
Odszkodowanie za zdarzenia medyczne w Niemczech• Autor: Grzegorz Gęborek |
Jak wygląda otrzymywanie odszkodowania/zadośćuczynienia za zdarzenia medyczne w Niemczech? Jaki jest tryb, czy istnieje tam droga jedynie sądowna, czy posiadają też coś na wzór naszych wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych? |
![]() Fot. Fotolia |
Odpowiedzialność lekarzy w Niemczech za błędy medyczneProblematykę odpowiedzialność lekarzy za błędy w Niemczech uregulowano Ustawą z dnia 20.02.2013 r. o prawach Pacjenta (BGBl. I S. 277), przedmiotową ustawą zmienioną również przepisy niemieckiego kodeksu cywilnego [Bürgerliches Gesetzbuch in der Fassung der Bekanntmachung vom 2. Januar 2002 (BGBl. I S. 42, 2909; 2003 I S. 738), das zuletzt durch Artikel 16 des Gesetzes vom 29. Juni 2015 (BGBl. I S. 1042) geändert worden ist; dost. http://www.gesetze-im-internet.de/bgb/BJNR001950896.html] poprzez dodatnie §630a i nast.
W przypadku podejrzenia wystąpienia błędu lekarskiego w pierwszej kolejności można się zwrócić do kasy chorych, w której jest się ubezpieczonym. Kasa chorych ma ustawowy obowiązek zagwarantowania wsparcia i poradnictwa (przedsądowego) w przypadku wystąpienia błędu lekarskiego. Obowiązek ten również obejmuje sporządzenie opinii medycznej. Oczywiście trzeba dysponować dokumentacją medyczną.
Powinno się również zawiadomić lekarza o wystąpieniu błędu. Nie jest wykluczonym, iż zaproponuje on polubowne zakończenie sprawy, gdyż lekarze mają obowiązek posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Zgłoszenie błędu lekarza do izby lekarskiejJeżeli polubowne załatwienie sprawy z lekarzem nie jest możliwe, sprawę można skierować na drogę postępowania sądowego bądź zgłosić się do izby lekarskiej bądź izby lekarzy dentystów, przy której działają komisje biegłych i arbitraże. Postępowanie pozasądowe w izbie nie powoduje żadnych kosztów dla pacjenta. Warunkiem skorzystania z tej drogi jest to, by w sprawie nie został jeszcze złożony pozew. Komisje nie zajmują się również zdarzeniami, które miały miejsce na pięć lat wstecz przed złożeniem wniosku do komisji o wyjaśnienie sprawy.
Postępowanie przed komisją przy izbie jest inicjowane na podstawie wniosku przy czym wniosek może złożyć zarówno pacjent jak i lekarz, wniosek musi być pisemny ale nie ma żadnych wymogów formalnych. Komisja składa się z jednego członka, który posiada kwalifikacje do pełnienia urzędu sędziego i co do zasady dwóch członków będących lekarzami, a przynajmniej jeden z takiej dziedziny, jak lekarz którego dotyczy zarzut popełnienia błędu.
W przypadku złożenia wniosku komisja sprawdza, czy nie istnieją przeszkody do przeprowadzenia postępowania, jak przykładowo wspomniane już toczące się postępowanie sądowe. Wszyscy uczestnicy postępowania, a więc co do zasady lekarz i pacjent muszą wyrazić zgodę na przeprowadzenie postępowania przed komisją i arbitraż.
Na kolejnym etapie postępowania komisji przeprowadza się postępowanie wyjaśniające, w ramach tego postępowania bada się dokumentację chorobową oraz zwalnia się lekarza z tajemnicy zawodowej w odniesieniu do tego przypadku.[PRZYCISK] Roszczenia odszkodowawcze pacjenta w NiemczechNastępnie sporządzana jest opinia po wcześniejszym dokonaniu wyboru biegłego i zleceniu mu wykonania opinii. Następnie opinia jest analizowana przez komisję. Po analizie komisja wydaje decyzję oraz rekomendację odnośnie odszkodowania z ubezpieczenia od odpowiedzialnością. Komisja ocenia w zasadzie samo działanie lekarza.
Następnie sprawa w izbie trafia do arbitrażu. Arbitraż prowadzi jeden lekarz jako przewodniczący, jeden prawnik z kwalifikacjami sędziowskimi, mogą też brać udział inni lekarze. Tym razem w oparciu o opinię analizowany jest stan faktyczny i na podstawie opinii formułowana jest pisemna propozycja zakończenia sporu. W zasadzie na tym etapie oceniane i zajmowane jest stanowisko w kwestii roszczeń odszkodowawczych pacjenta i odpowiedzialności lekarza.
Jeżeli to postępowanie nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, to pozostaje wystąpić na drogę postępowania sądowego z roszczeniami cywilnymi. Pacjent występuje z pozwem, w którym może dochodzić odszkodowania oraz zadośćuczynienia. Pacjent co do zasady musi udowodnić, że szkoda była wynikiem działania lekarza. W przypadku wytoczenia powództwa, w aktualnym stanie prawnym, istnieje jednak szereg ułatwień dla pacjenta, które wprowadziła wspomniana ustawa o prawach pacjenta. W tym domniemanie błędu [§ 630h ust.1 BGB]. Konieczność wykazania, że prowadzący uzyskał zgodę o której mowa w § 630 d BGB, oraz wyjaśnił pacjentowi wszelkie okoliczności przed wyrażeniem zgody, a także domniemanie, iż jeżeli prowadzący nie miał kwalifikacji do podjętej przez niego terapii, to brak kwalifikacji był przyczyną zgonu albo wystąpienia szkody na ciele albo zdrowiu. PrzykładyPani Anna, mieszkająca w Berlinie, po operacji kolana zaczęła odczuwać silne bóle i ograniczenie ruchomości. Podejrzewając błąd medyczny, zgłosiła sprawę do swojej kasy chorych, która zleciła niezależną opinię. Ekspertyza wykazała nieprawidłowe wszczepienie protezy. Po konsultacji z lekarzem prowadzącym i jego ubezpieczycielem udało się zawrzeć ugodę bez kierowania sprawy do sądu – Anna otrzymała odszkodowanie i opłacono jej dodatkową rehabilitację.
Pan Tomasz, Polak pracujący w Monachium, po rutynowym zabiegu stomatologicznym doznał trwałego uszkodzenia nerwu. Gdy lekarz odmówił przyjęcia odpowiedzialności, Tomasz złożył wniosek do komisji arbitrażowej przy izbie lekarzy dentystów. Komisja po zapoznaniu się z dokumentacją i opinią biegłych wydała orzeczenie o błędzie w technice zabiegu. Na podstawie rekomendacji komisji ubezpieczyciel lekarza wypłacił Tomaszowi zadośćuczynienie.
Starsza pani Helga z Düsseldorfu, po hospitalizacji z powodu powikłań pooperacyjnych, została pozostawiona bez odpowiedniego nadzoru i doznała urazu wskutek upadku z łóżka. Jej córka zgłosiła sprawę do izby lekarskiej, która wszczęła postępowanie mediacyjne. Chociaż szpital nie przyznał się jednoznacznie do winy, zgodził się na wypłatę rekompensaty oraz przeprowadzenie szkoleń personelu w zakresie opieki nad pacjentami pooperacyjnymi. PodsumowanieSystem dochodzenia roszczeń za zdarzenia medyczne w Niemczech łączy w sobie zarówno rozwiązania pozasądowe, jak i możliwość skierowania sprawy do sądu cywilnego. Pacjent ma prawo ubiegać się o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za doznaną szkodę, a pierwszym krokiem często jest zwrócenie się do kasy chorych lub bezpośrednio do lekarza. Istnieje również droga postępowania przed izbami lekarskimi, które oferują mediację i ocenę sprawy przez komisje eksperckie, bez konieczności ponoszenia kosztów. Dopiero w przypadku braku porozumienia możliwe jest skierowanie sprawy do sądu. Niemiecki system zapewnia zatem pacjentom szerokie możliwości dochodzenia swoich praw przy jednoczesnym wsparciu instytucjonalnym i uproszczonych procedurach. Oferta porad prawnychJeśli doświadczyłeś zdarzenia medycznego w Niemczech i nie wiesz, od czego zacząć dochodzenie swoich praw, skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online. Oferujemy rzetelną analizę Twojej sytuacji, pomoc w przygotowaniu wniosków i zgłoszeń, a także wsparcie na każdym etapie postępowania – zarówno pozasądowego, jak i sądowego. Skontaktuj się z nami, a nasi prawnicy odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą Ci skutecznie dochodzić należnego odszkodowania lub zadośćuczynienia. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Grzegorz Gęborek Aplikant radcowski, absolwent Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą na kierunkach Bachelor i Master of German and Polish Law ze specjalizacją niemieckie prawo karne. Specjalizuje się w polskim i niemieckim prawie cywilnym oraz procedurze cywilnej. Biegle włada jęz. niemieckim (z uwzględnieniem niemieckiej terminologii prawniczej) oraz jęz. angielskim. Naszym klientom doradza w szczególności w zakresie niemieckiego prawa cywilnego oraz karnego. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale