.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Skarga na nauczyciela w szkole podstawowej, jakie działania powinien podjąć nauczyciel?

• Data: 06-11-2024 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Co powinien zrobić nauczyciel, jeśli wpłynęła na niego skarga od rodzica do dyrektora? Pytanie dotyczy nauczyciela szkoły podstawowej, który uczy w klasach 1-3. Dyrektor nie poinformował nauczyciela, czego dotyczą konkretne zarzuty. Czy nauczyciel może żądać udostępnienia tych zarzutów, aby się do nich odnieść? Nauczyciel od września zgłaszał problemy wychowawcze w klasie i prosił o pomoc, ale dyrektor lekceważył uwagi o niewłaściwym zachowaniu ucznia. To dziecko przy całej klasie używa wobec nauczyciela najgorszych wulgaryzmów? Dyrektor dobrze o tym wie. Nauczyciel rozmawiał z rodzicami, ale są trudni do współpracy, twierdzą, że w domu wulgaryzmów się nie używa.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Skarga na nauczyciela w szkole podstawowej, jakie działania powinien podjąć nauczyciel?

Dyrekcja obowiązana wyjaśnić okoliczności sprawy wynikłej ze skargi na nauczyciela

Dopóki dyrektor nie spotkał się z nauczycielem i nie przedstawił, czego dotyczyła skarga, nauczyciel nie musi podejmować żadnych kroków. Jeśli zaś dyrektor przekazał informacje o skardze i ogólnie o jej przedmiocie, zaś nie okazał jej naocznie nauczycielowi, to nauczyciel musi odnieść się do tego, co opisuje dyrektor. Może poprosić, ale nie ma prawa żądać okazania skargi w zakresie danych osoby wnoszącej skargę, w tym jej dziecka. Wszak od kilku lat obowiązuje RODO, ale i art. 23 Kodeksu cywilnego (od kilkudziesięciu lat) – dotyczący ochrony dóbr osobistych w tym m.in. tajemnicy korespondencji. Wnoszący skargę mógł w niej zastrzec wobec dyrekcji, że nie życzy sobie okazywania jej treści (w tym adresata) innym osobom, w tym nauczycielowi, którego ona dotyczy. Dyrektor musi zaś to respektować.

 

Natomiast co w tej sytuacji może zrobić nauczyciel – na pewno powinien złożyć wyjaśnienia do ustnych zarzutów dyrekcji, najlepiej na piśmie i żądać ich zaprotokołowania i kończenia każdego spotkania dotyczącego tej skargi notatką (protokołem) podpisaną przez uczestników.

 

Dyrektor powinien w pierwszej kolejności odebrać od nauczyciela ustne wyjaśnienia. Najlepiej, aby taka rozmowa odbyła się w obecności innego pracownika szkoły, który sporządzi wspomnianą już notatkę służbową. Na tym etapie mniej istotne jest dyscyplinowanie nauczyciela, a bardziej szczegółowe wyjaśnienie okoliczności sprawy. Podkreślam jednak, że dyrektor nie ma obowiązku okazania oryginału treści skargi nauczycielowi, ma on owszem prawo zapoznać się z je treścią, ale zanonimizowaną, tj. dyrektor nie powinien udostępniać danych osoby, która tę skargę wniosła.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Skarga rodzica nie przesądza o winie nauczyciela

Proszę mieć na uwadze, że samo wniesienie skargi na zachowanie nauczyciela nie jest absolutnie dowodem na jego winę, a rolą dyrekcji jest, aby jak najszybciej wyjaśnić całą sprawę. Dopóki nie dokona wewnętrznych wyjaśnień, nie ma nawet jeszcze obowiązku powiadomienia rzecznika dyscyplinarnego o popełnieniu przez nauczyciela czynu naruszającego prawa i dobro dziecka, bowiem kuratorium powinno zostać zawiadomione po sprawdzeniu zasadności skargi przez dyrekcję.

 

Jeśli nauczyciel zgłaszał dyrekcji problemy z uczniami (uczniem), tym bardziej powinna ostrożnie podchodzić do skargi i szczegółowo wyjaśnić sprawę, dyrektor może nawet dokonać konfrontacji rodzica z nauczycielem czy rodzica i dziecka z nauczycielem. Dobrze byłoby, gdyby nauczyciel miał dowody zgłaszania problemów dyrekcji, np. pisma, maile, świadków. To pomogłoby w ewentualnym postępowaniu dyscyplinarnym, gdyby sprawa trafiła dalej.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Niewłaściwe zachowanie ucznia i bierność dyrekcji – skarga do kuratorium

Co do niewłaściwego zachowaniu ucznia, który używa wobec nauczyciela wulgaryzmów. Wskazuję, że przede wszystkim nauczyciel powinien na piśmie zgłaszać sprawę dyrekcji i domagać się poinformowania rodziców oraz spotkań z rodzicami. Jeśli dyrektor mimo to lekceważy problem, nauczyciel winien przekazać sprawę do kuratorium, wskazując, że pomimo komunikatów i zgłoszeń, w sprawie nic się nie dzieje, a sytuacja z uczniem jest coraz gorsza – dziecko nie respektuje żadnych norm szacunku wobec wychowawcy. Podkreślam: nauczyciel powinien zgłaszać niewłaściwe zdarzenia dyrektorowi, uzgadniać, jakie postępowanie zastosuje szkoła wobec ucznia, aby jego zachowanie stało się bardziej odpowiednie.

 

Oczywiście zalecam zabezpieczenie dowodów na zachowania ucznia poprzez wymienione już pismo (mail) do dyrekcji, notatkę służbową, a także wpis do dziennika uwag, a gdy są świadkowie – to podać ich dane w notatce i zgłoszeniu (za ich zgodą uzyskaną na piśmie). Gdy i na to dyrekcja nie zareaguje, pozostaje skarga do kuratorium na bierność i lekceważenie problemu przez dyrekcją.

Przykłady

Konflikt z rodzicami w sprawie skargi

Wychowawca klasy 2 zgłosił dyrekcji problemy z uczniem, który podczas lekcji obrażał go wulgarnymi słowami. Pomimo wielokrotnych próśb o interwencję, dyrektor nie zareagował. Wkrótce na nauczyciela wpłynęła skarga od rodzica, zarzucająca niewłaściwe podejście do dziecka. Nauczyciel zwrócił się do dyrekcji z prośbą o możliwość zapoznania się z treścią skargi, aby mógł się do niej odnieść, jednak nie otrzymał pełnych informacji. W tej sytuacji nauczyciel napisał wyjaśnienia na piśmie i zgłosił problem do kuratorium, opisując, że mimo zgłoszeń, problem nie został rozwiązany.

 

Skarga i brak wsparcia ze strony dyrekcji

Nauczycielka klasy 1 miała problem z jednym z uczniów, który często zakłócał lekcje i używał nieodpowiednich słów. Rodzice ucznia wielokrotnie unikali współpracy, twierdząc, że w domu dziecko zachowuje się prawidłowo. Po jednej z sytuacji, rodzic złożył skargę do dyrektora, oskarżając nauczycielkę o brak umiejętności pedagogicznych. Dyrektor poinformował nauczycielkę o skardze, ale nie udostępnił jej treści. Nauczycielka spisała notatkę z wyjaśnieniami i poprosiła o protokołowanie spotkania z dyrektorem, by mieć potwierdzenie swoich działań.

 

Lekceważenie problemów przez dyrektora

Nauczyciel klasy 3 regularnie informował dyrekcję o problematycznym zachowaniu jednego z uczniów, który nie tylko zakłócał lekcje, ale również używał wobec nauczyciela obraźliwych słów. Mimo to dyrektor nie podjął żadnych działań. Po pewnym czasie rodzice ucznia złożyli skargę, zarzucając nauczycielowi stosowanie "niesprawiedliwych kar". Nauczyciel postanowił sporządzić pisemne wyjaśnienia do zarzutów i złożyć je na ręce dyrektora, wskazując na wcześniejsze zgłoszenia problemu oraz brak reakcji ze strony szkoły.

Podsumowanie

Nauczyciel, wobec którego wpłynęła skarga, ma prawo do przedstawienia swoich wyjaśnień i poznania ogólnych zarzutów stawianych przez rodziców, jednak dyrekcja nie ma obowiązku ujawniania pełnej treści skargi. Kluczowe jest dokumentowanie problemów oraz działań podejmowanych w odpowiedzi na trudności, aby móc skutecznie bronić się w przypadku dalszych postępowań wyjaśniających.

Oferta porad prawnych

Oferujemy profesjonalną pomoc prawną w sprawach dotyczących skarg na nauczycieli oraz sporządzanie pism wyjaśniających i odwoławczych. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59

2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19

3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Tekst mający znaczenie dla EOG)

4. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu