.
Udzieliliśmy ponad 134,9 tys. porad prawnych i mamy 15 128 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Rada nadzorcza w spółdzielni mieszkaniowej

• Autor: Monika Cieszyńska

1. Jaki jest status prawny członka rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej po złożeniu rezygnacji ustnej lub pisemnej (znajduje się w protokole z obrad), jednocześnie rada nadzorcza nie przyjęła tej rezygnacji (uchwałą) – członkowie wybierani są przez walne zgromadzenie? 2. Czy rada nadzorcza może ograniczyć wydatki prezesa na zlecanie napraw, drobnych bieżących remontów do kwoty? 3. Czy mogę wysłać wydruki wyciągów bankowych i raportów kasowych – na żądanie członka spółdzielni?”


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Rada nadzorcza w spółdzielni mieszkaniowej

Status prawny członka rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej po złożeniu rezygnacji ustnej lub pisemnej

„1. Jaki jest status prawny członka rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej po złożeniu rezygnacji ustnej lub pisemnej (znajduje się w protokole z obrad), jednocześnie rada nadzorcza nie przyjęła tej rezygnacji (uchwałą) – członkowie wybierani są przez walne zgromadzenie?”

 

Moim zdaniem członek rady nadzorczej z chwilą złożenia rezygnacji z pełnienia funkcji członka rady przestaje być członkiem rady. Rezygnacja jest jednostronnym oświadczeniem woli, skutecznym z chwilą dojścia do członków zarządu albo do osób (organu) powołującego radę nadzorczą. Najlepiej z punktu widzenia celów dowodowych taką rezygnację złożyć na piśmie. W piśmie proszę określić również datę, z którą ma nastąpić zaprzestanie pełnienia funkcji.

 

W przypadku rezygnacji nie jest konieczne odwoływanie członka rady nadzorczej ze składu rady odrębnym aktem. Wygaśnięcie mandatu następuje przez samo skuteczne złożenie spółce oświadczenia o rezygnacji z udziału w radzie nadzorczej spółdzielni. Mandat wygasa z chwilą doręczenia spółdzielni takiego oświadczenia, chyba że z jego treści wynika, iż rezygnacja następuje z nadejściem późniejszego terminu.

 

Powyższe potwierdza doktryna. „Członek rady nadzorczej może, przed upływem kadencji, zrezygnować z członkostwa w radzie za wypowiedzeniem dokonanym zgodnie z art. 746 § 2 Kodeksu cywilnego. Aby spółdzielni nie narażać na szkodę powinien to uczynić w czasie umożliwiającym uzupełnienie składu rady” (Adam Stefaniak, „Prawo Spółdzielcze oraz Ustawa o Spółdzielniach Mieszkaniowych”. Komentarz i orzecznictwo). Art. 746 § 2 Kodeksu cywilnego: „przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę”.

 

„2. Czy rada nadzorcza może ograniczyć wydatki prezesa na zlecanie napraw, drobnych bieżących remontów do kwoty?”

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Kompetencje rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej

Kompetencje rady nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej określa art. 46 ustawy prawo spółdzielcze oraz statut spółdzielni.

 

Do zakresu działania rady należy:

 

1)  uchwalanie planów gospodarczych i programów działalności społecznej i kulturalnej;

2)  nadzór i kontrola działalności spółdzielni poprzez:

 

  1. badanie okresowych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych,
  2. dokonywanie okresowych ocen wykonania przez spółdzielnię jej zadań gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przez spółdzielnię praw jej członków,
  3. przeprowadzanie kontroli nad sposobem załatwiania przez zarząd wniosków organów spółdzielni i jej członków;

 

3)  podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążenia nieruchomości oraz nabycia zakładu lub innej jednostki organizacyjnej;

4)  podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do organizacji społecznych oraz występowania z nich;

5)  zatwierdzanie struktury organizacyjnej spółdzielni;

6)  rozpatrywanie skarg na działalność zarządu;

7)  składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdań finansowych;

8)  podejmowanie uchwał w sprawach czynności prawnych dokonywanych między spółdzielnią a członkiem zarządu lub dokonywanych przez spółdzielnię w interesie członka zarządu oraz reprezentowanie spółdzielni przy tych czynnościach; do reprezentowania spółdzielni wystarczy dwóch członków rady przez nią upoważnionych”.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Podejmowanie decyzji co do remontów, napraw i kosztów z tym związanych spółdzielni mieszkaniowej

Rozumiem, że podejmowanie decyzji co do remontów, napraw i kosztów z tym związanych w Pana spółdzielni należy do kompetencji zarządu. Tym samym jeśli nic innego nie wynika ze statutu spółdzielni, rada nadzorcza nie może podjąć uchwały, że ogranicza wydatki spółdzielni na naprawę i drobne bieżące remonty do maksymalnych kwot. Niemniej może negatywnie ocenić działalność zarządu (zarząd bowiem jest obowiązany składać radzie okresowe sprawozdania ze swoich bieżących prac) oraz w sprawozdaniu składanym walnemu zgromadzeniu z kontroli i oceny sprawozdań finansowych.

 

3 Czy mogę wysłać wydruki wyciągów bankowych i raportów kasowych – na żądanie członka spółdzielni?

 

Jakie dokumenty może otrzymać członek spółdzielni, reguluje ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawa prawo spółdzielcze. Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych „członek spółdzielni mieszkaniowej ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów oraz kopii uchwał organów spółdzielni i protokołów obrad organów spółdzielni, protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych oraz faktur i umów zawieranych przez spółdzielnię z osobami trzecimi”.

 

Koszty sporządzania odpisów i kopii tych dokumentów, z wyjątkiem statutu i regulaminów uchwalonych na podstawie statutu, pokrywa członek spółdzielni wnioskujący o ich otrzymanie.

 

Statut spółdzielni mieszkaniowej, regulaminy, uchwały i protokoły obrad organów spółdzielni, a także protokoły lustracji i roczne sprawozdanie finansowe powinny być udostępnione na stronie internetowej spółdzielni.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Czy członek spółdzielni ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów, zaznajamiania się z uchwałami organów spółdzielni, protokołami obrad organów spółdzielni, protokołami lustracji, rocznymi sprawozdaniami finansowymi, umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi?

Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo spółdzielcze „członek spółdzielni ma prawo otrzymania odpisu statutu i regulaminów, zaznajamiania się z uchwałami organów spółdzielni, protokołami obrad organów spółdzielni, protokołami lustracji, rocznymi sprawozdaniami finansowymi, umowami zawieranymi przez spółdzielnię z osobami trzecimi, z zastrzeżeniem art. 8 [1] ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.)”. „Spółdzielnia może odmówić członkowi wglądu do umów zawieranych z osobami trzecimi, jeżeli naruszałoby to prawa tych osób lub jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że członek wykorzysta pozyskane informacje w celach sprzecznych z interesem spółdzielni i przez to wyrządzi spółdzielni znaczną szkodę. Odmowa powinna być wyrażona na piśmie. Członek, któremu odmówiono wglądu do umów zawieranych przez spółdzielnie z osobami trzecimi, może złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zobowiązanie spółdzielni do udostępnienia tych umów. Wniosek należy złożyć w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia członkowi pisemnej odmowy” (art. 18 ust. 3 ustawy Prawo spółdzielcze).

 

Tym samym wyciągi bankowe i raporty kasowe nie są dokumentami, które na żądanie członka spółdzielnia winna mu udostępnić, chyba że statut stanowi inaczej.

Przykłady

Maria, członkini rady nadzorczej spółdzielni, podczas burzliwego zebrania poinformowała wszystkich, że rezygnuje z pełnienia funkcji. Rezygnację zaprotokołowano, ale rada nie podjęła uchwały w tej sprawie. Mimo to Maria uznała, że nie pełni już funkcji i przestała uczestniczyć w posiedzeniach. Gdy później zarząd zakwestionował jej brak obecności, powołała się na skuteczność rezygnacji z chwilą jej ogłoszenia i przekazania.

 

Prezes spółdzielni, pan Andrzej, zlecił pilną naprawę dachu po wichurze za kwotę 12 tysięcy złotych. Rada nadzorcza skrytykowała go za brak konsultacji i podjęła uchwałę ograniczającą samodzielne wydatki zarządu do 5 tysięcy złotych. Po analizie statutu okazało się jednak, że uchwała rady nie ma mocy wiążącej, a jej rola ogranicza się do oceny i nadzoru, nie zaś do zarządzania bieżącymi wydatkami.

 

Pan Krzysztof, lokator z piętra czwartego, zażądał od zarządu kopii wyciągów bankowych i raportów kasowych z ostatnich sześciu miesięcy. Zarząd odmówił, tłumacząc, że tego typu dokumenty nie są objęte obowiązkiem udostępnienia, zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Pan Krzysztof dostał jednak dostęp do uchwał, protokołów i faktur zgodnie z obowiązującym prawem.

Podsumowanie

Funkcjonowanie rady nadzorczej w spółdzielni mieszkaniowej opiera się na jasno określonych przepisach prawa i statucie spółdzielni. Rezygnacja członka rady jest skuteczna z chwilą jej złożenia, niezależnie od późniejszych działań rady. Rada nadzorcza nie może ingerować w bieżące decyzje finansowe zarządu, chyba że statut przewiduje inaczej, choć przysługuje jej prawo do nadzoru i oceny. Natomiast dostęp członka spółdzielni do dokumentów jest ograniczony do określonych kategorii – takich jak uchwały, protokoły czy umowy – i nie obejmuje pełnej dokumentacji finansowej, jak wyciągi bankowe czy raporty kasowe. Klarowność obowiązujących zasad pomaga unikać konfliktów i nieporozumień.

Oferta porad prawnych

Jeśli masz wątpliwości dotyczące działania spółdzielni mieszkaniowej, praw członka, kompetencji rady nadzorczej czy dostępu do dokumentów – skorzystaj z porad prawnych online. Oferujemy szybkie i rzetelne wsparcie prawne bez wychodzenia z domu. Wystarczy opisać swoją sprawę, a prawnik odpowie jasno i konkretnie, wskazując najlepsze rozwiązanie.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
2. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych - Dz.U. 2001 nr 4 poz. 27

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Monika Cieszyńska

Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Toruniu, nr wpisu TR-871. Absolwentka prawa Katedry Praw Człowieka na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizuje się przede wszystkim w prawie rodzinnym i opiekuńczym oraz karnym – udzieliła dotąd porad setkom naszych klientów, w których życie często niesłusznie wtargnęła policja i prokuratura, a wielu rodzinom pomogła rozwiązać burzliwe niekiedy konflikty małżeńskie i opiekuńcze (opieka nad dziećmi, alimenty, widzenia z dziećmi). Posiada licencję zarządcy nieruchomości (nr licencji 20460). W kręgu jej zainteresowań znajdują się również zagadnienia prawa spółdzielczego.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu