
Zatrudnienie w urzędzie gminy a podział etatu• Autor: Radca prawny Katarzyna Nosal |
Jestem pracownikiem samorządowym w jednostce organizacyjnej urzędu gminy, posiadam umowę o pracę na czas nieokreślony, stanowisko otrzymałem w drodze konkursu. Od 1 stycznia 2018 r. przełożeni, w związku z przeniesieniem pewnej puli obowiązków z jednostki urzędu gminy, w której pracuję, do urzędu gminy, zamierzają przenieść mnie w 1/4 etatu do urzędu gminy, abym nadal wykonywał dotychczasową pulę obowiązków. 3/4 etatu pozostałoby w jednostce organizacyjnej. Czy można w ten sposób podzielić etat, jeśli tak, to jak formalnie mogłoby się to odbyć, jakie byłyby dla mnie ewentualne skutki takiego przeniesienia, jeśli stanowisko zajmuję z konkursu? |
![]() Fot. Fotolia |
Podział etatu i przeniesienie pracownika samorządowegoOdpowiedź na zadane pytanie nie jest prosta, spotkałam bowiem dwa stanowiska w kwestii podziału etatu i przeniesienia pracownika samorządowego. Przeniesienie pracownika samorządowego na inne stanowiskoZgodnie z art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego wniosek lub za jego zgodą przenieść do pracy w innej jednostce, o której mowa w art. 2, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samorządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki przejmującej. To jest sytuacja, która najbardziej odpowiada opisanej przez Pana sytuacji. Przeniesienia dokonuje się w drodze porozumienia pracodawców. W przypadku przeniesienia pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, do innej jednostki jego akta osobowe wraz z pozostałą dokumentacją w sprawach związanych ze stosunkiem pracy przekazuje się do jednostki, w której pracownik ma być zatrudniony. Przeniesienie pracownika samorządowego z jednej jednostki do pracy w dwóch jednostkachZgodnie z innym stanowiskiem nie ma przeszkód, by z jednej jednostki przenieść pracownika do pracy w dwóch jednostkach. W jednym z artykułów infor.pl znalazłam takie wyjaśnienie: „Nie ma przeszkód, aby pracownik został przeniesiony z jednej jednostki samorządowej do dwóch innych. Jednak przy przenoszeniu do dwóch różnych jednostek samorządowych na dwa niepełne etaty pracownik powinien określić, który pracodawca staje się pracodawcą podstawowym. Od tego zależą bowiem różne uprawnienia pracownicze, np. wysokość dodatku za wieloletnią pracę (jeżeli praca w urzędzie lub jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego przy wyliczaniu okresu zatrudnienia, od którego zależy wysokość dodatku)”. PrzykładyAnna od kilku lat pracuje w jednostce organizacyjnej urzędu gminy jako specjalista ds. inwestycji. W związku z reorganizacją części zadań inwestycyjnych, urząd gminy zdecydował o przejęciu części obowiązków od jednostki, w której zatrudniona jest Anna. Przełożeni zaproponowali, by Anna wykonywała nowe obowiązki w urzędzie gminy na 1/4 etatu, a na pozostałe 3/4 pozostała w dotychczasowym miejscu pracy. Pojawiła się jednak wątpliwość, czy można tak podzielić jeden stosunek pracy. Ostatecznie, aby umożliwić taki podział, w jednostce obniżono Annie wymiar etatu do 3/4, a w urzędzie gminy ogłoszono konkurs na pozostałą część etatu, w którym Anna wystartowała i uzyskała zatrudnienie w urzędzie na 1/4 etatu na podstawie odrębnej umowy o pracę.
Tomasz był kierownikiem działu administracyjnego w jednostce budżetowej podległej gminie. Po wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących centralizacji kadr, gmina postanowiła przenieść go do urzędu gminy, gdzie miałby nadzorować obsługę kadrową dla wszystkich jednostek organizacyjnych. Ponieważ dotychczasowe obowiązki Tomasza obejmowały także specyficzne zadania wewnętrzne jednostki, jego przełożeni chcieli, by część etatu pozostała w jednostce, a część w urzędzie gminy. Po konsultacjach prawnych zdecydowano jednak, że przeniesienie w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych nie może dotyczyć części etatu, dlatego Tomasz został całkowicie przeniesiony do urzędu gminy, a jego dotychczasowe zadania w jednostce rozdzielono między innych pracowników.
Magdalena pracowała jako główny księgowy w ośrodku pomocy społecznej. Po przejęciu obsługi księgowej przez urząd gminy, pojawiła się potrzeba, by Magdalena częściowo pracowała w OPS, a częściowo w urzędzie gminy. Aby uniknąć komplikacji związanych z dzieleniem etatu w ramach jednej umowy o pracę, rozwiązano dotychczasowy stosunek pracy w OPS za porozumieniem stron i zawarto dwie odrębne umowy o pracę: jedną na 1/2 etatu w OPS, drugą na 1/2 etatu w urzędzie gminy. Dzięki temu rozwiązaniu każda z jednostek stała się odrębnym pracodawcą dla Magdaleny, a kwestie uprawnień pracowniczych, dodatków i stażu pracy były rozliczane niezależnie w obu miejscach zatrudnienia. PodsumowaniePodział etatu pracownika samorządowego pomiędzy dwie jednostki organizacyjne gminy budzi wątpliwości prawne. Co do zasady, przeniesienie pracownika w trybie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych dotyczy całego stosunku pracy i nie przewiduje możliwości rozdzielenia etatu pomiędzy dwóch pracodawców. W praktyce, aby umożliwić wykonywanie obowiązków w dwóch jednostkach, konieczne jest odpowiednie ukształtowanie stosunków pracy — poprzez zmianę warunków zatrudnienia u dotychczasowego pracodawcy i zawarcie nowej umowy o pracę w drugiej jednostce. Taki model zapewnia przejrzystość w zakresie uprawnień pracowniczych oraz pozwala na zgodne z prawem wykonywanie obowiązków na rzecz obu jednostek. Oferta porad prawnychJeśli masz wątpliwości związane z podziałem etatu, przeniesieniem pracownika samorządowego czy innymi kwestiami prawnymi w zatrudnieniu, skorzystaj z naszej pomocy. Oferujemy profesjonalne porady prawne online, szybki kontakt ze specjalistą oraz indywidualne podejście do każdej sprawy. Pomożemy wyjaśnić przepisy, ocenić sytuację i zaproponować bezpieczne rozwiązania zgodne z obowiązującym prawem. Źródła:1. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1458
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Radca prawny Katarzyna Nosal Radca prawny od 2005 roku, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udziela porad z prawa cywilnego, pracy oraz rodzinnego, a także z zakresu procedury cywilnej i administracyjnej. Ma wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa administracyjnego i samorządowego. Ukończyła również aplikację sądową. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale