.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Wymeldowanie osoby, która dobrowolnie opuściła miejsce zamieszkania

• Data: 13-09-2024 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Moja synowa wyprowadziła się z domu wraz z trojgiem dzieci do lokalu przyznanego przez urząd gminy. Razem z moim mężem chcemy ich wymeldować z naszego domu, lecz pani w urzędzie gminy powiedziała, że gmina ich nie zamelduje w tym lokalu, a jeśli ja chcę ją wymeldować, to muszę podać adres, pod którym będzie zameldowana, oraz zapewnić jej lokal zastępczy. Czy to prawda? Dodam, że wyprowadziła się z własnej woli. W jaki sposób mogę ją wymeldować?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Wymeldowanie osoby, która dobrowolnie opuściła miejsce zamieszkania

Wymeldowanie synowej, która się wyprowadziła

Zgodnie z art. 35 ustawy o ewidencji ludności: „Organ gminy, o którym mowa w art. 28 ust. 1, wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu wskazanych w art. 28 ust. 2, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się”.

 

Jeśli Pani mieszkanie było dotychczas stałym miejscem pobytu synowej, a ona je wraz z dziećmi opuściła, to organ gminy z urzędu albo na wniosek Pani i męża jako właścicieli winien wydać decyzję w sprawie ich wymeldowania, skoro synowa sama tegoż obowiązku wobec jej i dzieci nie dopełniła.

 

Jak wskazał WSA w Łodzi w wyroku z 6.12.2023 r., sygn. akt III SA/ Łd 485/23: „Postępowanie administracyjne w sprawie o wymeldowanie/zameldowanie ma charakter jedynie ewidencyjno-rejestrowy, gdyż służy wyłącznie rejestracji stanu faktycznego, a nie prawnego i nie ma wobec tego żadnego związku z ustalaniem prawa do lokalu, jego wykonywaniem ani tym bardziej nie dotyczy uprawnień w zakresie ich przyznawania czy pozbawiania. Postępowanie w sprawie o wymeldowanie nie wkracza w sferę stosunków cywilnoprawnych, a jego celem, z uwagi na swój ewidencyjny charakter, jest odzwierciedlenie rzeczywistego stanu – faktycznego miejsca pobytu oznaczonej osoby”.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

 

WSA w Gliwicach w wyroku z 29.11.2023 r., sygn. akt II SA/Gl 1430/23 wskazuje zaś: „Opuszczenie lokalu można uznać za dobrowolne, jeżeli wynikało ono z nieskrępowanej woli przeniesienia swoich interesów życiowych w inne miejsce. O dobrowolności decyduje więc samodzielna rezygnacja z przebywania pod danym adresem, nie zaś rezygnacja wywołana przymusem fizycznym czy psychicznym osoby trzeciej. Tym niemniej w ugruntowanym orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się nadto, iż na równi z dobrowolnością opuszczenia lokalu należy traktować te sytuacje, w których osoba podlegająca wymeldowaniu nie może zgodnie z prawem lub na skutek okoliczności faktycznych dalej zamieszkiwać w miejscu, w którym była zameldowana (np. nakaz eksmisji, odbywanie kary pozbawienia wolności, nakaz opuszczenia lokalu, zakaz zbliżania się do rodziny). Z trwałością opuszczenia miejsca spotykamy się w sytuacji, gdy dana osoba faktycznie nie przebywa w określonym lokalu i opuściła go na stałe, a zamiar ten jest związany z założeniem w innym – nowym miejscu – ośrodka osobistych i majątkowych interesów. Rezygnacja z przebywania w określonym lokalu może nastąpić w sposób wyraźny – przez złożenie stosownego oświadczenia, ale także w sposób dorozumiany – przez zachowanie, które w sposób niebudzący wątpliwości wyraża wolę danej osoby skoncentrowania swojej aktywności życiowej w innym miejscu. Trwałe opuszczenie dotychczasowego miejsca pobytu stałego związane jest zazwyczaj z jednoczesnym zerwaniem wszelkich związków z dotychczasowym lokalem i brakiem woli powrotu do miejsca swojego dotychczasowego zameldowania”.

 

Podobnie WSA w Kielcach w wyroku z 29.11.2023 r., sygn. akt II SA/Ke 512/23: „Dla wystąpienia przesłanki wymeldowania, którą jest »opuszczenie miejsca pobytu stałego«, konieczne jest, aby fizycznemu przebywaniu osoby w innym miejscu towarzyszyła wola opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu oraz zamiar związania się z tym innym miejscem i urządzenia w nim trwałego centrum życiowego. Postępowanie w sprawie wymeldowania wymaga zatem ustalenia tego, czy nastąpiło faktyczne opuszczenie miejsca pobytu stałego i zbadania trwałości oraz dobrowolności zamiaru jego opuszczenia”.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Wniosek o wymeldowanie

Jeśli więc synowa w sposób trwały i dobrowolny zmieniła miejsce stałego zamieszkania wraz z dziećmi z Państwa mieszkania na inne i sama nie dokonała obowiązku wymeldowania, to organ z urzędu lub na żądanie Państwa jako właścicieli winien ją wymeldować po przeprowadzeniu postępowania zmierzającego do ustalenia, czy faktycznie opuściła mieszkanie Państwa w sposób trwały i dobrowolny. Organ w tym celu może przeprowadzić np. wywiad środowiskowy. Jeśli złoży Pani z mężem wniosek o wymeldowanie na piśmie i wykaże spełnienie przesłanek do wymeldowania z art. 35 ww. ustawy, organ musi wszcząć postępowanie i po przeprowadzeniu czynności wymeldować synową i dzieci albo odmówić, wskazując, dlaczego nie ma spełnionej przesłanki trwałości czy dobrowolności opuszczenia Państwa miejsca zamieszkania jako miejsca stałego pobytu.

 

Taki sposób procedowania potwierdza doktryna prawnicza: „Wymeldowanie z urzędu lub na wniosek następuje w drodze decyzji administracyjnej. Do decyzji mają zastosowanie wszystkie reguły wskazane w przepisach k.p.a. Komentowana ustawa nie wprowadza w tym zakresie rozwiązań szczególnych. Oznacza to, że w postępowaniu o wymeldowanie mają zastosowanie także przepisy dotyczące doręczeń decyzji, zawarte w art. 39–49 k.p.a., oczywiście z uwzględnieniem specyfiki strony (osoby fizycznej)” – tak Z. Czarnik, W. Maciejko, P. Zaborniak, Ustawa o ewidencji ludności. Komentarz, wyd. II, opublikowano: WK 2016.

 

Ilekroć więc złoży Pani z mężem uzasadniony wniosek, organ wszczyna postępowanie, prowadzi postępowanie dowodowe w trybie K.p.a. i dopiero załatwia sprawę. Nie ma zaś możliwości, by urzędnik ustnie decydował o sprawie z wniosku złożonego w trybie art. 35 ustawy o ewidencji ludności.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Pani Anna od kilku miesięcy mieszkała u swoich teściów wraz z mężem i dwójką dzieci. Po rozwodzie zdecydowała się wyprowadzić do innego miasta, gdzie wynajęła mieszkanie. W tym czasie jej byli teściowie postanowili wymeldować ją ze swojego domu. Złożyli wniosek w urzędzie, argumentując, że Pani Anna już nie mieszka pod ich adresem. Urząd przeprowadził wywiad środowiskowy i potwierdził, że Pani Anna na stałe opuściła miejsce zamieszkania. W wyniku tego procesu została wymeldowana.

 

Pan Jan, właściciel domu, dowiedział się, że jego synowa od kilku miesięcy nie mieszka już w ich wspólnym domu, a wynajmuje mieszkanie w sąsiednim mieście. Złożył wniosek o wymeldowanie synowej z powodu jej trwałego opuszczenia miejsca zamieszkania. Synowa, pomimo wyprowadzki, nie chciała dokonać wymeldowania. Urząd gminy przeprowadził postępowanie, w którym ustalono, że synowa faktycznie nie zamieszkuje już w domu pana Jana i na stałe przeniosła się do innego lokalu. Synowa została wymeldowana decyzją administracyjną.

 

Pani Zofia chciała wymeldować swoją synową, która kilka miesięcy temu wyprowadziła się do nowego mieszkania wraz z dziećmi. Synowa pozostawiła swoje rzeczy w domu pani Zofii, jednak nie wracała do niego i zamieszkiwała na stałe w nowym miejscu. Pani Zofia złożyła wniosek o wymeldowanie w urzędzie gminy. Po przeprowadzeniu postępowania, urząd potwierdził, że synowa faktycznie zmieniła swoje miejsce zamieszkania i dokonał wymeldowania na wniosek pani Zofii.

Podsumowanie

Właściciele nieruchomości mogą złożyć wniosek o wymeldowanie osoby, która na stałe opuściła ich dom. Proces ten wymaga potwierdzenia trwałości i dobrowolności wyprowadzki przez urząd gminy, który na tej podstawie wydaje decyzję administracyjną. Wymeldowanie jest formalnością rejestracyjną, której celem jest odzwierciedlenie faktycznego miejsca zamieszkania.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz wsparcia prawnego lub profesjonalnie przygotowanego pisma? Skorzystaj z naszych usług online – szybko i skutecznie pomożemy rozwiązać Twoje problemy prawne. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych - Dz.U. 1974 nr 14 poz. 85
2. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi w wyroku z dnia 6 grudnia 2023 r., sygn. akt III SA/ Łd 485/23
3. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. akt II SA/Gl 1430/23
4. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 listopada 2023 r., sygn. akt II SA/Ke 512/23

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu