.
Udzieliliśmy ponad 126,8 tys. porad prawnych i mamy 14 401 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Brak zgłoszenia do BDO, jakie konsekwencje?

• Opublikowano: 01-10-2022 • Autor: Radca prawny Wioletta Dyl

Mam założoną jednoosobową działalność gospodarczą – sklep internetowy, który prowadzę od roku. Niestety, dopiero ostatnio dowiedziałam się, że miałam obowiązek zarejestrowania się do BDO. Jak rozumiem, powinnam być w systemie wpisana, tymczasem nikt mi nie powiedział o konieczności zgłoszenia. Nie produkuję opakowań, nie składuję dziwnych rzeczy, jedynie pakuję swoje produkty w kartony, folie, strech i owijam taśmą. Wszystko zakupuję w lokalnych sklepach oraz hurtowniach. Rozumiem, że jako dostawca (pakowacz) mam obowiązek rejestracji w BDO. Chciałabym to również uczynić ze względu na przyszły import paczek, gdyż od maja zaczynam importować rzeczy do sklepu z zagranicy. Obawiam się, że po rejestracji dopiero teraz będę musiała zapłacić kary grzywny za zwłokę. Co mogę zrobić, by temu zapobiec? Jak wyprostować tę sprawę z jak najmniejszymi konsekwencjami?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Brak zgłoszenia do BDO, jakie konsekwencje?

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami

BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami służąca do gromadzenia informacji o wszystkich przedsiębiorstwach, które poprzez swoją działalność wprowadzają na polski rynek produkty w opakowaniach, a także o tych podmiotach, które nimi gospodarują. Rejestr BDO obowiązuje m.in. wówczas, gdy sprzedawca będący przedsiębiorcą:

 

  • jako pierwszy wprowadza produkt w opakowaniu do obrotu w Polsce (przy czym dotyczy to także sprzedaży produktu wyprodukowanego przez innego przedsiębiorcę, jednak zapakowanego i sprzedanego przez sprzedawcę) i jako wprowadzający produkty w opakowaniach podlega pod obowiązki zdefiniowane w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
  • sprzedaje produkty w opakowaniach i dostarcza je poza obszar Polski;
  • sprowadza do Polski produkty w opakowaniach i wprowadza je do obrotu;
  • sprzedaje produkty w Internecie i wysyła je do klientów na terenie naszego kraju.

 

Wpis do BDO przed sprzedaniem pierwszego produktu

Prowadząc sprzedaż internetową konkretnych towarów niemających postaci wirtualnej, raczej wysyła się do klienta zakupione przez niego produkty zapakowane czy to w karton, tubę, folię stretch, kopertę lub folię bąbelkową, a nawet taśma klejąca czy wypełniacze – wszystko to, w czym można wysłać produkty lub co posłuży do zabezpieczenia ich na czas transportu, to opakowanie.

 

Ustawodawca określa opakowanie jako wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych.

 

Ważny jest moment nadania charakteru opakowania, a ten charakter nadaje się m.in. kartonowi w momencie, kiedy zapakuje się i wyśle w nim produkty do klienta.

 

Zatem każdy podmiot powinien być we wpisie przed wprowadzaniem do obrotu opakowania czy innego produktu, który go do tego wpisu zobowiązuje. Tak więc należy wpisać się do rejestru przed pierwszym sprzedanym produktem. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą już działalność gospodarczą, powinni dokonać wpisu do rejestru BDO niezwłocznie.

 

Zakres obowiązku wystąpienia z wnioskiem o wpis do rejestru wyznacza art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach z 4 lipca 2019 r., obejmując nim wyszczególnione w tym ustępie rodzaje działalności prowadzonej na podstawie komentowanej ustawy o odpadach (pkt 5) lub na podstawie sześciu innych ustaw zaliczanych do prawa o odpadach (pkt 1-4 oraz 6 i 7). Uzyskanie wpisu do rejestru jest warunkiem legalności wykonywania działalności objętej kolejnymi punktami z tego art. 50 ust. 1.

 

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Brak rejestracji do BDO – wykroczenie

Niezłożenie wniosku o wpis do rejestru jest wykroczeniem z art. 179, natomiast prowadzenie działalności wymagającej wpisu do rejestru bez takiego wpisu jest deliktem administracyjnym z art. 194 ust. 1 pkt 5. Różnica między wykroczeniem a deliktem administracyjnym polega na tym, że wykroczeniem z art.179 jest samo niezłożenie wniosku o wpis wbrew obowiązkowi określonemu w art. 50 ust. 1, natomiast deliktem administracyjnym z art. 194 ust. 1 pkt 5 jest prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu. Jeżeli podmiot nie składa wniosku o wpis i prowadzi działalność bez wpisu, odpowiada zarówno za wykroczenie, jak i za delikt administracyjny.

 

Nie zawsze jego brak na dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności musi skutkować sankcją pieniężną. Organy kontroli powinny bowiem wziąć pod uwagę całokształt okoliczności.

 

Odstąpienie od wymierzenia kary administracyjnej

Art. 189 f § 2 I 3 K.p.a. daje możliwość odstąpienia od wymierzenia kary administracyjnej, jeżeli pozwoli to na spełnienie celów, dla których miałaby być nałożona administracyjna kara pieniężna. Aby prawidłowo ustalić, czy cele wymierzenia kary administracyjnej zostały w danym przypadku spełnione, należy zidentyfikować, jak zostałyby zrealizowane w przypadku poprzestania na pouczeniu, przy jednoczesnym usunięciu naruszenia prawa lub powiadomieniu właściwych podmiotów o stwierdzonym naruszeniu prawa. Trzeba by zatem porównać, czy cele, dla których kara administracyjna ma być nałożona, pokrywają się z celami, jakie osiągnięte zostaną w razie poprzestania na pouczeniu. Jeżeli się pokrywają, to przyjąć należy, że wystarczające jest pouczenie i odstąpienie od ukarania.

 

Zatem proszę jak najszybciej wpisu dokonać, być może zamiast kary sprawa zakończy się na pouczeniu. Termin na dokonanie wpisu wynosi 30 dni pod warunkiem, że składany wniosek jest kompletny i bezbłędny. Do wniosku należy dołączyć kopię opłaty rejestrowej i oświadczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. O dokonanym wpisie zostanie Pani poinformowana pisemnie wraz z podaniem indywidualnego numeru rejestrowego. Otrzymany numer powinien być zamieszczany na dokumentach firmowych. Otrzymany login i hasło posłużą do logowania w systemie BDO i sporządzania wymaganych sprawozdań.

 

Jak prawidłowo zarejestrować się do BDO?

Można tego dokonać wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem strony bdo.mos.gov.pl. Musi Pani zalogować się przez profil zaufany, e-dowód lub poprzez bankowość elektroniczną. Po zalogowaniu należy przejść do wniosku rejestracyjnego (wystarczy odszukać go w sekcji wniosków). Tak jak w przypadku większości wniosków i formularzy, należy podać podstawowe dane swojej firmy i dane kontaktowe.

 

Po uzupełnieniu danych pojawi się pytanie o wdrożony system jakości lub zarządzania środowiskowego. Co do zasady właściciele sklepów internetowych nie muszą jednak posiadać takich certyfikatów. W dalszej kolejności należy podać miejsce prowadzenia działalności. Kolejnym krokiem jest wypełnienie odpowiednich działów i tabeli. Wszystko zależy od tego, czy jedynie wprowadza się produkty w opakowaniach na rynek, czy też w sklepie pojawiają się jeszcze inne odpady niż komunalne. Jeśli tak, konieczne będzie wypełnienie jeszcze jednej tabeli i podanie kodów wytwarzanych odpadów. Dodatkową tabelę trzeba też wypełnić przy wprowadzaniu produktów w opakowaniach na teren UE (poza Polską).

 

Jeśli chodzi o wprowadzanie produktów w opakowaniach na rynek, musi Pani wskazać, z jakiego materiału wykonane są opakowania oraz jak są utylizowane.

 

Należy pamiętać, by do wniosku dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty rejestrowej. Wynosi ona 100 zł dla mikroprzedsiębiorców i 300 dla pozostałych przedsiębiorców.

 

Ważne daty: ostatni dzień lutego – opłata roczna BDO oraz 15 marca – termin złożenia rocznego sprawozdania za wprowadzone do obrotu opakowania i produkty. Sprawozdanie przygotowuje się i składa w odpowiednim module systemu BDO – w całości online.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Wioletta Dyl

Radca prawny, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego, nowych technologii, ochrony danych osobowych, a także prawa konkurencji, podatkowego i pracy. Zajmuje się również sporządzaniem regulaminów oraz umów, szczególnie z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego, które jest jej pasją. Posiada kilkudziesięcioletnie doświadczenie prawne, obecnie prowadzi własną kancelarię prawną.


Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 minus V =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu