.
Udzieliliśmy ponad 134,9 tys. porad prawnych i mamy 15 128 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Odpowiedzialność dyscyplinarna policjanta za czyny popełnione poza służbą

• Data: 02-06-2025 • Autor: Marta Słomka

Czy policjant może zostać wydalony ze służby, jeśli otrzymał zarzuty za czyny, których rzekomo się dopuścił po służbie?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Odpowiedzialność dyscyplinarna policjanta za czyny popełnione poza służbą

Możliwość zwolnienia policjanta ze służby

W ustawie o Policji enumeratywnie wymienione zostały przesłanki zwolnienia policjanta ze służby. Przepis art. 41 ust. 1 ustawy zakłada obligatoryjne zwolnienie funkcjonariusza m.in. w przypadku orzeczenia trwałej niezdolności do służby przez komisję lekarską, skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego, a także wymierzenia przez sąd prawomocnym orzeczeniem środka karnego w postaci zakazu wykonywania zawodu policjanta. Z kolei przy fakultatywnym zwolnieniu policjanta ze służby, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o Policji, zwolnienie może nastąpić w przypadku, w którym wymaga tego ważny interes służby (art. 41 ust. 2 pkt 5) lub popełnienia czynu o znamionach przestępstwa albo przestępstwa skarbowego, jeżeli popełnienie czynu jest oczywiste i uniemożliwia jego pozostanie w służbie (art. 41 ust. 2 pkt 8).

 

Do 26.10.2019 r. art. 43 ust. 3 ustawy o Policji przewidywał, że zwolnienie policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 może nastąpić po zasięgnięciu opinii organizacji zakładowej związku zawodowego policjantów, lecz na mocy ustawy nowelizującej ustawę o Policji od 27.10.2019 r. uchwalono, że zwolnienie może nastąpić po zasięgnięciu opinii zakładowej organizacji związkowej reprezentującej policjanta, a to z uwagi na likwidację monizmu w Policji i wprowadzenie pluralizmu – możliwości powoływania więcej niż jednej organizacji reprezentującej interesy funkcjonariuszy Policji.

 

Niemniej niezależnie od wskazanej powyżej zmiany przepis ten w dalszym ciągu dyskrecjonalnie pozostawia organowi prowadzącemu postępowanie w przedmiocie zwolnienia policjanta ze służby możliwość, a nie obowiązek, zwrócenia się do właściwej organizacji związkowej, do której należy dany funkcjonariusz, z prośbą o wydanie opinii. Warto również odnotować, że do momentu wejścia w życie ustawy nowelizującej w przepisach ustawy o Policji nie określono terminu, w którym opinia ma zostać wydana, a także skutków uchybienia temu terminowi. Ustawa nowelizująca zakreśliła w nowo utworzonym art. 43 ust. 4–6 ustawy o Policji termin wskazania przez policjanta organizacji związkowej, która będzie go reprezentowała, który wynosi 3 dni od dnia doręczenia wezwania do jej wskazania, a także wynoszący 7 dni termin na złożenie przez wyznaczoną organizację związkową sporządzonej opinii. Założono również, że w przypadku braku wskazania przez policjanta organizacji, a także niezłożenia przez organizację opinii w terminie, zwolnienie ze służby może nastąpić bez konieczności jej uzyskania, co z pewnością ma na celu uniknięcie obstrukcji postępowania.

 

Stosunek służbowy funkcjonariusza Policji nie jest stosunkiem pracy w rozumieniu art. 2 ustawy – Kodeks pracy, lecz stosunkiem administracyjnoprawnym. Co za tym idzie, podobnie jak w przypadku nawiązywania czy zmiany owego stosunku, jego rozwiązanie poprzez zwolnienie ze służby odbywać się będzie na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o Policji.

 

Problematykę zwolnienia ze służby szczegółowo poruszają art. 38 ust. 4 i art. 41 ustawy o Policji. Przepisy te dokonują klasyfikacji zwolnienia ze służby na obligatoryjne i fakultatywne.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Obligatoryjne i fakultatywne zwolnienie ze służby

W przypadku obligatoryjnego zwolnienia ze służby rola odpowiedniego organu sprowadza się w zasadzie do wykazania, że zaszła którakolwiek z przesłanek enumeratywnie wymienionych w przepisach. Z kolei przy fakultatywnym zwolnieniu ze służby to do organu należy decyzja co do rozwiązania stosunku służbowego, który może, lecz wcale nie musi, nastąpić. W orzecznictwie przyjmuje się, że użycie zwrotu „można zwolnić” oznacza, iż rozwiązanie z policjantem stosunku służbowego na powołanej podstawie ma charakter fakultatywny i zostało pozostawione uznaniu administracyjnemu. Kontrola decyzji opartej na uznaniu administracyjnym ma ograniczony zakres. Sprowadza się ona do zbadania, czy zaskarżona decyzja nie nosi cech dowolności, to jest, czy organ administracji wybrał prawnie dopuszczalny sposób rozstrzygnięcia, a także, czy wyboru takiego dokonał po ustaleniu i rozważeniu okoliczności istotnych dla sprawy. Kontrola sądowoadministracyjna nie obejmuje natomiast oceny, w jaki sposób organy administracji, realizując określoną politykę stosowania prawa, wypełniają treść pozasystemowych kryteriów słusznościowych czy celowościowych. Innymi słowy, w sprawach, w których organ może dokonać fakultatywnego zwolnienia funkcjonariusza ze służby, sądy administracyjne badają, czy decyzja w tym przedmiocie i postępowanie organu nie jest arbitralne i zbyt uznaniowe. Organ bowiem, w przypadku fakultatywnego zwolnienia ze służby, powinien dokładnie poddać analizie okoliczności sprawy, zebrać wyczerpujący materiał, wyprowadzić prawidłowe wnioski oraz twierdzenia i przede wszystkim należycie i wyczerpująco uzasadnić swoje rozstrzygnięcie.

 

Podsumowując – możliwe jest zwolnienie policjanta, któremu przedstawiono zarzuty za czyn popełniony poza służbą. Zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. 2023 r., poz. 992 z późn. zm.) policjant może zostać zwolniony ze służby, jeżeli jego dalsze pozostawanie w służbie zagraża dobru służby, w szczególności w sytuacji, gdy postawione zarzuty mogą godzić w autorytet i zaufanie do Policji.

 

Decyzja o zwolnieniu zależy jednak od indywidualnych okoliczności sprawy oraz od oceny, czy zachowanie funkcjonariusza, nawet jeśli miało miejsce poza godzinami służby, jest sprzeczne z zasadami etyki zawodowej oraz obowiązkami wynikającymi z rotacji policyjnej. Z reguły postawienie zarzutów przez prokuratora nie skutkuje automatycznym zwolnieniem, lecz uruchamia procedurę weryfikacyjną prowadzoną przez właściwe organy Policji.

 

Dodatkowo, w sytuacji gdy postępowanie karne prowadzone przeciwko funkcjonariuszowi jest w toku, możliwe jest zawieszenie go w czynnościach służbowych zgodnie z art. 39 ustawy o Policji.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Czyn popełniony poza służbą a możliwość zwolnienia

Kwestia tego, że czyn został popełniony poza służbą, nie do końca będzie miała znaczenie. W świetle polskiego prawa funkcjonariusz Policji podlega przepisom Kodeksu karnego oraz innym aktom prawnym regulującym odpowiedzialność karną, niezależnie od tego, czy czyn zabroniony został popełniony w czasie pełnienia obowiązków służbowych, czy też poza nimi. Jest to związane z obowiązkiem przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz z faktem, że naruszenie prawa przez policjanta może godzić w wizerunek służby i zaufanie publiczne.

 

Ostatecznie odpowiedzialność karna i ewentualne konsekwencje służbowe są od siebie niezależne, co oznacza, że nawet jeśli funkcjonariusz uniknie kary sądowej, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej, a w skrajnych przypadkach zwolniony ze służby.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Obligatoryjne zwolnienie – skazanie prawomocnym wyrokiem

Starszy sierżant Jan K. został prawomocnie skazany przez sąd za przestępstwo umyślne – pobicie sąsiada po kłótni o miejsce parkingowe. Choć incydent miał miejsce poza służbą, przestępstwo było ścigane z oskarżenia publicznego. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o Policji skazanie wyrokiem prawomocnym za przestępstwo tego rodzaju skutkuje obligatoryjnym zwolnieniem policjanta ze służby. Komendant nie miał w tej sprawie pola manewru – decyzja była obowiązkowa.

 

Fakultatywne zwolnienie – oczywisty czyn przestępczy

Młodszy aspirant Piotr S. został przyłapany na kradzieży drogiego alkoholu. Sprawa została nagłośniona w mediach lokalnych. Na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 8 ustawy o Policji komendant podjął decyzję o jego zwolnieniu, ponieważ czyn ewidentnie godził w wizerunek służby i uniemożliwiał dalsze jej pełnienie przez funkcjonariusza.

 

Zwolnienie z powodu nieetycznego zachowania

Podinspektor Katarzyna M., dowódczyni wydziału kryminalnego, była zamieszana w aferę towarzyską – media ujawniły jej bliskie relacje z osobami ze świata przestępczego. Choć nie postawiono jej żadnych zarzutów karnych, a sytuacja miała charakter prywatny, kierownictwo uznało, że dalsze pełnienie przez nią funkcji naraża na szwank autorytet Policji i zaufanie społeczne. Na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5, czyli z uwagi na ważny interes służby, została zwolniona.

Podsumowanie

Artykuł omawia przesłanki zwolnienia policjanta ze służby zgodnie z ustawą o Policji. Omawia zwolnienie obligatoryjne (np. w przypadku prawomocnego skazania lub trwałej niezdolności do służby) oraz fakultatywne (zależne od decyzji organu, np. gdy dalsza służba zagraża dobru służby lub zachodzi oczywisty czyn przestępczy). Procedura zwolnienia może wymagać opinii organizacji związkowej. Zwolnienie dotyczy także czynów popełnionych poza służbą, jeśli godzą one w autorytet Policji. Postępowanie dyscyplinarne jest niezależne od odpowiedzialności karnej, a decyzje o zwolnieniu podlegają ograniczonej kontroli sądowej.

Oferta porad prawnych

Masz wątpliwości związane ze zwolnieniem ze służby w Policji? Nie jesteś pewien, czy decyzja przełożonego była zgodna z prawem? Skorzystaj z naszych porad prawnych online! Nasi doświadczeni prawnicy dokładnie przeanalizują Twoją sytuację i wskażą możliwe rozwiązania. Nie czekaj – już dziś skontaktuj się z nami!

Źródła:

1. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - Dz.U. 1990 nr 30 poz. 179

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Marta Słomka




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu