
Czy prowadzenie zajęć artystycznych dla dzieci w przedszkolu wymaga kwalifikacji pedagogicznych?• Data: 25-03-2025 • Autor: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk |
Pytanie dotyczy prowadzenia zajęć takich jak plastyka, muzyka i podobne w formie zabawy w przedszkolu. Żeby prowadzić takie zajęcia z dziećmi w sali zabaw, czy trzeba mieć wykształcenie pedagogiczne lub jakieś zaświadczenia, kursy, czy może to robić każdy? |
![]() |
Kwalifikacje nauczycieli pracujących z dziećmiCo do prowadzenia zajęć dla dzieci wymogi formalne dotyczące wykształcenia sformułowane są w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 2102). Kwalifikacje wynikające z tych przepisów dotyczą zatrudnienia w placówkach, takich jak przedszkole, szkoła, zakłady poprawcze. Aby uzyskać zatrudnienie w tych placówkach, trzeba spełniać wymienione tam kwalifikacje. Zajęcia dodatkowe z dziećmi – wymagania co do prowadzącychNatomiast w zakresie prowadzenia zajęć dodatkowych nie ma takich prawnych wymagań. Wszystko zależy od tego, jakie wymagania postawi organizator, podmiot zatrudniający. Przede wszystkim dobrze byłoby posiadać wykształcenie kierunkowe związane z danym rodzajem prowadzonych zajęć. Ponadto z uwagi na to, że będzie się prowadziło zajęcia z małoletnimi, należy legitymować się zaświadczeniem o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w:
Podmioty zobowiązane do wprowadzenia standardów ochrony małoletnichNadto inne wymagania dotyczące osób prowadzących zajęcia z dziećmi mogą być określone w tzw. standardach ochrony małoletnich. Zgodnie z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich: Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej „standardami”, ma każdy: 1) organ zarządzający jednostką systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt. 1-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), oraz inną placówką oświatową, opiekuńczą, wychowawczą, resocjalizacyjną, religijną, artystyczną, medyczną, rekreacyjną, sportową lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni; 2) organizator działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich. Co powinny zawierać standardy ochrony małoletnich?W tym kontekście istotny jest art. 22c, który wymienia elementy standardów ochrony małoletnich, a są to:
1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich; 2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego; 3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”; 4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów; 5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności; 6) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania; 7) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia; 8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. 2. W standardach wprowadzanych w placówce lub miejscu prowadzonej działalności, o których mowa w art. 22b, należy określić także: 1) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone; 2) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet; 3) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie; 4) zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia. Pierwsza pomocDobrze byłoby również, aby osoba prowadząca zajęcia z dziećmi posiadała kurs pierwszej pomocy. Nie wynika to z żadnych przepisów, ale w razie trudnych do przewidzenia zdarzeń podczas pracy z dziećmi wszystkie posiadane zaświadczenia, certyfikaty, szkolenia będą bardzo przydatne, aby wykazać, że się jest osobą kompetentną i taką, która ma doświadczenie i kwalifikacje do prowadzonych zajęć. PrzykładyPrzykład 1 Magda, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych, prowadzi w przedszkolu kreatywne warsztaty plastyczne. Mimo braku formalnego wykształcenia pedagogicznego posiada certyfikat o niekaralności oraz kurs pierwszej pomocy, co było kluczowe dla dyrekcji placówki przy zatrudnianiu jej do prowadzenia zajęć dodatkowych.
Przykład 2 Karol, muzyk bez kwalifikacji pedagogicznych, zaoferował się prowadzić w przedszkolu warsztaty rytmiczne. Dyrekcja odmówiła współpracy, gdyż nie przedstawił aktualnego zaświadczenia o niekaralności, wymaganego przez standardy ochrony małoletnich wdrożone w placówce.
Przykład 3 Agnieszka, która ukończyła kurs animacji zabaw, z powodzeniem prowadzi zajęcia teatralne dla dzieci w sali zabaw. Organizator zajęć nie wymagał wykształcenia pedagogicznego, jednak upewnił się, że Agnieszka zna procedury bezpieczeństwa, standardy ochrony dzieci oraz odbyła szkolenie z pierwszej pomocy. PodsumowanieProwadzenie zajęć artystycznych z dziećmi w przedszkolu nie wymaga formalnych kwalifikacji pedagogicznych, ale kluczowe są wymagania określone przez placówkę zatrudniającą, szczególnie dotyczące ochrony małoletnich. Warto także pamiętać o dodatkowych atutach, takich jak zaświadczenie o niekaralności, kurs pierwszej pomocy czy ukończone szkolenia specjalistyczne, które podkreślają profesjonalizm i zwiększają bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć. Oferta porad prawnychPotrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej lub profesjonalnego pisma dotyczącego prowadzenia zajęć artystycznych dla dzieci? Oferujemy szybkie porady prawne online i gotowe dokumenty dopasowane do Twojej sytuacji. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - Dz.U. 2023 poz. 2102 4. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, Dz.U.2024.1802 t.j.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Radca prawny Katarzyna Talkowska-Szewczyk Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych – Prawo medyczne i bioetyka na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Prawa i Administracji w Krakowie. Radca prawny z wieloletnim doświadczeniem zawodowym zdobywanym w kancelariach prawnych będących liderami w branżach medycznych, odszkodowawczych oraz windykacyjnych. Aktywność zawodową łączy z działalnością pro bono na rzecz organizacji pozarządowych. Posiada umiejętności lingwistyczne poparte certyfikatami. Od 1 października 2019 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Uniwersytecie Wrocławskim w Zakładzie Postępowania Cywilnego. Przedmiotem naukowych zainteresowań i badań jest prawo medyczne. Nieustannie podnosi swoje kompetencje zawodowe uczestnicząc w konferencjach, seminariach i szkoleniach. Specjalizacja: prawo medyczne, prawo cywilne (prawo pracy, prawo rodzinne), prawo oświatowe oraz ochrona danych osobowych. https://www.linkedin.com/in/paulina-olejniczak-suchodolska-84b981171/ |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale