Czy dyrektor szkoły ma prawo decydować o treści protokołu rady pedagogicznej?• Data: 12-12-2024 • Autor: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk |
Dyrektor szkoły nie wyraził zgody, aby do protokołu rady pedagogicznej wpisać wypowiedź nauczyciela, którą nauczyciel przedstawił na posiedzeniu rady pedagogicznej i domagał się jej zapisania w ww. protokole. Czy taka postawa dyrektora szkoły jest zgodna z prawem oświatowym? Czy dyrektor szkoły może zabronić wpisania do protokołu posiedzenia rady pedagogicznej wypowiedzi nauczyciela, uzasadniając to tym, że jego wypowiedź jest mało ważna, a do protokołu rady pedagogicznej należy wpisywać tylko wypowiedzi najważniejsze? Czy ta wypowiedź nauczyciela może być załącznikiem do protokołu, jak chce dyrektor? |
|
Regulamin działalności rady pedagogicznejPodstawą prawną do udzielenia odpowiedzi na zapytanie stanowi ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Ustalenie regulaminu działalności rady pedagogicznej jest jej obowiązkiem i powinno nastąpić już na jej pierwszym zebraniu jako pierwszy punkt porządku. Treści regulaminu ustawa nie określa, można jednak zakładać, że powinien on być rozwinięciem i uszczegółowieniem przepisów ustawy oraz statutu szkoły w zakresie, w jakim przepisy tych aktów regulują ustrój i działalność rady pedagogicznej. Przykładowo można wskazać na następujące kwestie:
Zawartość protokołu z posiedzenia radyPrzepisy powszechnie obowiązującego prawa nie określają, co powinien zawierać protokół z posiedzenia rady. W tym zakresie podstaw należy poszukiwać właśnie w regulaminie rady pedagogicznej. W doktrynie wskazuje się na następujące elementy protokołu:
Nie ma żadnych szczególnych wytycznych odnośnie protokołu rady pedagogicznej. Powinien być to typowy protokół zgodny z rozwiązaniami przyjętymi w regulaminie rady pedagogicznej.
Protokół co do zasady powinien odzwierciedlać przebieg posiedzenia, a zatem jeżeli ktoś chce, aby dane zdanie zostało zaprotokołowane, to powinno ono znaleźć się w protokole. To od zapisów regulaminu rady pedagogicznej zależy, czy można zgłaszać zastrzeżenia do protokołu, a jeżeli tak, to w jaki sposób i w jakim terminie. Jeżeli regulamin taką możliwość stwarza, to złożenie zastrzeżenia czy zdania odrębnego będzie możliwe nawet po zatwierdzeniu protokołu. Natomiast jeżeli w regulaminie kwestia ta w ogóle nie jest uregulowana, to wówczas zastrzeżeń do protokołu zgłaszać nie można.
Zatem w pierwszej kolejności należy zweryfikować zapisy regulaminu rady pedagogicznej, jeżeli chodzi o protokoły. W przypadku gdyby nie było tam odpowiednich zapisów, to warto byłoby dokonać zmiany zapisów zgodnie z wyżej wskazanymi wskazówkami. Natomiast w kontekście opisanej sytuacji uważam, że wypowiedź może stanowić także załącznik do protokołu. PrzykładyObowiązek stawiennictwa na zebraniach Nauczyciel będący członkiem rady pedagogicznej nie usprawiedliwił swojej nieobecności na zebraniu dotyczącym ważnych zmian w organizacji pracy szkoły. Zgodnie z regulaminem został poproszony o złożenie pisemnego wyjaśnienia przed kolejnym posiedzeniem.
Zgłaszanie zastrzeżeń do protokołu Podczas przeglądu protokołu z poprzedniego zebrania jeden z członków rady zauważył, że jego wniosek dotyczący zmiany harmonogramu zajęć został błędnie zapisany. Zgłosił zastrzeżenie w terminie określonym w regulaminie, a treść protokołu została skorygowana.
Prawo do udziału w dyskusji Na zebraniu rady pedagogicznej omawiano nową metodologię oceniania uczniów. Regulamin zapewnił każdemu członkowi rady możliwość zabrania głosu. Nauczyciel wychowania fizycznego skorzystał z tego prawa, zgłaszając obawy dotyczące dostosowania metod do zajęć praktycznych. PodsumowanieOferta porad prawnych
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych – Prawo medyczne i bioetyka na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Prawa i Administracji w Krakowie. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem zawodowym zdobywanym w kancelariach prawnych będących liderami w branżach medycznych, odszkodowawczych oraz windykacyjnych. Aktywność zawodową łączy z działalnością pro bono na rzecz organizacji pozarządowych. Posiada umiejętności lingwistyczne poparte certyfikatami. Od 1 października 2019 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Uniwersytecie Wrocławskim w Zakładzie Postępowania Cywilnego. Przedmiotem naukowych zainteresowań i badań jest prawo medyczne. Nieustannie podnosi swoje kompetencje zawodowe uczestnicząc w konferencjach, seminariach i szkoleniach. Specjalizacja: prawo medyczne, prawo cywilne (prawo pracy, prawo rodzinne), prawo oświatowe oraz ochrona danych osobowych. https://www.linkedin.com/in/paulina-olejniczak-suchodolska-84b981171/ |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale