Mamy 11 279 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Czy sprzedający na Allegro może się wycofać z oferty?

Autor: Piotr Brożyński • Opublikowane: 23.05.2017

Zakupiłem przedmioty na Allegro w rewelacyjnej cenie. Były to bluzy. Po wypełnieniu formularza otrzymałem informacje od pracownika tej firmy, że się pomylił z ceną i prosi o unieważnienie tego zakupu. Następnego dnia dostałem już oficjalnie powiadomienie od firmy, że pracownik popełnił błąd i wystawił w złej cenie. Powołują się na art. 88 § 1 K.c. w zw. z art. 84 K.c. Według mnie ten artykuł broni kupujących od błędnie podjętych decyzji, a nie tego przypadku. Wiem, że były przypadki wygranych spraw, że ktoś wystawił samochód od złotówki i za tyle ktoś go kupił, w tym przypadku aukcja była w opcji kup teraz za kwotę 39 zł, a miało być 139 zł. Nigdy wcześniej nie kupowałem takich bluz i chyba nie mam obowiązku porównywać cen, żeby ustalić, czy to jest okazja, czy kogoś pomyłka. Kto ma rację?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Czy sprzedający na Allegro może się wycofać z oferty?

Fot. Fotolia

Co do zasady, zgodnie z art. 66 Kodeksu cywilnego oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeśli określa istotne postanowienia tej umowy. W przypadku zatem, gdy z ogłoszenia zamieszczonego przez sklep internetowy wynikała wola zawarcia umowy oraz cena sprzedaży, można uznać takie ogłoszenie za ofertę, po której przyjęciu (poprzez złożenie wspomnianego przez Pana formularza) dochodzi do zawarcia wiążącej strony umowy sprzedaży.

 

Należy mieć jednak na uwadze, że czasami sklepy internetowe w swoich regulaminach zawierają klauzulę, że podane na stronie ceny nie stanowią oferty, lecz jedynie zaproszenie do negocjacji. Regulamin może zawierać również postanowienia, zgodnie z którymi do zawarcia umowy dochodzi dopiero w momencie potwierdzenia zamówienia przez sprzedawcę. W takiej sytuacji przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy może podnosić, że oznaczenie ceny nie stanowiło oferty zawarcia umowy, a w konsekwencji, że dopiero złożenie przez Pana zamówienia stanowiło Pana ofertę, zaś do zawarcia umowy mogło dojść dopiero po jej przyjęciu przez sklep internetowy, poprzez akceptację złożonego przez Pana zamówienia. W przypadku zatem, gdyby regulamin sklepu internetowego, w którym dokonywał Pan zakupu, zawierał opisaną wyżej klauzulę, przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy mógłby podnosić, że do zawarcia umowy nie doszło, gdyż nie przyjął oferty – nie dokonał akceptacji złożonego przez Pana zamówienia. W takiej sytuacji nie miałby Pan możliwości dochodzenia wydania zakupionych przez Pana towarów na drodze postępowania sądowego.

 

Zgodnie z art. 84 § 1 Kodeksu cywilnego w razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej. Odnosząc się zatem do twierdzeń przedsiębiorcy, że oświadczenie woli zostało złożone pod wpływem błędu, należy stwierdzić, że możliwość uchylenia się przez sprzedawcę od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu zależy od oceny, czy mógł Pan z łatwością zauważyć błąd. W orzecznictwie sądów rozpatrywane były sytuacje, w których sądy przyznawały rację sprzedawcom w przypadku, gdy cena była ewidentnie za niska i błąd rzeczywiście można było dostrzec z łatwością – na przykład w przypadku sprzętu elektronicznego – gdzie telewizor, który normalnie kosztuje 5000 zł został wystawiony za cenę 50 zł, co wynikało z błędu systemu. W takich sytuacjach sądy przyznawały rację sprzedawcom, gdyż błąd był oczywisty i łatwy do wychwycenia. W Pana przypadku natomiast należałoby ocenić, czy Pan również mógł z łatwością dostrzec błąd. Wydaje się, że w Pana przypadku mógł Pan uznać, że bluzy są po prostu z jakiegoś powodu wystawione w promocyjnej cenie i nie musiał Pan zauważyć żadnego błędu sprzedawcy. Wszystko zależy jednak od tego, jak ten przypadek oceni sąd w toku ewentualnego postępowania sądowego.

 

Powinien Pan zatem upewnić się, czy sprzedawca nie zamieścił na stronie lub w regulaminie, że podane ceny nie stanowią oferty, zaś do zawarcia umowy konieczna jest akceptacja zamówienia przez sprzedawcę. W braku takiego postanowienia należałoby uznać, że doszło do zawarcia umowy i może Pan żądać jej wykonania, o ile sąd nie uzna, że złożone przez sprzedawcę oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia złożonego pod wpływem błędu jest skuteczne, gdyż mógł Pan z łatwością dostrzec błąd. Nie mogę udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jakie są Pana szanse na wygranie sprawy, wszystko zależy od oceny sądu. Podstawą do dochodzenia przez Pana wykonania umowy mógłby być art. 70  mówiący o tym, że umowa zostaje zawarta z chwilą otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 - 10 =

»Podobne materiały

Niesłuszne zawieszenie konta na Allegro

Jestem sprzedawcą na Allegro (prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą), mieszkam w Anglii. Parę dni temu Allegro nagle zablokowało mi konto (podobno bardzo poważnie naruszyłam regulamin). Dziś konto mi odblokowano i zostałam przeproszona. Allegro naraziło mnie jednak na bardzo duże straty (jed

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »