Mamy 8440 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Co z naprawionym sprzętem, którego klient nie odebrał i nie zapłacił?

Autor: Mateusz Rzeszowski • Opublikowane: 07.11.2018

Mam serwis naprawy sprzętu. Co mogę zrobić w przypadku, kiedy klient unika przyjęcia faktury i odbioru swojego sprzętu, chociaż uprzednio zaakceptował koszt naprawy? Przyjmując sprzęt do naprawy, nie stosujemy żadnych zapisów stanowiących o takich przypadkach. Sprawa kończy się na wielokrotnych, uciążliwych próbach kontaktu z klientem, zwrotem sprzętu w pierwotnym stanie, czyli po wymontowaniu wymienionych części (czasami zamówionych pod konkretny model). Albo też jesteśmy zmuszeni przechowywać sprzęt przez lata i w końcu go utylizować. Naliczanie opłat za magazynowanie nie ma sensu, ponieważ i tak klient ich nie ureguluje. Jakie w takim razie mamy narzędzia, aby prawnie wymóc na klientach ponoszenie odpowiedzialności za swoje decyzje?

Mateusz Rzeszowski

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek
Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim” w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!
Stały klient Tomasz
Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.
Iwona
Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.
Agnieszka
Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.
Anna
Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.
Krzysztof
Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.
Danuta
Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.
Maciej
Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!
Tomasz
Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!
Małgosia
Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.
Joanna
Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.
Roman
BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.
Zbyszek
Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jarek
Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.
Piotr
Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.
Roksana
Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.
Krzysztof

Umowa naprawy sprzętu ma charakter umowy o dzieło. Zgodnie z art. 627 Kodeksu cywilnego (K.c.) – przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Umowa ta ma więc charakter dwustronnie zobowiązujący, z jednej strony Pan zobowiązuje się do naprawy sprzętu, z drugiej natomiast Pana klient zobowiązuje się do zapłaty umówionej ceny. Zasady dotyczące zapłaty wynagrodzenia reguluje art. 642 K.c.:

 

„Art. 642. § 1. W braku odmiennej umowy przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie w chwili oddania dzieła.

§ 2. Jeżeli dzieło ma być oddawane częściami, a wynagrodzenie zostało obliczone za każdą część z osobna, wynagrodzenie należy się z chwilą spełnienia każdego ze świadczeń częściowych.”

 

Zgodnie z cytowanym przepisem wynagrodzenie należy się Panu od chwili oddania dzieła. Nie należy przy tym utożsamiać pojęcia oddania rzeczy z pojęciem odebrania rzeczy przez zamawiającego, gdyż ustawodawca celowo rozróżnił te dwie czynności. Przez oddanie dzieła rozumieć należy zaoferowanie go zamawiającemu w sposób umożliwiający sprawdzenie, czy dzieło wykonane zostało zgodnie z zobowiązaniem oraz umożliwiający dokonanie czynności odbioru przez zamawiającego. Jeżeli zatem, zgodnie z umową, odbiór dzieła (naprawionego sprzętu) miał nastąpić w Pana siedzibie, to wystarczające do wypełnienia przesłanki oddania dzieła jest poinformowanie (np. telefoniczne, e-mailowo) zamawiającego o dokonaniu naprawy i możliwości odbioru sprzętu. Co więcej, zgodnie z art. 643 K.c. zamawiający zobowiązany jest do obioru dzieła w sposób ustalony w umowie:


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Co z naprawionym sprzętem, którego klient nie odebrał i nie zapłacił?

 

Art. 643. Zamawiający obowiązany jest odebrać dzieło, które przyjmujący zamówienie wydaje mu zgodnie ze swym zobowiązaniem.”

 

Nie jest zatem prawnie dopuszczalna sytuacja, kiedy zlecająca naprawę osoba rozmyśla się i nie chce zapłacić za dokonaną naprawę, czy też odebrać sprzętu. W takiej sytuacji, niezależnie od woli zamawiającego, może Pan wystawić fakturę i obciążyć go kosztami naprawy, na które się Państwo umówili. Jeśli należność nie zostanie uiszczona w terminie, może Pan skierować sprawę do postępowania sądowego poprzez złożenie pozwu o zapłatę, bądź choćby sprzedać dług firmie windykacyjnej. Warto przy tym pamiętać, iż długi z tytułu umowy o dzieło przedawniają się w terminie 2 lat od oddania dzieła, a nie w ciągu standardowych 3 lat:

 

Art. 646. Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem lat dwóch od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane – od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.”

 

Z obowiązku, o którym mowa w art. 643 K.c., wynika jeszcze jeden skutek, otóż jeśli dzieło nie jest odbierane przez zamawiającego wbrew tej regulacji, to dochodzi do naruszenia prawa przez zamawiającego, którego skutków nie jest Pan zobowiązany ponosić. Z tego właśnie faktu rodzi się zobowiązanie zamawiającego do zapłaty opłaty za magazynowanie. Nie uważam przy tym, żeby możliwość jej dochodzenia była nierealna, nawet jeśli brak jest w umowie odpowiedniego zapisu. Przy czym, rzecz jasna, decyzja należy tu oczywiście do Pana.

 

Przechodząc do praktycznej strony całych rozważań, w celu dochodzenia słusznie należnego Panu wynagrodzenia, należy zabezpieczyć się już na etapie przyjmowania sprzętu, o tyle żeby wymagać podstawowych danych zamawiającego, tj. imię, nazwisko i adres zamieszkania (+ email lub telefon w celu szybszego kontaktu). Dane te pozwolą na skuteczne dochodzenie roszczeń względem zamawiającego. W sytuacji zatem, jeśli zamawiający nie chce uregulować należności umownej, pomimo wykonania przez Pana naprawy, może przesłać mu wystawioną przez siebie fakturę, a w przypadku jej nieopłacenia – przedsądowe wezwanie do zapłaty. Tego typu zabiegi zwykle dobrze mobilizują dłużników do wykonania zobowiązań. W dalszej kolejności możliwe jest także, jak wskazałem, dochodzenie przedmiotowych roszczeń na drodze sądowej, bądź choćby sprzedaż wierzytelności (w przedsądowym wezwaniu do zapłaty może Pan poinformować właśnie, że w przypadku nieuiszczenia zapłaty rozważa Pan możliwość skierowania sprawy do sądu lub sprzedania wierzytelności firmie windykacyjnej, ponieważ dłużnicy często bardziej od postępowania sądowego obawiają się nękania przez windykatora).

 

Na zakończenie dodam, że jeśli nie minął 2-letni termin przedawnienia, to opisane wyżej zabiegi może Pan zastosować także w przypadku nieodebranych do tej pory sprzętów. Możliwe jest to także, jeśli termin przedawnienia minął, ale nie będzie mógł Pan skutecznie dochodzić roszczeń na drodze sądowej.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 7 + X =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Samochód używany sprzedany z wadami a roszczenia kupującego

Niedawno sprzedałem samochód używany. Poinformowałem kupującego o wszystkich wadach i usterkach samochodu. Cenę określiłem na 20 tys. zł, mimo że wartość rynkowa takiego samochodu to ok. 35 tys. zł. Wczoraj (dwa tygodnie po sprzedaży) dostałem pismo od prawnika kupującego, który stwierdza, że zataiłem jakieś wady przed jego klientem i mam przelać 10 tys. zł rekompensaty. O wymienionych wadach nie miałem pojęcia. Kto ma rację, jak rozwiązać ten problem?

Oświadczenie pozorne a prawo do działki

Kilkanaście lat temu zakupiłem część działki, która miała należeć (w czterech równych częściach) do czterech osób. Podczas podpisywania aktu notarialnego nie posiadałem ważnego dowodu tożsamości, dlatego wraz z kolegą ustaliłem, że to on kupi moją część ziemi. Formalnie więc jedynym jej właścicielem był ów kolega, który niedawno zmarł. Żyją natomiast poprzedni właściciele działki, którzy są skłonni oświadczyć, że to ja miałem być jednym z posiadaczy części terenu, co mogą zaświadczyć przed sądem. Posiadam także oświadczenie podpisane przez formalnego właściciela działki, z którego wynika, że 1/4 terenu jest moją własnością. Czy mam szanse na odzyskanie tej ziemi? Czy wiąże się to z zawiłymi i kosztownymi procedurami?

Zakup samochodu na Allegro za bardzo niską cenę

Zakupiłem przez Allegro samochód, wybierając opcję „Kup teraz”. Był to Opel Astra z 2000 r., sprawny – za dziwną cenę 15 PLN. Zaraz po zakupie zadzwonił do mnie sprzedający, mówiąc, że podana cena jest błędna i on nie sprzeda auta za grosze. Wydaje mi się, że nie ma racji, bo przecież wiąże nas umowa. Co powinienem zrobić? Czy mam szansę na zakup samochodu w tej cenie?

Zapytaj prawnika

wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »