.
Udzieliliśmy ponad 133,6 tys. porad prawnych i mamy 15 009 opinii Klientów
Szukamy prawnika. Oferta dla radców prawnych i adwokatów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Czy dyrektor szkoły ma prawo decydować o treści protokołu rady pedagogicznej?

• Data: 12-12-2024 • Autor: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk

Dyrektor szkoły nie wyraził zgody, aby do protokołu rady pedagogicznej wpisać wypowiedź nauczyciela, którą nauczyciel przedstawił na posiedzeniu rady pedagogicznej i domagał się jej zapisania w ww. protokole. Czy taka postawa dyrektora szkoły jest zgodna z prawem oświatowym? Czy dyrektor szkoły może zabronić wpisania do protokołu posiedzenia rady pedagogicznej wypowiedzi nauczyciela, uzasadniając to tym, że jego wypowiedź jest mało ważna, a do protokołu rady pedagogicznej należy wpisywać tylko wypowiedzi najważniejsze? Czy ta wypowiedź nauczyciela może być załącznikiem do protokołu, jak chce dyrektor?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Czy dyrektor szkoły ma prawo decydować o treści protokołu rady pedagogicznej?

Regulamin działalności rady pedagogicznej

Podstawą prawną do udzielenia odpowiedzi na zapytanie stanowi ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Ustalenie regulaminu działalności rady pedagogicznej jest jej obowiązkiem i powinno nastąpić już na jej pierwszym zebraniu jako pierwszy punkt porządku. Treści regulaminu ustawa nie określa, można jednak zakładać, że powinien on być rozwinięciem i uszczegółowieniem przepisów ustawy oraz statutu szkoły w zakresie, w jakim przepisy tych aktów regulują ustrój i działalność rady pedagogicznej. Przykładowo można wskazać na następujące kwestie:

 

  1. prawa i obowiązki członków rady pedagogicznej (np. obowiązek stawiennictwa na zebraniach rady, wymaganie usprawiedliwienia nieobecności i sposób usprawiedliwienia, prawo do udziału w dyskusji, prawo głosu i sposób jego oddawania);
  2. sposób zwoływania i odbywania zebrań (np. termin, w jakim najpóźniej przewodniczący rady informuje członków o dacie zebrania, sposób tego informowania, sposób głosowania, powoływanie komisji skrutacyjnej, prawo do wnoszenia zastrzeżeń do uchwały);
  3. sposób prowadzenia i udostępniania protokołów (np. uprawnienia do podpisywania protokołów, zgłaszanie zastrzeżeń do treści protokołu i jego prostowania, zasady dokonywania skreśleń i poprawek, prawo do wglądu do księgi protokołu na terenie szkoły, prawo do wydawania wierzytelnych odpisów protokołu).
    Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Zawartość protokołu z posiedzenia rady

Przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie określają, co powinien zawierać protokół z posiedzenia rady. W tym zakresie podstaw należy poszukiwać właśnie w regulaminie rady pedagogicznej. W doktrynie wskazuje się na następujące elementy protokołu:

 

  • ustalenie ogólnej liczby uczestników zebrania (stwierdzenie, że zebrania zostało zwołane zgodnie z regulaminem i jest prawomocne),
  • przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania (odnotowanie, że nie wniesiono uwag do protokołu lub wniesiono),
  • odczytanie i przyjęcie porządku zebrania (przez aklamację, jeżeli były uwagi do porządku obrad zrobić adnotację),
  • omówienie poszczególnych punktów porządku obrad, dyskusja,
  • podjęte uchwały i wyniki głosowania,
  • wnioski i rekomendacje,
  • inne sprawy,
  • załączniki.

 

Nie ma żadnych szczególnych wytycznych odnośnie protokołu rady pedagogicznej. Powinien być to typowy protokół zgodny z rozwiązaniami przyjętymi w regulaminie rady pedagogicznej. 

 

Protokół co do zasady powinien odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zatem jeżeli ktoś chce, aby dane zdanie zostało zaprotokołowane, to powinno ono znaleźć się w protokole. To od zapisów regulaminu rady pedagogicznej zależy, czy można zgłaszać zastrzeżenia do protokołu, a jeżeli tak, to w jaki sposób i w jakim terminie. Jeżeli regulamin taką możliwość stwarza, to złożenie zastrzeżenia czy zdania odrębnego będzie możliwe nawet po zatwierdzeniu protokołu. Natomiast jeżeli w regulaminie kwestia ta w ogóle nie jest uregulowana, to wówczas zastrzeżeń do protokołu zgłaszać nie można.

 

Zatem w pierwszej kolejności należy zweryfikować zapisy regulaminu rady pedagogicznej, jeżeli chodzi o protokoły. W przypadku gdyby nie było tam odpowiednich zapisów, to warto byłoby dokonać zmiany zapisów zgodnie z wyżej wskazanymi wskazówkami. Natomiast w kontekście opisanej sytuacji uważam, że wypowiedź może stanowić także załącznik do protokołu.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Obowiązek stawiennictwa na zebraniach

Nauczyciel będący członkiem rady pedagogicznej nie usprawiedliwił swojej nieobecności na zebraniu dotyczącym ważnych zmian w organizacji pracy szkoły. Zgodnie z regulaminem został poproszony o złożenie pisemnego wyjaśnienia przed kolejnym posiedzeniem.

 

Zgłaszanie zastrzeżeń do protokołu

Podczas przeglądu protokołu z poprzedniego zebrania jeden z członków rady zauważył, że jego wniosek dotyczący zmiany harmonogramu zajęć został błędnie zapisany. Zgłosił zastrzeżenie w terminie określonym w regulaminie, a treść protokołu została skorygowana.

 

Prawo do udziału w dyskusji

Na zebraniu rady pedagogicznej omawiano nową metodologię oceniania uczniów. Regulamin zapewnił każdemu członkowi rady możliwość zabrania głosu. Nauczyciel wychowania fizycznego skorzystał z tego prawa, zgłaszając obawy dotyczące dostosowania metod do zajęć praktycznych.

Podsumowanie

Regulamin działalności rady pedagogicznej reguluje kluczowe kwestie, takie jak obowiązki członków rady, sposób zwoływania zebrań, protokołowanie posiedzeń oraz procedury zgłaszania zastrzeżeń do protokołów. Jego przestrzeganie zapewnia porządek i przejrzystość działań rady, umożliwiając skuteczną komunikację oraz podejmowanie decyzji w szkole.

Oferta porad prawnych

Oferujemy kompleksowe porady prawne w zakresie opracowywania i wdrażania regulaminów działalności rady pedagogicznej, dostosowanych do przepisów prawa oświatowego. Pomagamy w tworzeniu protokołów z zebrań, rozwiązywaniu kwestii proceduralnych oraz w analizie zgodności regulaminów z obowiązującymi normami prawnymi.

Źródła:

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk

Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu.

Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych – Prawo medyczne i bioetyka na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Prawa i Administracji w Krakowie. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem zawodowym zdobywanym w kancelariach prawnych będących liderami w branżach medycznych, odszkodowawczych oraz windykacyjnych. Aktywność zawodową łączy z działalnością pro bono na rzecz organizacji pozarządowych. Posiada umiejętności lingwistyczne poparte certyfikatami. Od 1 października 2019 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Uniwersytecie Wrocławskim w Zakładzie Postępowania Cywilnego. Przedmiotem naukowych zainteresowań i badań jest prawo medyczne. Nieustannie podnosi swoje kompetencje zawodowe uczestnicząc w konferencjach, seminariach i szkoleniach. Specjalizacja: prawo medyczne, prawo cywilne (prawo pracy, prawo rodzinne), prawo oświatowe oraz ochrona danych osobowych.

https://www.linkedin.com/in/paulina-olejniczak-suchodolska-84b981171/


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu