
Spis inwentarza osoby ubezwłasnowolnionej• Opublikowano: 14-06-2020 • Autor: Radca prawny Katarzyna Nosal |
Wczoraj zostałem opiekunem prawnym mojego całkowicie ubezwłasnowolnionego ojca. Sąd zobowiązał mnie do sporządzenia inwentarza majątku ojca – ojciec jest razem z mamą współwłaścicielem mieszkania, w którym obecnie nie mieszkają, ponieważ w związku z poważną chorobą ojca przeprowadziłem ich do siebie. Dodatkowo ma emeryturę, która jest obecnie niewystarczająca do pokrycia kosztów opieki nad nim (zatrudniam opiekunkę 24h/dobę). Mieszkanie chciałbym sprzedać, pieniądze z jego sprzedaży nie są mi absolutnie niezbędne do opieki nad ojcem, ale nie chciałbym nadal płacić za jego utrzymanie. W związku z tym mam pytania: jak powinien wyglądać spis inwentarza? Czy do prośby o zgodę sądu na sprzedaż mieszkania muszę dołączyć jakieś oficjalne dokumenty dotyczące mieszkania, czy wystarczy numer księgi wieczystej i/lub wydruk z internetu? Mam jeden egzemplarz zaświadczenia o tym, że jestem opiekunem prawnym, więc, jak rozumiem, muszę skopiować i w jakiś sposób poświadczyć, aby móc załączyć do prośby o zgodę na sprzedaż mieszkania – kto i jak dokonuje tego poświadczenia? |
![]() |
W jakiej formie dokonać spisu inwentarza osoby ubezwłasnowolnionej?Zgodnie z art. 160 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego niezwłocznie po objęciu opieki opiekun obowiązany jest sporządzić inwentarz majątku osoby pozostającej pod opieką i przedstawić go sądowi opiekuńczemu. Przepis powyższy stosuje się odpowiednio w razie późniejszego nabycia majątku przez osobę pozostającą pod opieką.
Z przepisu tego wnika, że spis inwentarza może wykonać sam opiekun. Przepisy nie wymagają żadnej szczególnej formy dla spisu inwentarza. Powinny to być ujęte w formie nawet opisowej aktywa i pasywa stanowiące majątek podopiecznego ( osoby ubezwłasnowolnionej). W spisie inwentarza ujmuje się, z uwzględnieniem wartości rzeczy i praw spornych:
Nieruchomość będąca własnością podopiecznegoJeżeli spisem inwentarza ma być objęta nieruchomość, przy sporządzaniu spisu można, w miarę potrzeby stosować odpowiednio art. 947–949 Kodeksu postępowania cywilnego. Są to przepisy, które określają w jaki sposób komornik sądowy sporządza wycenę nieruchomości na potrzeby licytacji. I tak:
„W protokole opisu i oszacowania komornik wymieni:
1) oznaczenie nieruchomości, jej granice, a w miarę możności jej obszar oraz oznaczenie księgi wieczystej lub zbioru dokumentów; 2) budowle i inne urządzenia ze wskazaniem ich przeznaczenia gospodarczego oraz przynależności nieruchomości, jak również zapasy objęte zajęciem; 3) stwierdzone prawa i obciążenia; 4) umowy ubezpieczenia; 5) osoby, w których posiadaniu znajduje się nieruchomość, jej przynależności i pożytki; 6) sposób korzystania z nieruchomości przez dłużnika; 7) oszacowanie z podaniem jego podstaw; 8) zgłoszone prawa do nieruchomości; 9) inne szczegóły istotne dla oznaczenia lub oszacowania nieruchomości”.
Wycenę nieruchomości stanowiącej własność podopiecznego powinien dokonać rzeczoznawca. Tak będzie najbardziej prawidłowo, by zlecić tę wycenę osobie posiadającej wiadomość niezbędne do rzetelnego wykonania wyceny. Tak zresztą stanowi art. 948: „oszacowania nieruchomości dokonuje powołany przez komornika biegły uprawniony do szacowania nieruchomości na podstawie odrębnych przepisów. Jeżeli jednak nieruchomość była w okresie sześciu miesięcy przed zajęciem oszacowana dla potrzeb obrotu rynkowego i oszacowanie to odpowiada wymogom oszacowania nieruchomości w egzekucji z nieruchomości, nowego oszacowania nie dokonuje się”.
Tak więc najpierw warto ustalić fachowo wartość nieruchomości stanowiących własność ubezwłasnowolnionego. Następnie ustalić pozostałe aktywa (ruchomości, rachunki bankowe, pieniądze w gotówce, lokaty, kosztowności itp.). Wszystko to wpisać pod nazwą „aktywa z podaniem wartości i miejsca przechowywania czy znajdowania się”. Następnie należy ustalić pasywa, czyli długi i wpisać na kartce pod taką nazwą. Całość dokumentu należy opisać jako spis inwentarza, czyj, kiedy i przez kogo sporządzony oraz z zaznaczeniem gdzie składany. Z ostrożności warto zapytać się w sekretariacie sądu opiekuńczego, w którym składany będzie inwentarza, jaka jest praktyka tego sadu, czy sędziowie wolą formę tabeli, czy też tylko opisowy spis.
Zgoda sądu na zbycie nieruchomości osoby ubezwłasnowolnionejJeśli chodzi o zgodę na zbycie nieruchomości, to tu do wniosku koniecznie należy dołączyć odpis księgi wieczystej nieruchomości. Jest to najbardziej wiarygodny dokument poświadczający stan nieruchomości, w tym właściciela. Tego będzie żądał sąd. Warto też dołączyć wycenę nieruchomości, jeśli taka będzie.
Jeśli chodzi o ksero poświadczenia ustanowienia opiekunem, to może Pan poświadczyć za zgodność z oryginałem taki dokument u notariusza. Tylko wówczas będzie on uznany za dowód w sprawie. PrzykładyPani Anna została opiekunem prawnym swojego 85-letniego ojca, który po udarze całkowicie stracił zdolność do podejmowania decyzji. Po przeprowadzce ojca do swojego mieszkania musiała sporządzić spis inwentarza, obejmujący jego udziały w nieruchomości, niewielkie oszczędności na koncie oraz zaległości czynszowe. W spisie opisała wszystkie składniki majątku, a w sądzie złożyła dokument w formie prostego opisu.
Pan Marek, jako opiekun prawnym swojego brata, który po wypadku został całkowicie ubezwłasnowolniony, starał się o zgodę na sprzedaż samochodu należącego do podopiecznego. Do wniosku dołączył spis inwentarza w formie tabeli oraz wycenę samochodu przygotowaną przez rzeczoznawcę. Sąd przychylił się do jego prośby, dzięki czemu środki ze sprzedaży zasiliły fundusz przeznaczony na rehabilitację brata.
Pani Katarzyna została wyznaczona opiekunem swojej niepełnosprawnej ciotki. Chcąc sprzedać jej mieszkanie, by zapewnić jej lepsze warunki opieki, musiała zebrać wszystkie dokumenty, w tym aktualny odpis księgi wieczystej. W spisie inwentarza ujęła mieszkanie, niewielkie oszczędności w gotówce oraz informacje o braku zobowiązań finansowych. Dzięki starannie przygotowanemu spisowi i dokumentacji, cała procedura w sądzie przebiegła sprawnie. PodsumowanieSporządzenie spisu inwentarza osoby ubezwłasnowolnionej to obowiązek opiekuna prawnego, który choć wydaje się skomplikowany, w praktyce może być wykonany samodzielnie w prosty sposób. Ważne jest rzetelne ujęcie wszystkich składników majątku i zobowiązań oraz zachowanie przejrzystości dokumentu. Staranność w przygotowaniu spisu i wniosku do sądu, w tym dołączenie odpowiednich załączników, pozwala uniknąć niepotrzebnych komplikacji i przyspiesza procedury prawne związane z majątkiem podopiecznego. Oferta porad prawnychJeśli potrzebujesz pomocy przy sporządzeniu spisu inwentarza, przygotowaniu wniosku do sądu lub masz inne pytania związane z opieką prawną nad osobą ubezwłasnowolnioną, skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online. Napisz do nas, a prawnik specjalizujący się w tej dziedzinie pomoże Ci przejść przez całą procedurę bez stresu i zbędnych formalności. Źródła:1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy - Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Radca prawny Katarzyna Nosal Radca prawny od 2005 roku, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udziela porad z prawa cywilnego, pracy oraz rodzinnego, a także z zakresu procedury cywilnej i administracyjnej. Ma wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa administracyjnego i samorządowego. Ukończyła również aplikację sądową. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale