
Zamknięcie firmy a zobowiązania wobec kontrahentów• Autor: Izabela Nowacka-Marzeion |
|
Prowadzę firmę cateringową, którą zamykam z końcem miesiąca i w związku z tym mam pytanie odnośnie zobowiązań wobec moich kontrahentów, czyli firm, które żywię. Łączą mnie z nimi umowy na usługę żywienia z miesięcznym wypowiedzeniem, czy muszę dawać im wypowiedzenie, jeżeli definitywnie zamykam firmę? Czy mogę przestać żywić z dnia na dzień? |
|
Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowyZawarła Pani umowę, a dopóki umowa nie zostanie wypowiedziana, jest Pani zobowiązana świadczyć usługi. Za niewykonanie zobowiązania może Pani być pociągnięta do odpowiedzialności.
Odpowiedzialność ta jest uregulowana w art. 471 i nast. Kodeksu cywilnego (K.c.) – odpowiedzialność kontraktowa, czyli odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.
Osoba chcąca skorzystać z oferowanych przez Panią usług zawarła umowę. Z reguły jest to umowa o świadczenie usług regulowana na mocy art. 750 K.c. przez przepisy o zleceniu. Może to być także umowa zbliżona do umowy o dzieło (jak chodzi np. o przygotowanie posiłku), czy inna. Odpowiedzialność za szkodę na skutek nie wykonania umowy o świadczenie usługNiezależnie od tego, jaka konkretnie jest to umowa, jeżeli Pani jako przedsiębiorca (pojęcie to należy ujmować szeroko – zazwyczaj sama nie świadczy tego typu usług, a raczej korzysta z osób, z których pomocą zobowiązanie wykonuje, jak również osób, którym wykonanie zobowiązania powierza) nie wykona jej bądź wykona ją nienależycie, może ponieść odpowiedzialność za szkodę, którą wskutek tego poniosła druga strona. Stanie się tak wówczas, gdy działanie Pani było zawinione i gdy przy wykonaniu umowy nie dochowała Pani staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju. Należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności (art. 355 K.c.). Zamknięcie działalności a zobowiązania wobec kontrachentówCo istotne – to Pani musi udowodnić, że nie ponosi winy; przepisy o skutkach niewykonania umów przewidują bowiem w tym zakresie tzw. domniemanie winy dłużnika (art. 471 K.c.). Oznacza to, że z założenia dłużnik jest winny i w celu uchylenia się od odpowiedzialności powinien udowodnić swą niewinność.
Zamknięcie działalności nie zwalnia Pani z zobowiązania wobec kontrahentów.
Proszę wypowiedzieć umowy, najlepiej za porozumieniem stron, z podmiotami, z którymi je Pani posiada.
Zapewne umowy te zawierają jakiś termin wypowiedzenia – naruszenie tego także może być potraktowane jako podstawa do odpowiedzialności. Dlatego lepiej to zrobić za porozumieniem stron. PrzykładyAnna prowadziła małą firmę sprzątającą i miała stałe kontrakty z kilkoma biurami. Kiedy zdecydowała się zamknąć działalność, poinformowała klientów, że z końcem miesiąca przestanie świadczyć usługi. Okazało się jednak, że w umowach obowiązywał trzymiesięczny okres wypowiedzenia. Jedno z biur, które nie zdążyło znaleźć zastępstwa, wystąpiło wobec niej z roszczeniem o zwrot kosztów związanych z awaryjnym zatrudnieniem innej ekipy.
Piotr prowadził firmę cateringową i żywił pracowników zakładu produkcyjnego. Z powodu problemów finansowych chciał zakończyć działalność niemal natychmiast. Z dnia na dzień przestał dostarczać posiłki, nie składając wypowiedzenia. Kontrahent, który został z kilkudziesięcioma głodnymi pracownikami na hali, domagał się odszkodowania i zagroził pozwem. Ostatecznie Piotr musiał pokryć część kosztów poniesionych przez zakład na szybkie znalezienie nowego dostawcy.
Maria prowadziła niewielką kwiaciarnię i miała umowę na dostarczanie kwiatów do hotelu. Gdy zdecydowała o zamknięciu działalności, zwróciła się do hotelu z propozycją wcześniejszego rozwiązania kontraktu. Dzięki temu strony porozumiały się co do daty zakończenia współpracy, a hotel miał czas, by zawrzeć nową umowę z innym dostawcą. Maria uniknęła odpowiedzialności finansowej, a współpraca zakończyła się w dobrej atmosferze. PodsumowanieZamknięcie firmy nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązków wobec kontrahentów. Dopóki umowy nie zostaną skutecznie wypowiedziane lub rozwiązane za porozumieniem stron, trzeba świadczyć usługi zgodnie z ich treścią. Nagłe zaprzestanie współpracy może prowadzić do roszczeń odszkodowawczych, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wcześniejsze poinformowanie partnerów i ustalenie warunków zakończenia współpracy. Oferta porad prawnychJeśli stoisz przed zamknięciem firmy i nie wiesz, jak bezpiecznie rozwiązać umowy z kontrahentami, skorzystaj z naszej pomocy. Oferujemy szybkie i wygodne porady prawne online – przeanalizujemy Twoją sytuację, podpowiemy najlepsze rozwiązania i przygotujemy niezbędne pisma. Skontaktuj się z nami, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów i zakończyć działalność zgodnie z prawem. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Izabela Nowacka-Marzeion Magister prawa, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Doświadczenie zdobyła w ogólnopolskiej sieci kancelarii prawniczych, po czym podjęła samodzielną praktykę. Specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym, pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Posiada bogate doświadczenie w procedurach administracyjnych oraz postępowaniach cywilnych. Prywatnie interesuje się sukcesją i planowaniem spadkowym oraz zabezpieczeniem firm. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale