.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Czy mogę żądać zwrotu składek ZUS?

Otrzymuję emeryturę wojskową w wysokości 75%. Pracowałem i były odprowadzane składki emerytalne do ZUS-u. Po ukończeniu 60 lat rozwiązałem umowę o pracę (pracowałem w warunkach szczególnych). Czy w związku z powyższym mogę żądać zwrotu składek?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Czy mogę żądać zwrotu składek ZUS?

Czy można otrzymać zwrot składek ZUS?

Nie ma możliwości żądania zwrotu składek z ZUS-u.

 

Obowiązek ich opłacania wynika z ustawy.

 

Ubezpieczeniom społecznym podlegają osoby fizyczne wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; dalej jako ustawa). Pod pojęciem ubezpieczeń społecznych, zgodnie z art. 1 ustawy, należy rozumieć: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe.

Obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawsze podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu w okresie od dnia nawiązania do dnia ustania stosunku pracy (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy). W powyższym okresie podlega również ubezpieczeniu zdrowotnemu. Nie ma znaczenia, czy zatrudniona osoba ma równocześnie inne tytuły do ubezpieczeń, np. umowę-zlecenie czy też umowę o pracę wykonywaną w innej firmie. Nie ma też znaczenia, czy jest emerytem, rencistą czy też studentem. Jedynym wyjątkiem od tej generalnej zasady jest sytuacja, gdy osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę spełnia warunki określone dla osób współpracujących, ponieważ wówczas podlega ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu nie jako pracownik, a jako osoba współpracująca (art. 8 ust. 2 ustawy).

 

Zgodnie z art. 8 ust. 1 i ust. 2a ustawy za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku pracy, osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy-zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Uiszczanie składek za pracownika

W świetle powyższego pracodawca, który zatrudni za podstawie umowy cywilnoprawnej własnego pracownika, od przychodu uzyskiwanego przez pracownika z tej umowy jest zobowiązany opłacać składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne. W takim przypadku pracodawca nie dokonuje dodatkowego zgłoszenia zatrudnionej osoby do ubezpieczeń, ale przychód uzyskany z umowy cywilnoprawnej dodaje do przychodu uzyskanego z tytułu umowy o pracę i od łącznej podstawy wymiaru nalicza składki na ubezpieczenia.

 

Składki jak za pracownika należy opłacać również za osobę, która umowę cywilnoprawną zawarła z innym podmiotem niż własny pracodawca, ale w ramach tej umowy praca jest wykonywana na rzecz własnego pracodawcy. Podkreślić jednak należy, że nie dotyczy to osoby przebywającej na urlopie wychowawczym, na urlopie bezpłatnym lub pobierającej zasiłek macierzyński. W tych okresach stosunek pracy nadal istnieje, ale w pewien sposób ulega zawieszeniu, ponieważ pracownik nie świadczy pracy, a pracodawca nie wypłaca mu wynagrodzenia. Jeżeli więc umowa-zlecenie zostanie zawarta z taką osobą, płatnik powinien zgłosić ją do ubezpieczeń społecznych jako zleceniobiorcę.

 

Nie ma Pan możliwości żądania zwrotu składek.

Okresy opłacania składek po zwolnieniu ze służby

Do wysługi emerytalnej można doliczyć wszystkie przypadające po zwolnieniu ze służby okresy opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe lub okresy niepłacenia składek z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia.

 

Muszą jednak zostać spełnione dodatkowe warunki:

 

  • ich emerytura musi wynosić mniej niż 75% podstawy wymiaru,
  • mieć ukończone 55 lat życia (mężczyzna) i 50 lat życia (kobieta) albo
  • być uznanym za inwalidę.

 

Za każdy rok pracy po odejściu ze służby emeryturę zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru. Pracę w wymiarze 1/2 etatu przelicza się na cały etat.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Izabela Nowacka-Marzeion

Magister prawa, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Doświadczenie zdobyła w ogólnopolskiej sieci kancelarii prawniczych, po czym podjęła samodzielną praktykę. Specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym, pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Posiada bogate doświadczenie w procedurach administracyjnych oraz postępowaniach cywilnych. Prywatnie interesuje się sukcesjąplanowaniem spadkowym oraz zabezpieczeniem firm.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu