
Zastępstwo łączone• Opublikowano: 18-05-2019 • Autor: Marta Handzlik-Rosuł |
W razie nieobecności nauczyciela w-f-u, dyrektor przydziela mi tzw. zastępstwo łączone i w rezultacie na lekcji (jeżeli ilość ćwiczących nie przekroczy 26 osób) realizuję program z dwoma grupami ćwiczebnymi, moja grupa plus grupa za nieobecnego nauczyciela. Dodam, że jest możliwość, by tę grupę wziął inny nauczyciel w-f-u lub nauczyciele innej specjalności, ponieważ mają okienko. Zaznaczam, że tego typu działania stały się normą. W przypadku, gdy jest więcej osób niż 26, każe mi iść do klasy i prowadzić lekcje teoretyczne z w-f-u. Dyrektor tłumaczy, że robi w ten sposób, ponieważ organ prowadzący nie ma pieniędzy na zastępstwa dla nauczycieli w subwencji oświatowej. Czy te działania są zgodne z prawem? |
![]() |
Godzina doraźnego zastępstwaZgodnie z art. 35 ustawy Karta Nauczyciela „możliwość, albo raczej konieczność powoływania godzin doraźnych zastępstw pojawia się wówczas, gdy w sytuacji nieobecności nauczyciela (z różnych powodów), zajęcia z uczniami, zapewniając im niezbędną opiekę, musi poprowadzić inny nauczyciel, który zgodnie z planem nie prowadzi w tym czasie innych zajęć”.
Godzina doraźnego zastępstwa to przydzielona nauczycielowi do przeprowadzenia godzina zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, której realizacja następuje w zastępstwie nieobecnego nauczyciela. W praktyce godziny doraźnych zastępstw przydziela dyrektor szkoły.
Nie ma znaczenia, czy w czasie doraźnego zastępstwa nauczyciel realizuje zajęcia dydaktyczne zgodnie z posiadaną specjalnością, czy zajęcia dydaktyczne, do których nie posiada kwalifikacji, czy po prostu zapewnia jedynie bezpieczeństwo uczniom. Sensem powołania godzin doraźnego zastępstwa jest spełnienie wymogu sprawowania przez szkołę funkcji opiekuńczej w stosunku do powierzonych jej uczniów. Odpowiednio zatem w celu zapewnienia opieki uczniom w czasie zajęć podczas nieobecności właściwego nauczyciela, dyrektor szkoły powierza realizację zajęć innemu nauczycielowi; w wyjątkowych sytuacjach sam może również poprowadzić zajęcia w ramach doraźnego zastępstwa. Prowadzenie zajęć z dwoma klasami jednocześnie przy założeniu że jedna z tych klas jest na zastępstwieOficjalne wykładnie przepisów nie pozostawiają żadnych wątpliwości: pogwałceniem prawa jest sytuacja, w której nauczyciel nie może wykonywać swoich podstawowych obowiązków, gdyż w tym czasie musi realizować zajęcia doraźnych zastępstw. A prowadzenie zajęć z dwoma klasami w jednym czasie uniemożliwia nauczycielowi realizację programu nauczania.
Dlatego działania dyrektora są niezgodne z prawem, bowiem doraźne zastępstwa powinny być przydzielane jedynie tym nauczycielom, który w danym czasie nie prowadza innych zajęć.
Niezależnie od tego – za przeprowadzenie doraźnych zajęć nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia – nawet w sytuacji opisanej w pytaniu wykonuje bowiem dodatkowe zadania, które nie są wliczone w czas pracy nauczycieli.
Prowadzenie zajęć z dwoma klasami jednocześnie przy założeniu, że jedna z tych klas jest na zastępstwie – daje nauczycielowi prawo do żądania wynagrodzenia za doraźne zastępstwo. PrzykładyNauczyciel wychowania fizycznego został poinformowany, że podczas nieobecności kolegi ma poprowadzić lekcję dla połączonych dwóch klas. Choć inny nauczyciel w tym czasie miał okienko i mógłby przejąć grupę, dyrekcja zdecydowała inaczej. W efekcie prowadzenie zajęć dla ponad 20 uczniów z różnych klas uniemożliwiło realizację programu dydaktycznego.
W jednej ze szkół nauczyciel został zobowiązany do prowadzenia zajęć teoretycznych z w-f-u dla grupy liczącej ponad 26 osób, mimo że nie miał przygotowania do tego typu lekcji w danym dniu. Dyrekcja tłumaczyła to brakiem środków na dodatkowe zastępstwa, choć inny nauczyciel miał w tym czasie wolną godzinę.
Podczas planowanej lekcji siatkówki nauczyciel dowiedział się, że musi przyjąć kolejną grupę uczniów w ramach zastępstwa. Zajęcia odbyły się w warunkach, które uniemożliwiały indywidualne podejście i realizację celów edukacyjnych, a nauczyciel skupił się głównie na zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom. PodsumowanieZastępstwa łączone, choć w wielu szkołach stały się codziennością, w świetle prawa budzą poważne wątpliwości. Praktyka łączenia dwóch grup ćwiczebnych pod opieką jednego nauczyciela nie tylko utrudnia realizację programu nauczania, ale przede wszystkim narusza przepisy dotyczące organizacji pracy nauczycieli. Doraźne zastępstwo powinno być powierzane nauczycielom, którzy w danym czasie nie prowadzą innych zajęć. W przeciwnym razie dochodzi do nadużyć, za które nauczycielom należy się dodatkowe wynagrodzenie. Szkoła, jako instytucja odpowiedzialna za edukację i bezpieczeństwo uczniów, nie powinna posiłkować się tymczasowymi rozwiązaniami kosztem jakości nauczania i prawa pracy. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy w sprawie niezgodnych z prawem zastępstw lub innych problemów w pracy nauczyciela? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online – szybko, dyskretnie i bez wychodzenia z domu. Nasi prawnicy specjalizujący się w prawie oświatowym odpowiedzą na Twoje pytania, przygotują pisma i pomogą bronić Twoich praw. Wejdź na ePorady24.pl i skonsultuj swoją sprawę już dziś. Źródła:1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Marta Handzlik-Rosuł Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale