
Indywidualne porady prawne
Zakup towaru, przepakowanie i sprzedaż pod własną markąAutor: Tomasz Krupiński |
W związku z przerwanymi łańcuchami dostaw zostałem poinformowany o możliwych brakach produktu, który kupuję i przetwarzam, a następnie sprzedaję (chodzi o produkt spożywczy). Czy w związku z tym, aby nie stracić wiarygodności u moich odbiorców, mogę kupić gotowy produkt u konkurencji, w hurtowni lub nawet w markecie w celu jego przepakowania do moich toreb i odsprzedania go dalej pod moim szyldem i marką? Obrazowo: kupuję paczkę gotowego produktu w markecie. Przepakowuję go do mojej torebki, z moją etykietą i sprzedaję mojemu odbiorcy. Czy takie działanie jest dopuszczalne i legalne? |
![]() |
Debranding w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG)Takie działanie jest oczywiście niezgodne z prawem i stanowi tzw. debranding. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Mitsubishi vs Duma Forklifts i G.S. International (C-129/17) uznał, że niedozwolony jest debranding produktów przed wprowadzeniem ich obrotu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) bez zgody właściciela znaku towarowego. Trybunał wskazał, iż każde działanie osoby trzeciej utrudniające właścicielowi znaku towarowego zarejestrowanego w jednym lub w kilku państwach członkowskich wykonywanie jego prawa do kontrolowania pierwszego wprowadzenia do obrotu w EOG towarów oznaczonych tym znakiem towarowym ze swej natury narusza tę podstawową funkcję znaku towarowego.
Nieuprawnione usunięcie z produktu oznaczeń właściciela znaku towarowegoUsunięcie z towarów oznaczeń identycznych ze znakiem towarowym i umieszczenie na nich nowych oznaczeń ogranicza możliwość przywiązania do siebie klientów przez właściciela znaku poprzez jakość jego towarów i narusza funkcje inwestycyjną i reklamową znaku, jeżeli – tak jak w niniejszym wypadku – dany towar nie jest jeszcze sprzedawany pod tym znakiem na konkretnym rynku przez samego właściciela lub za jego zgodą. Okoliczność bowiem, że towary właściciela znaku towarowego zostają wprowadzone do obrotu przed wprowadzeniem ich tam pod tym znakiem przez niego samego, z tym skutkiem, że konsumenci poznają te towary, zanim będą mieli możliwość skojarzenia ich z owym właścicielem, jest w stanie istotnie utrudnić wykorzystanie znaku przez rzeczonego właściciela do zdobycia reputacji pozwalającej na pozyskanie i przywiązanie do siebie konsumentów za pomocą rozmaitych technik handlowych, a także posłużenie się nim jako elementem promocji sprzedaży lub instrumentem strategii handlowej. Poza tym takie działania pozbawiają właściciela możliwości osiągnięcia, w drodze pierwszego wprowadzenia do obrotu w EOG, korzyści ekonomicznej z towaru opatrzonego znakiem towarowym, a zatem realizacji swojej inwestycji.
Roszczenie o zaprzestanie naruszeń praw do znaku towarowego, naprawienie szkodyPrzedsiębiorca, którego interesy zostały zagrożone lub naruszone w wyniku debrandingu jego produktów, może wystąpić przeciwko naruszycielowi z całym szeregiem roszczeń. Może m.in. żądać zaprzestania naruszeń jego praw do znaku polegających na usuwaniu oznaczeń z produktów, usunięcia skutków niedozwolonych działań, złożenia przez naruszyciela oświadczenia o odpowiedniej treści, naprawienia wyrządzonej szkody czy wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
Jedyna możliwość legalnego działania w sposób, który Pan opisał, to uzyskanie zgody sprzedawcy na debranding, czyli wykorzystanie jego produktu pod firmą własną. Takie sytuacje się zdarzają w dużych sieciach, ale trzeba się postarać o uzyskanie na to zgody.
Masz podobny problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale
Komentarze (0):
Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>