.
Udzieliliśmy ponad 134,9 tys. porad prawnych i mamy 15 128 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Czy koło gospodyń wiejskich może zarabiać na najmie budynku od gminy?

• Data: 06-06-2025 • Autor: Urszula Trojanowska-Woźniak

W gminie działa koło gospodyń wiejskich. Treść statutu KGW jest dokładnie taka, jak w załączniku do ustawy o kołach gospodyń wiejskich. Koło dysponuje budynkiem użyczonym przez gminę na podstawie umowy użyczenia (w załączeniu). W ramach działalności koło m.in. wynajmuje okresowo budynek, na co pozwala umowa użyczenia, zgodnie z którą zasady udostępniania nieruchomości osobom trzecim zostaną ustanowione w aneksie, jednak do tej pory aneks nie powstał. Wobec tego teraz koło udostępnia budynek na zasadach ustalonych ustnie z użyczającym. Z tytułu wynajmu nieruchomości KGW osiąga pewne przychody. Ta sytuacja rodzi kilka pytań: Czy zgodnie z przepisami i statutem koło gospodyń wiejskich może osiągać przychody z najmu użyczonego budynku i traktować je jako własny dochód? Jeśli nie może uzyskiwać takich dochodów, bo budynek nie jest własnością koła, czy musi zwracać dochód z najmu gminie? Jeśli tak, czy gmina może te pieniądze przekazać z powrotem KGW w ramach dotacji? Kto ewentualnie może podjąć taką decyzję: burmistrz czy rada miejska? Czy aneks mógłby zawierać zapis, że dochody, jakie uzyskuje KGW z udostępniania budynku, stanowią dotację udzieloną przez gminę (żeby po każdym krótkim najmie nie przekazywać dotacji)?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Czy koło gospodyń wiejskich może zarabiać na najmie budynku od gminy?

Możliwość osiągania przychodów przez KGW z najmu

Artykuł 24 ust. 1c ustawy o kołach gospodyń wiejskich (dalej „ustawa”) wskazuje, że: Koła gospodyń wiejskich prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, w przypadku gdy: (…) osiągają przychody wyłącznie z tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych, (…). Dodatkowo w § 4 ust. 2 pkt 2 statutu (załącznik do ustawy), wskazano: Koło może prowadzić działalność zarobkową i uzyskiwać przychody z tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych (…). To oznacza, że gdyby koło gospodyń wiejskich posiadało w swoim majątku nieruchomość, mogłoby ją wynajmować i pobierać z tego wynagrodzenie, czyli prowadzić działalność zarobkową w tym zakresie.

Wynajem budynku niebędącego własnością KGW, kwestia uzyskiwanego dochodu

Z uwagi na fakt, iż zajmowana obecnie przez KGW nieruchomość nie stanowi jego własności, a jedynie została użyczona przez gminę, takie zarobkowanie powinno być uzgodnione z właścicielem i spisane w aneksie. Jeżeli gmina wyrazi zgodę, aby KGW podnajmowało nieruchomość oraz pobierało z tego tytułu wynagrodzenie, nie widzę przeciwwskazań.

 

Jeżeli gmina zadecyduje, aby koło gospodyń wiejskich pobierało z tytułu najmu wynagrodzenie, to moim zdaniem czynsz powinien być płacony do gminy, a ta powinna przekazywać te środki w ramach dotacji.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

 

Jeżeli chcą Państwo tę kwestię rozwiązać całościowo, należy:

 

  • Podpisać aneks, który regulował będzie warunki udostępnia budynku osobom trzecim, i zawrzeć w nim zapis, że dochody, jakie otrzymuje koło gospodyń wiejskich z udostępniania pomieszczeń, stanowią dotację udzieloną przez gminę.
  • W zakresie dotacji, moim zdaniem, powinna zostać podjęta uchwała rady gminy, albowiem jest to rozporządzanie majątkiem gminy i to rada gminy ma kompetencje w tym zakresie.
  • Na samo użyczenie wystarczy zgoda burmistrza, zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami: Gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
    Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Kompetencje burmistrza i rady gminy

Art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że: Do wyłącznej właściwości rady gminy należy: (…) 9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej (…); uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Ustawodawca przyznał organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wyłączną właściwość do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu. Jednocześnie katalog spraw, w których organ stanowiący władny jest do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy ma charakter zamknięty. Nie mieści się w nim użyczenie jako czynność nieprzekraczająca zakres zwykłego zarządu. Oddając nieruchomość w użyczenie wójt (burmistrz, prezydent miasta) działa samodzielnie w ramach ustawowego uprawnienia do gospodarowania mieniem gminy i nie potrzebuje zgody rady gminy na dokonanie tej czynności. 

Wnioski

  • Na tym etapie KGW nie może czerpać dochodu z najmu, albowiem nieruchomość nie stanowi własności Koła, nie jest składnikiem jego majątku, a taki warunek stawia ustawa o kołach gospodyń wiejskich (art. 24 ust. 1c).
  • Dochód z dotychczasowego najmu powinien zostać przekazany do gminy – do właściciela nieruchomości.
  • Gmina musi wyrazić zgodę na piśmie na najem, ponieważ nieruchomość do niej należy. Kwestia, kto otrzymuje czynsz z najmu, również winna zostać uregulowana poprzez stosowny zapis, że gmina otrzymuje środki, albo że KGW otrzymuje środki, w zależności na co rada gminy wyrazi zgodę.
  • Zapis w aneksie, że opłaty wnoszone przez osoby trzecie z tytułu korzystania z nieruchomości stanowią dochód KGW, byłby niedopuszczalny, albowiem KGW nie posiada w swoich środkach majątkowych rzeczonej nieruchomości. A wpływy z czynszu należą wprost do gminy, jako właściciela nieruchomości.
  • Burmistrz mógłby przekazywać pieniądze wpływające do kasy miejskiej z tytułu najmu budynku użyczonego KGW jedynie za zgodą rady gminy – zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym wymagana jest uchwała rady gminy.
  • Gmina może udzielać dotacji KGW zarówno z własnej inicjatywy, jeżeli podejmie taką decyzję, jak i z wniosku KGW. Rekomendowałabym Kołu wystąpić z wnioskiem o dotację.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Przykład 1

Wynajem sali na urodziny przez KGW bez aneksu. Koło Gospodyń Wiejskich w małej wsi zgodziło się udostępnić salę w użyczonym od gminy budynku na urodziny wnuczki jednej z członkiń. Rodzina zapłaciła 300 zł „na cele statutowe”, ale nie istniał żaden aneks do umowy z gminą. Po kilku miesiącach skarbnik gminy zwrócił uwagę, że takie przychody są niezgodne z przepisami, ponieważ nieruchomość nie jest własnością KGW.

 

Przykład 2

KGW wynajmuje pomieszczenie na warsztaty — pojawia się kontrola. Koło zorganizowało w swojej świetlicy, przekazanej przez gminę na podstawie użyczenia, warsztaty z lokalnym rękodzielnikiem. Pobrano od uczestników opłaty pokrywające wynajem. Podczas rutynowej kontroli z urzędu marszałkowskiego zwrócono uwagę, że przychód z najmu nie powinien być zatrzymany przez KGW, bo budynek nie jest ich własnością.

 

Przykład 3

Rada gminy zgadza się na aneks — KGW może legalnie korzystać z przychodów. Po kilku wątpliwościach prawnych i interwencji księgowej, KGW zwróciło się do burmistrza o zgodę na odpłatne udostępnianie budynku. Rada gminy przyjęła uchwałę, w której określiła zasady najmu i przekazywania przychodów jako dotacji celowej. Dzięki temu koło mogło organizować odpłatne wydarzenia, nie narażając się na konsekwencje prawne.

Podsumowanie

Koło gospodyń wiejskich może uzyskiwać przychody z najmu tylko wtedy, gdy wynajmowany budynek stanowi jego własność. W przypadku korzystania z nieruchomości użyczonej przez gminę, każdorazowy najem musi być uzgodniony i uregulowany w formie pisemnej zgody oraz stosownego aneksu — w przeciwnym razie przychody z najmu należą się gminie. Przejrzyste zasady, uchwała rady gminy i odpowiednio skonstruowany aneks mogą pozwolić KGW działać legalnie i bezpiecznie.

Oferta porad prawnych

Masz pytania dotyczące aspektów prawnych działalności i zarobkowania kół gospodarstw wiejskich, OSP albo stowarzyszeń zwykłych i rejestrowych? Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu statutu, uchwały lub umowy? Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz sporządzanie pism dostosowanych do Twojej sytuacji. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich - Dz. U. z 2025 r., poz. 310
2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - Dz.U. 1997 nr 115 poz. 741
3. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz.U. 1990 nr 16 poz. 95

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Urszula Trojanowska-Woźniak




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu