.
Udzieliliśmy ponad 138,7 tys. porad prawnych i mamy 15 482 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Zakup towaru, przepakowanie i sprzedaż pod własną marką

• Opublikowano: 29-01-2023 • Autor: Radca prawny Tomasz Krupiński

W związku z przerwanymi łańcuchami dostaw zostałem poinformowany o możliwych brakach produktu, który kupuję i przetwarzam, a następnie sprzedaję (chodzi o produkt spożywczy). Czy w związku z tym, aby nie stracić wiarygodności u moich odbiorców, mogę kupić gotowy produkt u konkurencji, w hurtowni lub nawet w markecie w celu jego przepakowania do moich toreb i odsprzedania go dalej pod moim szyldem i marką? Obrazowo: kupuję paczkę gotowego produktu w markecie. Przepakowuję go do mojej torebki, z moją etykietą i sprzedaję mojemu odbiorcy. Czy takie działanie jest dopuszczalne i legalne?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Zakup towaru, przepakowanie i sprzedaż pod własną marką

Debranding w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG)

Takie działanie jest oczywiście niezgodne z prawem i stanowi tzw. debranding. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Mitsubishi vs Duma Forklifts i G.S. International (C-129/17) uznał, że niedozwolony jest debranding produktów przed wprowadzeniem ich obrotu na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) bez zgody właściciela znaku towarowego. Trybunał wskazał, iż każde działanie osoby trzeciej utrudniające właścicielowi znaku towarowego zarejestrowanego w jednym lub w kilku państwach członkowskich wykonywanie jego prawa do kontrolowania pierwszego wprowadzenia do obrotu w EOG towarów oznaczonych tym znakiem towarowym ze swej natury narusza tę podstawową funkcję znaku towarowego.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Nieuprawnione usunięcie z produktu oznaczeń właściciela znaku towarowego

Usunięcie z towarów oznaczeń identycznych ze znakiem towarowym i umieszczenie na nich nowych oznaczeń ogranicza możliwość przywiązania do siebie klientów przez właściciela znaku poprzez jakość jego towarów i narusza funkcje inwestycyjną i reklamową znaku, jeżeli – tak jak w niniejszym wypadku – dany towar nie jest jeszcze sprzedawany pod tym znakiem na konkretnym rynku przez samego właściciela lub za jego zgodą. Okoliczność bowiem, że towary właściciela znaku towarowego zostają wprowadzone do obrotu przed wprowadzeniem ich tam pod tym znakiem przez niego samego, z tym skutkiem, że konsumenci poznają te towary, zanim będą mieli możliwość skojarzenia ich z owym właścicielem, jest w stanie istotnie utrudnić wykorzystanie znaku przez rzeczonego właściciela do zdobycia reputacji pozwalającej na pozyskanie i przywiązanie do siebie konsumentów za pomocą rozmaitych technik handlowych, a także posłużenie się nim jako elementem promocji sprzedaży lub instrumentem strategii handlowej. Poza tym takie działania pozbawiają właściciela możliwości osiągnięcia, w drodze pierwszego wprowadzenia do obrotu w EOG, korzyści ekonomicznej z towaru opatrzonego znakiem towarowym, a zatem realizacji swojej inwestycji.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Roszczenie o zaprzestanie naruszeń praw do znaku towarowego, naprawienie szkody

Przedsiębiorca, którego interesy zostały zagrożone lub naruszone w wyniku debrandingu jego produktów, może wystąpić przeciwko naruszycielowi z całym szeregiem roszczeń. Może m.in. żądać zaprzestania naruszeń jego praw do znaku polegających na usuwaniu oznaczeń z produktów, usunięcia skutków niedozwolonych działań, złożenia przez naruszyciela oświadczenia o odpowiedniej treści, naprawienia wyrządzonej szkody czy wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.

 

Jedyna możliwość legalnego działania w sposób, który Pan opisał, to uzyskanie zgody sprzedawcy na debranding, czyli wykorzystanie jego produktu pod firmą własną. Takie sytuacje się zdarzają w dużych sieciach, ale trzeba się postarać o uzyskanie na to zgody.

Przykłady

Miód w nowym opakowaniu

Pan Marek prowadzi małą markę zdrowej żywności. Dowiedział się, że jego dostawca miodu ma opóźnienia, więc kupił słoiki markowego miodu w markecie, usunął etykiety, przelał zawartość do własnych słoików i sprzedał pod swoją marką. Niestety, właściciel oryginalnej marki dowiedział się o sprawie od klienta, który rozpoznał smak miodu. Firma pozwała pana Marka, zarzucając mu naruszenie praw do znaku towarowego. Sąd orzekł, że działanie to było bezprawne.

Brak zgody producenta na rebranding

Pani Anna, właścicielka firmy oferującej zdrowe przekąski, zareagowała na brak dostaw bakalii, kupując gotowe mieszanki znanej marki w hurtowni. Przesypała je do swoich opakowań i oznaczyła etykietą „Produkt własny”. Po krótkim czasie otrzymała pismo od prawnika producenta, z żądaniem zaprzestania sprzedaży i groźbą pozwu sądowego za nieuprawnione użycie produktu w celach komercyjnych bez zgody właściciela marki.

Utrata reputacji przez wprowadzenie „obcego” produktu

Pan Tomasz prowadził sklep internetowy z przyprawami pakowanymi pod własną marką. W obliczu problemów z dostawami zakupił przyprawy w opakowaniach innej firmy i przepakował je do własnych woreczków. Choć produkt był wysokiej jakości, jego stali klienci zauważyli różnicę w smaku i aromacie, co wzbudziło ich podejrzenia. W efekcie Tomasz stracił kilku dużych odbiorców hurtowych i musiał odbudowywać zaufanie od zera.

Podsumowanie

Działanie polegające na zakupie gotowego produktu, usunięciu oryginalnych oznaczeń i przepakowaniu go do własnych opakowań z własną etykietą, bez zgody właściciela znaku towarowego, jest niezgodne z prawem. Taki proceder – nazywany debrandingiem – narusza podstawowe funkcje znaku towarowego, w tym prawo do kontroli nad pierwszym wprowadzeniem produktu do obrotu. Może prowadzić do odpowiedzialności cywilnej, roszczeń o naprawienie szkody, a także do utraty zaufania konsumentów. Legalne działanie w opisanym modelu jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu wyraźnej zgody właściciela marki na wykorzystanie jego produktu pod cudzym szyldem.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz indywidualnej porady prawnej w podobnej sprawie? Skorzystaj z naszej usługi porad prawnych online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Opisz swój problem, a doświadczony prawnik przeanalizuje sytuację i przygotuje precyzyjną odpowiedź dostosowaną do Twoich potrzeb.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - Dz.U. 2004 nr 173 poz. 1807
2. Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - Dz. U. 1993 nr 47 poz. 211

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Tomasz Krupiński

Radca prawny, absolwent wydziału prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (studia ukończył z wynikiem bardzo dobrym) oraz podyplomowych studiów z zakresu zarządzania projektami europejskimi. Radca prawny z siedmioletnim doświadczeniem zawodowym w obsłudze prawnej jednostek organizacyjnych oraz osób fizycznych. Specjalista z zakresu prawa rodzinnego oraz szeroko rozumianego prawa nieruchomości. Uczestnik programów ministerialnych dotyczących problematyki prawnorodzinnej. Od kilku lat doradza prawnie zarządom wspólnot mieszkaniowych oraz zarządcom nieruchomości. Posiada również uprawnienia zarządcy nieruchomości.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu