapłacił?

Autor: Mateusz Rzeszowski • Opublikowane: 07.11.2018

Mam serwis naprawy sprzętu. Co mogę zrobić w przypadku, kiedy klient unika przyjęcia faktury i odbioru swojego sprzętu, chociaż uprzednio zaakceptował koszt naprawy? Przyjmując sprzęt do naprawy, nie stosujemy żadnych zapisów stanowiących o takich przypadkach. Sprawa kończy się na wielokrotnych, uciążliwych próbach kontaktu z klientem, zwrotem sprzętu w pierwotnym stanie, czyli po wymontowaniu wymienionych części (czasami zamówionych pod konkretny model). Albo też jesteśmy zmuszeni przechowywać sprzęt przez lata i w końcu go utylizować. Naliczanie opłat za magazynowanie nie ma sensu, ponieważ i tak klient ich nie ureguluje. Jakie w takim razie mamy narzędzia, aby prawnie wymóc na klientach ponoszenie odpowiedzialności za swoje decyzje?

Mateusz Rzeszowski

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Umowa naprawy sprzętu ma charakter umowy o dzieło. Zgodnie z art. 627 Kodeksu cywilnego (K.c.) – przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Umowa ta ma więc charakter dwustronnie zobowiązujący, z jednej strony Pan zobowiązuje się do naprawy sprzętu, z drugiej natomiast Pana klient zobowiązuje się do zapłaty umówionej ceny. Zasady dotyczące zapłaty wynagrodzenia reguluje art. 642 K.c.:

 

„Art. 642. § 1. W braku odmiennej umowy przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie w chwili oddania dzieła.

§ 2. Jeżeli dzieło ma być oddawane częściami, a wynagrodzenie zostało obliczone za każdą część z osobna, wynagrodzenie należy się z chwilą spełnienia każdego ze świadczeń częściowych.”

 

Zgodnie z cytowanym przepisem wynagrodzenie należy się Panu od chwili oddania dzieła. Nie należy przy tym utożsamiać pojęcia oddania rzeczy z pojęciem odebrania rzeczy przez zamawiającego, gdyż ustawodawca celowo rozróżnił te dwie czynności. Przez oddanie dzieła rozumieć należy zaoferowanie go zamawiającemu w sposób umożliwiający sprawdzenie, czy dzieło wykonane zostało zgodnie z zobowiązaniem oraz umożliwiający dokonanie czynności odbioru przez zamawiającego. Jeżeli zatem, zgodnie z umową, odbiór dzieła (naprawionego sprzętu) miał nastąpić w Pana siedzibie, to wystarczające do wypełnienia przesłanki oddania dzieła jest poinformowanie (np. telefoniczne, e-mailowo) zamawiającego o dokonaniu naprawy i możliwości odbioru sprzętu. Co więcej, zgodnie z art. 643 K.c. zamawiający zobowiązany jest do obioru dzieła w sposób ustalony w umowie:


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Co z naprawionym sprzętem, którego klient nie odebrał i nie zapłacił?

 

Art. 643. Zamawiający obowiązany jest odebrać dzieło, które przyjmujący zamówienie wydaje mu zgodnie ze swym zobowiązaniem.”

 

Nie jest zatem prawnie dopuszczalna sytuacja, kiedy zlecająca naprawę osoba rozmyśla się i nie chce zapłacić za dokonaną naprawę, czy też odebrać sprzętu. W takiej sytuacji, niezależnie od woli zamawiającego, może Pan wystawić fakturę i obciążyć go kosztami naprawy, na które się Państwo umówili. Jeśli należność nie zostanie uiszczona w terminie, może Pan skierować sprawę do postępowania sądowego poprzez złożenie pozwu o zapłatę, bądź choćby sprzedać dług firmie windykacyjnej. Warto przy tym pamiętać, iż długi z tytułu umowy o dzieło przedawniają się w terminie 2 lat od oddania dzieła, a nie w ciągu standardowych 3 lat:

 

Art. 646. Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem lat dwóch od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane – od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.”

 

Z obowiązku, o którym mowa w art. 643 K.c., wynika jeszcze jeden skutek, otóż jeśli dzieło nie jest odbierane przez zamawiającego wbrew tej regulacji, to dochodzi do naruszenia prawa przez zamawiającego, którego skutków nie jest Pan zobowiązany ponosić. Z tego właśnie faktu rodzi się zobowiązanie zamawiającego do zapłaty opłaty za magazynowanie. Nie uważam przy tym, żeby możliwość jej dochodzenia była nierealna, nawet jeśli brak jest w umowie odpowiedniego zapisu. Przy czym, rzecz jasna, decyzja należy tu oczywiście do Pana.

 

Przechodząc do praktycznej strony całych rozważań, w celu dochodzenia słusznie należnego Panu wynagrodzenia, należy zabezpieczyć się już na etapie przyjmowania sprzętu, o tyle żeby wymagać podstawowych danych zamawiającego, tj. imię, nazwisko i adres zamieszkania (+ email lub telefon w celu szybszego kontaktu). Dane te pozwolą na skuteczne dochodzenie roszczeń względem zamawiającego. W sytuacji zatem, jeśli zamawiający nie chce uregulować należności umownej, pomimo wykonania przez Pana naprawy, może przesłać mu wystawioną przez siebie fakturę, a w przypadku jej nieopłacenia – przedsądowe wezwanie do zapłaty. Tego typu zabiegi zwykle dobrze mobilizują dłużników do wykonania zobowiązań. W dalszej kolejności możliwe jest także, jak wskazałem, dochodzenie przedmiotowych roszczeń na drodze sądowej, bądź choćby sprzedaż wierzytelności (w przedsądowym wezwaniu do zapłaty może Pan poinformować właśnie, że w przypadku nieuiszczenia zapłaty rozważa Pan możliwość skierowania sprawy do sądu lub sprzedania wierzytelności firmie windykacyjnej, ponieważ dłużnicy często bardziej od postępowania sądowego obawiają się nękania przez windykatora).

 

Na zakończenie dodam, że jeśli nie minął 2-letni termin przedawnienia, to opisane wyżej zabiegi może Pan zastosować także w przypadku nieodebranych do tej pory sprzętów. Możliwe jest to także, jeśli termin przedawnienia minął, ale nie będzie mógł Pan skutecznie dochodzić roszczeń na drodze sądowej.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • V minus pięć =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Samochód używany sprzedany z wadami a roszczenia kupującego

Niedawno sprzedałem samochód używany. Poinformowałem kupującego o wszystkich wadach i usterkach samochodu. Cenę określiłem na 20 tys. zł, mimo że wartość rynkowa takiego samochodu to ok. 35 tys. zł. Wczoraj (dwa tygodnie po sprzedaży) dostałem pismo od prawnik

Oświadczenie pozorne a prawo do działki

Kilkanaście lat temu zakupiłem część działki, która miała należeć (w czterech równych częściach) do czterech osób. Podczas podpisywania aktu notarialnego nie posiadałem ważnego dowodu tożsamości, dlatego wraz z kolegą ustaliłem, że to on kupi moją część ziemi. Formalnie

Zakup samochodu na Allegro za bardzo niską cenę

Zakupiłem przez Allegro samochód, wybierając opcję „Kup teraz”. Był to Opel Astra z 2000 r., sprawny – za dziwną cenę 15 PLN. Zaraz po zakupie zadzwonił do mnie sprzedający, mówiąc, że podana cena jest błędna i on nie sprzeda auta za grosze. Wydaje mi się,
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »