.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Opóźnienie w realizacji zamówienia przez sklep a zwrot zaliczki

• Opublikowano: 30-11-2022 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Przed 10 tygodniami zamówiłem w sklepie budowlanym dachówkę ceramiczną na kwotę 35 tys. zł. Wpłaciłem 15 tys. w ramach faktury zaliczkowej i sprzedawca powiedział, że dachówka ma być za 2 miesiące. Teraz poinformowano mnie, że dachówka dopiero będzie produkowana przez producenta za około miesiąc. Powiedziałem sprzedawcy, że nie chcę już tej dachówki, bo znalazłem inną, dostępną taniej i od ręki, ale sprzedawca nie chce oddać zaliczki. Twierdzi, że już zamówił dachówkę i muszę zapłacić za całość. Co mogę zrobić w tej sytuacji żeby odzyskać zaliczkę?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Opóźnienie w realizacji zamówienia przez sklep a zwrot zaliczki

Umowa sprzedaży, zaliczka – obowiązki stron

Umowa sprzedaży jest umową dwustronnie zobowiązującą. Pan zobowiązuje się do zapłaty, zaś sprzedawca do sprzedaży w terminie umówionym. Zgodnie z art. 491 Kodeksu cywilnego (K.c.):

 

„§ 1. Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Może również bądź bez wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego bezskutecznym upływie, żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki”.

 

Zwłoka, zawinione opóźnienie

Zwłoka to jednak zawinione opóźnienie, czyli niedotrzymanie terminu z przyczyn, za które sprzedający ponosi odpowiedzialność (art. 476 K.c.). Skoro to z winy producenta termin nie został dotrzymany, to nie ma Pan prawa do wyznaczenia terminu z zagrożeniem odstąpienia od umowy i żądaniem zwrotu zaliczki.

 

Jeśli zatem odstąpi Pan od umowy z przyczyn, za które sprzedający nie ponosi odpowiedzialności, to faktycznie nie ma Pan prawa żądać zwrotu zaliczki. Nadto, skoro zamówienie zostało złożone do producenta i jest zgodnie z Pana zamówieniem produkowane, tyle że z opóźnieniem, ale któremu nie zawinił sprzedawca, to jest Pan zobowiązany zapłacić za towar.

 

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Kto zawinił – sprzedawca czy producent?

Być może jednak to nie producent jest w opóźnieniu, ale sprzedawca, np. za późno złożył zamówienie u producenta i stąd wynika niedotrzymanie terminu zamówienia. Gdyby tak było, mógłby Pan skorzystać z art. 491 § 1 K.c. i żądać zwrotu zaliczki. Jest to jedyna taka sytuacja.

 

Proszę zatem wezwać sprzedawcę do wykazania, że złożył o czasie zamówienie do producenta i zażądać dowodów na to, że to producent jest w opóźnieniu (np. mail od producenta do sprzedawcy) pod rygorem skorzystania z art. 491 § 1 K.c. Jeśli sprzedający nie dostarczy Panu takich dowodów, wtedy proszę wyznaczyć termin na realizację zamówienia np. do końca miesiąca (2 tygodnie), jeśli do tego dnia zamówienie nie przyjdzie, może Pan złożyć oświadczenie o odstąpieniu z uwagi na 491 § 1 K.c., domagając się zwrotu zaliczki w terminie np. 3 dni od odstąpienia i podając numer konta z zagrożeniem wystąpienia do sądu cywilnego o zwrot zaliczki i odsetki za opóźnienie oraz odszkodowanie za zwłokę w realizacji umowy. Ewentualnie proszę oświadczyć, że jest Pan skłonny do ugody i akceptacji późniejszego terminu, ale wyłącznie jeśli zostanie obniżona cena i wskazać, do jakiej kwoty. Niestety innej opcji nie ma.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu