Mamy 10 605 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zamknięcie firmy a zobowiązania wobec kontrahentów

Autor: Izabela Nowacka-Marzeion • Opublikowane: 02.06.2017

Prowadzę firmę cateringową, którą zamykam z końcem miesiąca i w związku z tym mam pytanie odnośnie zobowiązań wobec moich kontrahentów, czyli firm, które żywię. Łączą mnie z nimi umowy na usługę żywienia z miesięcznym wypowiedzeniem, czy muszę dawać im wypowiedzenie, jeżeli definitywnie zamykam firmę? Czy mogę przestać żywić z dnia na dzień?

Izabela Nowacka-Marzeion

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Zawarła Pani umowę, a dopóki umowa nie zostanie wypowiedziana, jest Pani zobowiązana świadczyć usługi. Za niewykonanie zobowiązania może Pani być pociągnięta do odpowiedzialności.

 

Odpowiedzialność ta jest uregulowana w art. 471 i nast. Kodeksu cywilnego (K.c.) – odpowiedzialność kontraktowa, czyli odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

 

Osoba chcąca skorzystać z oferowanych przez Panią usług zawarła umowę. Z reguły jest to umowa o świadczenie usług regulowana na mocy art. 750 K.c. przez przepisy o zleceniu. Może to być także umowa zbliżona do umowy o dzieło (jak chodzi np. o przygotowanie posiłku), czy inna.

 

Niezależnie od tego, jaka konkretnie jest to umowa, jeżeli Pani jako przedsiębiorca (pojęcie to należy ujmować szeroko – zazwyczaj sama nie świadczy tego typu usług, a raczej korzysta z osób, z których pomocą zobowiązanie wykonuje, jak również osób, którym wykonanie zobowiązania powierza) nie wykona jej bądź wykona ją nienależycie, może ponieść odpowiedzialność za szkodę, którą wskutek tego poniosła druga strona. Stanie się tak wówczas, gdy działanie Pani było zawinione i gdy przy wykonaniu umowy nie dochowała Pani staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju. Należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności (art. 355 K.c.).

 

Co istotne – to Pani musi udowodnić, że nie ponosi winy; przepisy o skutkach niewykonania umów przewidują bowiem w tym zakresie tzw. domniemanie winy dłużnika (art. 471 K.c.). Oznacza to, że z założenia dłużnik jest winny i w celu uchylenia się od odpowiedzialności powinien udowodnić swą niewinność.

 

Zamknięcie działalności nie zwalnia Pani z zobowiązania wobec kontrahentów.

 

Proszę wypowiedzieć umowy, najlepiej za porozumieniem stron, z podmiotami, z którymi je Pani posiada.

 

Zapewne umowy te zawierają jakiś termin wypowiedzenia – naruszenie tego także może być potraktowane jako podstawa do odpowiedzialności. Dlatego lepiej to zrobić za porozumieniem stron.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 4 minus trzy =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Współpraca przedsiębiorców bez umowy

Mam działalność gospodarczą. Od pewnego czasu wykonywałem dla innej firmy usługi – ale bez pisemnej umowy. Niedawno klient zrezygnował ze współpracy i nie zapłacił za ostatnią fakturę. Twierdzi, że nie zgadza mu się stan na magazynie, a niektóre usługi jego zdaniem wykonałem źle. Pracowałem, korzystając z jego narzędzi i samochodu. Nie zgadzam się z tą opinią, wszystko wykonuję zgodnie ze sztuka i z prawem. Czy mam się czegoś obawiać, jeśli dojdzie do sporu sądowego?

Rozliczenie organizacji eventu z udziałem celebrytów

Prowadzę agencję reklamową, klient chce, żebym zorganizował dla niego imprezę z udziałem kilku celebrytów. W zamian za uczestnictwo w evencie klient przekaże im przedmioty z branży tekstylnej o wartości ok. 4000 zł na osobę. Jak to sformalizować? Co ważne, klient chce mieć tylko jedną umowę – z moją agencją, mnie chce przekazać produkty do barteru i to moja agencja miałaby podpisać umowy z celebrytami i następnie przekazać im wynagrodzenie w postaci produktów klienta. Zawsze ograniczaliśmy się tylko do pośrednictwa, ale w tym przypadku ma być inaczej. Jak wobec tego zafakturować przekazane do wydania celebrytom przedmioty? Jak opodatkować korzystnie całe przedsięwzięcie? Jeżeli moja agencja otrzyma przedmioty o wartości np. 40 000 zł – będzie to przychód, a później je rozdamy – to będzie koszt, czy podatki jakoś się zbilansują? Jak się rozliczyć z celebrytami? Jakie umowy z nimi zawrzeć (barterową, zlecenia, o dzieło)? Jakie najdogodniejsze rozwiązanie Państwo nam proponują?

Najem długoterminowy samochodu z gwarancją bezpieczeństwa

Wziąłem samochód w najem długoterminowy. Spłacałem raty terminowo przez półtora roku. Łącznie z wpłatą początkową spłaciłem 130 tys. zł przy wartości pojazdu 190 tys. zł. Auto było w leasingu bankowym wziętym przez firmę wynajmującą. Niestety po tym czasie auto poszło do windykacji, bo firma nie płaciła rat leasingu za moje auto. Firma najmująca zaproponowała najem nowego samochodu, zaliczając dotychczasowe wpłaty, czyli 130 tys. zł, na poczet wpłaty początkowej. Pytanie: w jaki sposób zabezpieczyć się przed sytuacją, jaka miała miejsce? Czy są jakieś sposoby, które zagwarantują mi bezpieczną transakcję? Kolejny najem ma trwać 2 lata.

Jak się zabezpieczyć przy zamówieniu towaru do jego odbioru i zapłaty?

Prowadzę działalność produkcyjną (odzież) i sprzedaż. Zdarza się, że odbiorca hurtowy mimo złożonego zamówienia i podpisania deklaracji odbioru i zapłaty nie odbiera towaru i unika kontaktu. Czasami jesteśmy stratni na kilkanaście tys. zł. Jak uniknąć takich sytuacji i jak się zabezpieczyć?

Wadliwa część samochodowa zakupiona na firmę

Pięć miesięcy temu kupiłem w sklepie samochodowym na firmę część samochodową – rozrusznik, który teraz się zepsuł. Jakie są moje prawa wobec sprzedawcy? Ile czasu ma sklep na zwrot pieniędzy?

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »