.
Udzieliliśmy ponad 127,5 tys. porad prawnych i mamy 14 468 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Wadliwa naprawa samochodu, co zrobić?

• Opublikowano: 01-02-2023 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Warsztat samochodowy wadliwie naprawił nam samochód. Po pewnym czasie pojawiła się ta sama wada. Co teraz powinniśmy zrobić, aby naprawili wyrządzoną nam szkodę?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Wadliwa naprawa samochodu, co zrobić?

Druga reklamacja – uprawnienia konsumenta

Skoro pierwszy raz po wystąpieniu wady sprzedawca dokonał naprawy, oznacza to, że uznał wadę i przyjął reklamację. Teraz, zgodnie z art. 560 oraz art. 561 Kodeksu cywilnego (K.c.) ma Pan prawo złożyć drugą reklamację i żądać:

 

  1. obniżenia ceny,
  2. odstąpienia od umowy, jeśli wada jest istotna, czyli de facto uniemożliwia korzystanie z auta zgodnie z jego przeznaczeniem;
  3. usunięcia wady.

 

Art. 560 K.c. stanowi bowiem, że:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.

§ 3.  Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna”.

 

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Wymiana rzeczy wadliwej na wolną od wad, usunięcie wady

Z kolei art. 561 K.c. stanowi, iż:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

§ 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

§ 3. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej”.

 

Żądanie ponownej naprawy, obniżenia ceny lub odstąpienie od umowy

Podsumowując, należy złożyć drugą reklamację i ponownie zażądać naprawy, względnie obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, bowiem skoro jest to druga wada, to ma Pan prawo domagać się obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, nawet gdy sprzedawca zaproponuje naprawę. Natomiast odstąpienie, czyli zwrot auta przez Pana i zwrot pieniędzy za auto przez sprzedawcę jest możliwy wyłącznie gdy wada auta jest istotna.

 

Co ważne, SA w Krakowie w wyroku z 16 marca 2022 r. I Aga 334/20, orzekł, że: „Oceny istotności wady w rozumieniu przepisów o rękojmi przy sprzedaży należy dokonywać z punktu widzenia kupującego, nieprzydatności rzeczy do zwykłego użytku i to oczekiwania nabywcy związane z funkcjonowaniem rzeczy mają podstawowe znaczenie”. Tak samo orzekł SA w Lublinie w wyroku z 26 listopada 2019 r. I ACa 730/18. Z kolei SA w Łodzi w wyroku z 22 marca 2018 r. I ACa 1154/15, wskazał jasno, że: „Okoliczność, iż wada ma charakter usuwalny, nie wyklucza przyjęcia, że wada ta jest jednocześnie wadą istotną. Brak jest jakichkolwiek podstaw, by traktować oba pojęcia jako synonimiczne. Desygnaty nazw: »wada istotna« i »wada nieusuwalna« nie są tożsame, zakresy tych pojęć krzyżują się”.

 

Nie mniej jednak ma Pan prawo żądać także naprawy rzeczy. Jeśli wada znów się ujawni, obowiązują cały czas wyżej opisane zasady.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu