Uszkodzenie auta w kolizji spowodowanej przez Holendra – jak uzyskać odszkodowanie od winowajcy albo holenderskiego Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego?• Autor: Jakub Bonowicz |
Mieszkam i pracuję w Holandii. Miesiąc temu wybrałem się na zakupy autem – moim 6-letnim oplem, zarejestrowanym i ubezpieczonym w Polsce. Na poboczu stały dwa auta skierowane przodem w moją stronę. Gdy się zbliżyłem, pierwsze auto ruszyło, zjechało na mój pas i uderzyło we mnie. Mężczyzna z drugiego auta podbiegł do winowajcy, wyciągnął go z auta i zaczęła się szamotanina. Okazało się, że ten drugi człowiek to policjant, który wcześniej kontrolował sprawce wypadku, a którego auto było kradzione (a więc nieubezpieczone), dlatego próbował uciec podczas kontroli. Na miejsce wypadku przyjechała policja techniczna, spisano protokół. Auto ma uszkodzony poważnie cały przód. Funkcjonariusze chcieli wszystko dokładnie sprawdzić, dlatego nie mogłem odholować sam auta do domu, tylko odwieźli je na parking policyjny, za który musiałem zapłacić. Składając zeznania na komisariacie, poprosiłem o protokół oględzin, ale go nie otrzymałem, bo ponoć jest on wydawany na prośbę ubezpieczyciela – tylko jakiego? Od kogo właściwie mam żądać odszkodowania? Czy to mój ubezpieczyciel powinien mi wypłacić odszkodowanie? Auto jest ubezpieczone na OC i NNW. Wiem, że w Polsce, jeśli sprawca nie ma OC, a spowoduje wypadek, to odszkodowania dochodzi się od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – czy w Holandii jest podobna instytucja? Czy warto się procesować ze sprawcą (Holendrem), skoro siedzi w wiezieniu, czyli nie będzie miał z czego zapłacić? |
|
Kolizja na terenie Holandii i brak ubezpieczenia sprawcyJeśli sprawca nie miał ubezpieczenia, a samochód nie został zarejestrowany, to właściwą instytucją, do której powinien się Pan zgłosić, jest holenderski Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – Waarborgfonds Motorverkeer, dalej „MV”.
Adres korespondencyjny: Waarborgfonds Motorverkeer PO Box 3003 2280 MG Rijswijk
Adres główny: Waarborgfonds Motorverkeer Handelskade 49 2288 BA Rijswijk
Kontakt: Telefon: 070-3408200 Fax: 070-3408201 Mail: info@wbf.nl
Generalnie podstawą odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane ruchem pojazdu mechanicznego jest art. 6: 162 holenderskiego Kodeksu cywilnego. Obejmuje on następujące wypadki:
Jeśli mamy do czynienia ze zderzeniem się pojazdów mechanicznych, odpowiedzialność oparta jest na zasadzie winy sprawcy zderzenia. Przesłankami odpowiedzialnością są więc:
W niniejszym wypadku przesłanki odpowiedzialnością są spełnione, nie ma raczej wątpliwości co do winy sprawcy, co z pewnością wynika ze zgromadzonego materiału dowodowego.
Natomiast nieco inne reguły obowiązują w przypadku, gdy mamy do czynienia ze zderzeniem pojazdu mechanicznego z przechodniem lub też pojazdu z rowerem. W takim wypadku podstawą odpowiedzialności jest art. 185 holenderskiej ustawy z 1994 r. – Prawo o ruchu drogowym (Wegenverkeerswet). Nie jest konieczne wykazanie winy sprawcy, a może on się uwolnić od odpowiedzialności w razie wykazania umyślnej winy lub rażącego niedbalstwa przechodnia lub rowerzysty. Jak wynika z opisanego stanu faktycznego, w grę wejdzie jednak odpowiedzialność z art. 6:162 Kodeksu cywilnego. Holenderska ustawa o ubezpieczeniach komunikacyjnychKolejnym aktem prawnym jest holenderska ustawa o ubezpieczeniach komunikacyjnych – Wet van 30 mei 1963, betreffende verplichte verzekering teren wettelijke aansprakelijkheid inzake motorrijtuigen – w skrócie: Aansprachkelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) z 1965 r.
Ustanawia ona zasadę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych i zawiera następujące zasady:
Zakres odszkodowania w przypadku szkody na mieniuZgodnie z ustawą zakres odszkodowania w przypadku szkody na mieniu obejmuje:
Art. 23 ustawy WAM przewiduje instytucję Ubezpieczeniowego Fundusz Gwarancyjnego, która wypłaca odszkodowania w wypadkach wymienionych w art. 25, zgodnie z art. 26. Obejmuje zarówno szkody na osobie (utrata zdrowia, uszkodzenie ciała) jak i szkody na mieniu (uszkodzenie pojazdu, utracone korzyści, wydatki związane z holowanie, parkowaniem itd.).
Zgodnie z art. 25 ust. 1 można żądać odszkodowania od WM w następujących wypadkach:
Odpowiedzialność FunduszuGranice odpowiedzialności Funduszu:
Tak jak pisałem, szkodę może Pan zgłosić bezpośrednio do MV. W przypadku kiedy odmówią Panu wypłaty odszkodowania (czy raczej będzie za niskie, bo to bardziej prawdopodobne), może Pan wówczas wytoczyć pozew przed sąd miejsca zdarzenia (kolizji) jak i przed sąd właściwy dla Pana miejsca pobytu (jeśli jest Pan właścicielem auta) lub sąd właściwy dla siedziby MV. Będzie to więc holenderski sąd (art. 7 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 7). Przed ten sam sąd może Pan również pozwać sprawcę (art. 7 ust. 2 w zw. z art. 26 ust. 7), co raczej mija się z celem, gdyż po pierwsze, wchodziłaby w grę jedynie suma 250 euro udziału własnego, po drugie i tak nie ma z czego ściągnąć.
Termin przedawnienia roszczeń wynosi 3 lata od dnia kolizji (art. 10 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 8). Zgłoszenie szkody przerywa bieg przedawnienia, który biegnie od nowa w momencie zakończenia negocjacji poszkodowanego z ubezpieczycielem (w praktyce otrzymania decyzji o wypłacie odszkodowania lub odmowie – art. 10 ust. 5 w zw. z art. 26 ust. 8). Jak ubiegać się o odszkodowanie w Holandii za szkody powstałe na skutek kolizji pojazdów?Tyle o stanie prawnym, w pozostałym zakresie obowiązują ogólnie przyjęte standardy zachowania, tj.:
Generalnie każdy ubezpieczyciel płaci praktycznie zawsze za mało. Trzeba jednak pamiętać, iż MV będzie dokonywał kalkulacji na podstawie cen obowiązujących w Holandii, a nie w Polsce (co jest dla Pana bardzo korzystne). Zdarza się, że Polacy (i już coraz częściej nie tylko Polacy), mając szkodę za granicą, wzywają mechaników polskich, którzy przywożą części, przyjeżdżają samochodem z wyposażeniem i naprawiają samochód na miejscu. Wychodzi to (nawet biorąc pod uwagę koszt przejazdu) znacznie taniej niż naprawa na miejscu w Holandii. W Polsce praktyka jest taka, iż poszkodowany nie musi naprawiać samochodu, by dostać odszkodowanie (choć ubezpieczyciele permanentnie żądają rachunków za naprawę, ignorując ugruntowane orzecznictwo sądów), natomiast nie jestem w stanie przewidzieć stanowiska MV.
Ponadto wiele kancelarii odszkodowawczych oferuje pomoc w zakresie dochodzenia odszkodowań (również w Holandii) – często nie trzeba nic płacić na wejściu, ponieważ pobierają one prowizję od wyegzekwowanej kwoty i trzeba bardzo uważać, bo nieraz zdarza się, że poszkodowany, który zna choć trochę przepisy prawa, jest w stanie wygrać więcej sam (nie płacąc prowizji). Z moich doświadczeń z instytucjami holenderskimi i niemieckimi wynika, iż z reguły pracownicy są dość pomocni i raczej chętnie załatwiają sprawy petentów.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Jakub Bonowicz Radca prawny obsługujący przedsiębiorców i osoby fizyczne z kraju, a także z zagranicy. W kręgu jego zainteresowań pozostają sprawy trudne i skomplikowane, dotyczące obszarów słabo jeszcze uregulowanych prawnie (w tym z zakresu prawa nowych technologii) oraz sprawy z zakresu międzynarodowego obrotu gospodarczego i kolizji systemów prawnych różnych państw (w tym m.in. gospodarcze prawo brytyjskie, amerykańskie, słowackie, bułgarskie, czeskie). Specjalizuje się przede wszystkim w prawie Internetu, usług elektronicznych (sporządza regulaminy e-usług, sprzedaży online), prawie nowych technologii, własności intelektualnej (autorskim, znaków towarowych, patentów, wzorów przemysłowych). Reprezentuje Klientów przed sądami (w tym także sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym), organami administracji i organami podatkowymi w sprawach cywilnych, rodzinnych, gospodarczych oraz podatkowych. Sporządza profesjonalne umowy handlowe, w tym w obrocie zagranicznym. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale