.
Udzieliliśmy ponad 127,5 tys. porad prawnych i mamy 14 468 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Kiedy można wymeldować członka rodziny który nie mieszka w domu?

• Autor: Łukasz Poczyński

W domu rodzinnym, który otrzymaliśmy od moich rodziców, od wielu lat zameldowana jest moja siostra. Nie mieszka ona w tym domu i nie przebywa ona pod adresem swojego zameldowania. W urzędzie powiedziano mi, że tylko siostra może się wymeldować, a jej wymeldowanie przeze mnie jest możliwe tylko, jeśli podam jej nowy adres (którego nie znam). Proszę o informacje jak wymeldować osobę która nie mieszka w domu, oraz kiedy można wymeldować członka rodziny bez jego zgody? 


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Kiedy można wymeldować członka rodziny który nie mieszka w domu?

Niedopełnienie obowiązku wymeldowania się po opuszczeniu miejsca pobytu stałego

Z artykułu 15 ust. 1 (treść na dole artykułu) ustawy wynika, że obowiązek wymeldowania się ma osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Wymeldowania dokonuje się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.

Do dnia do dnia 31 grudnia 2012 roku niewykonanie obowiązku meldunkowego, w tym przypadku obowiązku wymeldowania się, było wykroczeniem, zgodnie z art. 147 § 1 Kodeksu wykroczeń „kto nie dopełnia ciążącego na nim obowiązku meldunkowego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny albo karze nagany”. Od dnia 1 stycznia 2013 roku art. 147 § 1 i § 2 wyeliminowano z kodeksu wykroczeń.

Zobacz też: Kiedy można wymeldować członka rodziny?

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Zawiadomienie przez właściciela mieszkania właściwego organu gminy o stałym lub czasowym pobycie innej osoby oraz o opuszczeniu przez nią lokalu

Jeżeli osoba, która opuściła miejsce swojego pobytu stałego, nie dopełniła swego obowiązku meldunkowego, obowiązek zawiadomienia właściwych organów gminy obciąża podmioty posiadające określone prawo do lokalu, w którym osoba, która nie dopełniła swego obowiązku meldunkowego, zamieszkiwała. Zgodnie z art. 29 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu jest „obowiązany do zawiadamiania właściwego organu gminy o stałym lub czasowym pobycie innej osoby w ich lokalach (pomieszczeniach) oraz o opuszczeniu przez nią tego lokalu (pomieszczenia), jeżeli osoba ta nie dopełniła obowiązku meldunkowego. Zawiadomienie powinno być dokonane niezwłocznie po upływie terminu określonego do wykonania obowiązku meldunkowego”.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Wniosek o wymeldowanie osoby która bez wymeldowania się opuściła swoje dotychczasowe miejsce pobytu stałego

Wraz z zawiadomieniem właściciel lokalu powinien złożyć wniosek o wymeldowanie osoby, która bez wymeldowania się opuściła swoje dotychczasowe miejsce pobytu stałego. Podstawą prawną takiego wniosku jest art. 15 ust. 2 przedmiotowej ustawy (treść na dole artykułu). Zgodnie z nim „organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się”. Osobą uprawnioną do złożenia wniosku jest strona, czyli zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Oczywiście osobą uprawnioną jest niewątpliwie właściciel lokalu.

Należy więc złożyć w odpowiednim z uwagi na miejsce położenia lokalu wydziale meldunkowym gminy wniosek o dokonanie wymeldowania siostry. Wniosek ten powinien zawierać wskazanie siostry z imienia i nazwiska, a jeżeli jest to możliwe, wskazanie także jej aktualnego adresu zamieszkania. Do wniosku powinien być także dołączony tytuł prawny do lokalu, np. odpis z księgi wieczystej, akt notarialny darowizny. Właściwe w sprawie przepisy nie przewidują, aby wnioskodawca miał obowiązek wskazania adresu zamieszkania (zameldowania) czy też numeru telefonu osoby, która ma być wymeldowana. Takie żądania nie znajdują więc uzasadnienia w przepisach prawnych. Należy zauważyć, że organ administracyjny nie dokona wymeldowania wskazanej we wniosku osoby w oparciu tylko o twierdzenia wniosku. W celu ustalenia, czy rzeczywiście Pana siostra nie zamieszkuje w przedmiotowym mieszkaniu, organ administracji przeprowadzi postępowanie dowodowe. Polegać ono będzie na przesłuchaniu świadków, dokonaniu oględzin. Urząd gminy prowadzi postępowanie administracyjne na podstawie obowiązujących przepisów, przeprowadzona zostaje kontrola meldunkowa przez organ policji, jak również oględziny miejsca w celu zbadania, czy dana osoba przebywa w lokalu mieszkalnym. Postępowanie dowodowe winno wykazać, że osoba, która ma być wymeldowana, faktycznie nie mieszka w lokalu i dobrowolnie opuściła lokal. W wyniku oceny zebranego materiału dowodowego orzeka się o wymeldowaniu w formie decyzji administracyjnej.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Czy organ gminy wydający decyzję w kwestii wymeldowania musi ją uzasadnić i wskazać podstawy jej podjęcia?

Dopiero jeśli wynik postępowania dowodowego potwierdzi Pana twierdzenia, organ administracji dokona wymeldowania w drodze decyzji administracyjnej.

 

W tym miejscu warto przytoczyć wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 18.09.2007 r. (sygn. akt III SA/Lu 245/07), zgodnie z którym „długotrwały, utrzymujący się przez kilka lat stan faktyczny, w którym osoba zameldowana na pobyt stały w danym lokalu rzeczywiście w nim nie mieszka, przebywając w tym czasie w innym lokalu, nie wykazuje zamiaru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, a zatem opuszczenie dotychczasowego lokalu nosi znamiona trwałości i powinno skutkować wydaniem decyzji o wymeldowaniu w oparciu o art. 15 ust. 2 ustawy (treść na dole artykułu)”.

Organ gminy wydający decyzję w kwestii wymeldowania musi ją uzasadnić i wskazać podstawy jej podjęcia. W przypadku gdyby organ wydał decyzję odmowną, przysługuje Panu prawo do wniesienia odwołania do właściwego wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Czy osoba zameldowana nabywa jakiekolwiek prawo do lokalu?

Zameldowanie jest jedynie czynnością tzw. administracyjno-techniczną. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych zameldowanie w lokalu służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu w tym lokalu. Oznacza to, że dana osoba przez samo zameldowanie nie nabywa żadnych praw do lokalu – nie jest ono żadnym tytułem prawnym do zajmowania lokalu. Aby mieć prawo zajmowania lokalu, trzeba dysponować tytułem prawnym do niego, czyli np. prawem własności, prawem najmu.

 

Osoba, która nie legitymuje się takim tytułem prawnym do lokalu, nie ma prawa do jego zajmowania. W związku z powyższym Pana siostra przez sam fakt zameldowania nie ma prawa wejścia do Pana mieszkania bez Pana zgody.

 

Art. 15. Ewidencja ludności [Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego]

1. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.

1a. Osoba zobowiązana do wymeldowania się zgłasza organowi gminy właściwemu ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące następujące dane osobowe:

    1. nazwisko i imiona;
    2. nazwisko rodowe;
    3. nazwiska i imiona poprzednie;
    4. imiona rodziców;
    5. nazwiska rodowe rodziców;
    6. stan cywilny;
    7. imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe;
    8. płeć;
    9. datę i miejsce urodzenia;
    10. obywatelstwo;
    11. numer PESEL;
    12. (uchylony);
    13. adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące;
    14. rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości.
    15. (uchylony).

2. Organ gminy wydaje na wniosek właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.

3. Osoba, która wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązana zgłosić swój wyjazd oraz powrót właściwemu ze względu na miejsce pobytu stałego organowi wymienionemu w ust. 1. Zgłoszenia wyjazdu dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu, a zgłoszenia powrotu – najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia powrotu.

3a. Obowiązek określony w ust. 3 nie dotyczy żołnierzy w czynnej służbie wojskowej wyjeżdżających w celach służbowych za granicę. Zameldowanie i wymeldowanie tych żołnierzy prowadzi się w sposób określony na podstawie art. 51 upoważnienie ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wydania rozporządzenia, ust. 2.

4. Jeżeli okres pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.

5. Osobie, o której mowa w ust. 1, organ gminy wydaje zaświadczenie stwierdzające dopełnienie obowiązku wymeldowania się.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Łukasz Poczyński

Absolwent prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu. Aktualnie pracuje w dziale prawnym w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto posiada doświadczenie zdobyte w związku z pracą w dwóch kancelariach radcowskich. Interesuje się głównie prawem gospodarczym i handlowym oraz prawem upadłościowym i naprawczym.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu