.
Udzieliliśmy ponad 133,6 tys. porad prawnych i mamy 15 009 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Obowiązek umowy na wywóz nieczystości a sytuacje wyjątkowe, co warto wiedzieć?

• Data: 29-12-2024 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Mam dwa pytania dotyczące prowadzonych kontroli wywozów nieczystości. Czy konieczne jest posiadanie umowy na wywóz nieczystości, jeśli dom ma miejsce składowania nieczystości, ale zerowe zużycie wody (jest nieużywany na co dzień)? Co w sytuacji, gdy dom ma około 200 lat i nie ma miejsca składowania nieczystości? Jakie mogą być tego konsekwencje? Jak się uchronić przed mandatem?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Obowiązek umowy na wywóz nieczystości a sytuacje wyjątkowe, co warto wiedzieć?

Brak umowy z firmą asenizacyjną

Zgodnie z obowiązującymi przepisami właściciel posesji, na której znajduje się zbiornik bezodpływowy lub przydomowa oczyszczalnia ścieków, musi mieć podpisaną umowę z firmą asenizacyjną. Zgodnie bowiem z art. 5 i 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) właściciel nieruchomości posiadającej zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków musi podpisać umowę na odbiór nieczystości. Obowiązek ten dotyczy każdego właściciela nieruchomości i właściciela firmy, która znajduje się na terenie nieskanalizowanym.

 

W przypadku braku umowy z firmą asenizacyjną wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek wezwać właściciela zbiornika bezodpływowego do natychmiastowego usunięcia uchybień w tym zakresie. Jeśli w określonym czasie mieszkaniec nie wywiąże się z obowiązku, urząd wydaje decyzję administracyjną o wykonaniu wywozu zastępczego. W wydanej decyzji gmina ustala wysokość opłat i terminy wywozu nieczystości ciekłych, a także wskazuje firmę, która odbierze ścieki z posesji. Decyzja jest wydawana na rok i może zostać przedłużona, jeżeli właściciel nieruchomości nie przedstawi podpisanej umowy z firmą asenizacyjną w okresie co najmniej 3 miesięcy poprzedzających datę zakończenia obowiązywania decyzji administracyjnej. Nadto zgodnie z art. 10 może zostać nałożona kara grzywny.

 

Niemniej art. 6 ust. 1 brzmi:

„1. Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:

1) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych lub,

2) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2

– przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi”.

 

Można więc bronić stanowiska, że obowiązek posiadania ww. umowy dotyczy właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się nieczystości ciekłych, a nie wszystkich tych, którzy posiadają zbiornik, ale nie dokonują pozbywania się nieczystości ciekłych.

 

Zgodnie z wyrokiem WSA w Gliwicach z 31.01.2024 r., sygn. akt II SA/Gl 1494/23: „Obowiązek, o którym mowa w art. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2519), tj. do uiszczania opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej, może zostać nałożony na podmiot, który jest właścicielem w rozumieniu omawianej ustawy, jednocześnie pozbywa się z terenu tej nieruchomości nieczystości ciekłych oraz nie zawarł stosownej umowy”.

 

Stosowalność art. 6 tej ustawy została zatem ograniczona do właścicieli nieruchomości:

1) pozbywających się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych – wszystkich,

2) pozbywających się z nieruchomości odpadów komunalnych – tylko tych, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, czyli tych, którzy nie zostali objęci systemem gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę, określonym w nowym rozdziale 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; praktycznie chodzi o właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy (warsztaty, firmy, urzędy itp.), i to jeszcze przy dodatkowym założeniu, że rada gminy nie wydała uchwały obejmującej także ich systemem gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Niekorzystanie z nieruchomości a konieczność zawarcia umowy

Na tle art. 6 ust. 1 pojawia się istotne pytanie, czy właściciel nieruchomości może uchylić się od zawarcia umowy, argumentując, że na jego nieruchomości odpady komunalne nie powstają. Jak wskazuje doktryna prawnicza: „Proste doświadczenie życiowe podpowiada, że na nieruchomości odpady komunalne powstawać muszą, aczkolwiek nie można wykluczyć dowodu przeciwnego. Jeżeli właściciel nieruchomości wykaże, że odpady u niego naprawdę nie powstają, to nie widać podstaw do zmuszenia go do zawarcia umowy” (tak: D. Danecka, W. Radecki, Utrzymanie czystości i porządku w gminach. Komentarz, opublikowano: WKP 2023.

 

Tu sprawa jest trudniejsza. Wszak art. 5 u.c.p.g. wprost wskazuje:

„1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

3) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1;

3a) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków;

3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;

4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaje się wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia drogi dla pieszych, na której jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

1a. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne są przekazywane przez właścicieli nieruchomości gminnej jednostce organizacyjnej lub przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2.

6. Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1–4 sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

7. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1–4, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku.

8. Ust. 7 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 3–3b.

9. Wykonywanie decyzji, o której mowa w ust. 7, podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760)”.

 

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 2 „kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 lub 1a, podlega karze grzywny”.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Obowiązek utrzymania czystości i porządku

Ustawodawca nakazuje każdemu właścicielowi nieruchomości realizację ww. obowiązków z art. 5 (nie tylko właścicielowi nieruchomości zamieszkałej). Artykuł 5 określa podmioty, tj. właścicieli nieruchomości (ust. 1 i 1a), wykonawców robót budowlanych (ust. 2), przedsiębiorców użytkujących torowiska pojazdów szynowych (ust. 3), zarząd drogi (ust. 4) oraz gminę (ust. 5) oraz zakres ciążących na nich obowiązków związanych z utrzymaniem czystości i porządku na określonych ustawowo terenach.

 

Ustawodawca w ust. 6 komentowanego przepisu wskazuje również organ nadzoru nad realizacją powyższych obowiązków oraz ustala skutki prawne stwierdzenia niewykonania tychże obowiązków (ust. 7–9). Obowiązki, o których mowa w art. 5 ust. 1–5 u.c.p.g., ciążą na podmiotach zobowiązanych z mocy samego prawa (ex lege). Wskazane obowiązki wynikają zatem wprost z ustawy i nie wymagają konkretyzacji w drodze decyzji administracyjnej jakiegokolwiek podmiotu.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Brak umowy w przypadku domku letniskowego

Pan Adam był właścicielem domku letniskowego w niewielkiej miejscowości. Domek użytkował jedynie w okresie wakacyjnym, a przez resztę roku stał pusty. Pan Adam uważał, że skoro nie produkował odpadów komunalnych ani nie korzystał z toalety poza sezonem, to nie musiał zawierać umowy z firmą asenizacyjną. Jednak podczas rutynowej kontroli gminy okazało się, że w ten sposób naruszył obowiązujące przepisy. Wójt wezwał pana Adama do zawarcia umowy, a gdy ten tego nie zrobił, została wydana decyzja administracyjna o wywozie zastępczym. Pan Adam dodatkowo otrzymał karę grzywny.

 

Firma bez umowy w strefie nieskanalizowanej

Pani Marta prowadziła warsztat samochodowy w strefie nieskanalizowanej. Na terenie nieruchomości znajdował się zbiornik bezodpływowy, ale pani Marta nigdy nie zawarła umowy z firmą asenizacyjną. Po jakimś czasie okazało się, że jej postępowanie było niezgodne z prawem. Gmina wyznaczyła firmę asenizacyjną, nałożyła opłaty za zastępczy wywóz oraz zobowiązała panią Martę do podpisania umowy w ciągu trzech miesięcy.

 

Opuszczony dom a konieczność zawarcia umowy z firmą asenizacyjną

Pan Jan był właścicielem starego, niezamieszkałego domu na wsi. Twierdził, że nie korzystał z nieruchomości, a więc nie generował ścieków. Gmina jednak wskazała, że na terenie posesji znajdował się zbiornik bezodpływowy, który powinien być opróżniany zgodnie z przepisami. Pan Jan nie potrafił udowodnić, że ścieki faktycznie nie powstawały, dlatego został wezwany do zawarcia umowy z firmą asenizacyjną. Brak jej przedstawienia skutkował nałożeniem grzywny oraz decyzją administracyjną o wywozie zastępczym.

Podsumowanie

Artykuł omawia kwestie dotyczące obowiązku zawarcia umowy z firmą asenizacyjną przez właścicieli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obowiązek ten spoczywa na każdym, kto pozbywa się nieczystości ciekłych. W przypadku braku umowy gmina może nałożyć obowiązek wywozu zastępczego, określić opłaty oraz zastosować sankcje, w tym grzywny. Istnieją wyjątki, ale właściciel musi udowodnić, że odpady faktycznie nie powstają. Obowiązek ten jest nadzorowany przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, a niedopełnienie formalności skutkuje konsekwencjami administracyjnymi i finansowymi.

Oferta porad prawnych

Zastanawiasz się, czy musisz zawrzeć umowę z firmą asenizacyjną? Nie jesteś pewien, które przepisy dotyczą Twojej nieruchomości lub działalności? Skorzystaj z naszych porad prawnych online! Rozwiejemy Twoje wątpliwości, pomożemy zinterpretować przepisy i doradzimy, co zrobić w danej sytuacji. Nie czekaj – już dziś opisz nam swoją sprawę w formularzu umieszczonym pod tekstem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - Dz.U. 1996 nr 132 poz. 622

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu