.
Udzieliliśmy ponad 131,7 tys. porad prawnych i mamy 14 830 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Czy technik BHP może założyć firmę szkoleniową z zakresu BHP?

• Data: 08-11-2024 • Autor: Monika Jakubas

Mam ukończone technikum BHP oraz odbyłem szkolenie inspektora przeciwpożarowego. Pracuję na stanowisku starszego inspektora ds. BHP od 6 lat. Mam umowę na czas nieokreślony na pełny etat. Jestem w trakcie zakładania firmy BHP. Czy mogę prowadzić działalność gospodarczą zajmującą się doradztwem i usługami oraz szkoleniami w zakresie BHP, jeśli mam skończone technikum BHP?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Czy technik BHP może założyć firmę szkoleniową z zakresu BHP?

Kto może zostać pracownikiem służby BHP?

Jak rozumiem, planuje Pani założyć działalność gospodarczą, w której ramach chciałaby Pani obsługiwać firmy zatrudniające poniżej 100 osób jako specjalista spoza zakładu pracy, o którym mowa w art. 23711 § 2 Kodeksu pracy (w skrócie K.p.), a także prowadzić szkolenia dot. BHP.

 

Art. 23711 [Służba BHP]

„§ 2. Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w § 1, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby”.

 

Niestety, zgodnie z § 4 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy – „w przypadku, o którym mowa w art. 23711 § 2 Kodeksu pracy, pracodawca może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy, którzy spełniają co najmniej wymagania określone w ust. 2 pkt 3 tegoż rozporządzenia, lub osobie, która była zatrudniona na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat”.

 

Zgodnie z powołanym powyżej § 4 ust. 2 pkt 3 pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne – „specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp”.

 

Zatem, jeśli założy Pani działalność dot. BHP, mając obecne kwalifikacje, nie będzie Pani mogła być zatrudniania jako specjalista spoza zakładu pracy.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Prowadzenie szkoleń BHP

Odnośnie do prowadzenia działalności dotyczącej samych szkoleń BHP sprawa wygląda inaczej. Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy: „Szkolenie może być organizowane i prowadzone przez pracodawców lub, na ich zlecenie, przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy”.

 

Zgodnie z § 1a pkt 2 lit. e jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy to m.in. przedsiębiorca prowadzący działalność oświatową na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, jeżeli prowadzi działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Zgodnie z § 5 rozporządzenia „Pracodawca organizujący i prowadzący szkolenie oraz jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zwani dalej »organizatorami szkolenia«, zapewniają:

1) programy poszczególnych rodzajów szkolenia opracowane dla określonych grup stanowisk;

2) programy szkolenia instruktorów w zakresie metod prowadzenia instruktażu – w przypadku prowadzenia takiego szkolenia;

3) wykładowców i instruktorów posiadających zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia;

4) odpowiednie warunki lokalowe do prowadzenia działalności szkoleniowej;

5) wyposażenie dydaktyczne niezbędne do właściwej realizacji programów szkolenia;

6) właściwy przebieg szkolenia oraz prowadzenie dokumentacji w postaci programów szkolenia, dzienników zajęć, protokołów przebiegu egzaminów i rejestru wydanych zaświadczeń”.

 

Natomiast zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia „przez przygotowanie dydaktyczne rozumie się ukończenie kształcenia lub szkolenia przygotowującego do prowadzenia procesu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w sposób zapewniający wysoką efektywność, z uwzględnieniem, odpowiednich dla określonych grup uczestników szkolenia i rodzajów szkolenia: form organizacyjnych i metod szkolenia oraz środków dydaktycznych”.

 

Zatem zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy może Pani otworzyć działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu szkoleń bhp, jeśli spełni Pani powyższe warunki. Tu odniosę się do pkt 3 powyżej, bo jemu poświęcają uwagę komentatorzy i budzi on sporo wątpliwości – częściowo uważa się, że szkolenia powinni prowadzić specjaliści z konkretnych dziedzin, np. pierwszej pomocy, ale generalnie brak na to przepisów dokładnych (nakazujących to). W Pani przypadku sprawdziłabym, czy w zakres Pani kursu (posiadanego, o którym Pani pisze) wchodzi przygotowanie dydaktyczne. Jeśli nie, są dostępne szkolenia dydaktyczne w zakresie BHP.

 

W zakresie prowadzenia kursów nie ma wymogu posiadania kwalifikacji konkretnie specjalisty BHP z § 4 ust. 2 pkt 3 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Działalność gospodarcza w zakresie BHP

1. Pani firma BHP nie będzie mogła świadczyć usług jako zewnętrzny specjalista BHP. Do pełnienia takiej funkcji konieczne jest ukończenie studiów BHP lub studiów podyplomowych.

2. Może Pani założyć firmę szkoleniową po upewnieniu się co do spełniania przesłanek, które zostały wskazane powyżej, jako przedsiębiorca prowadzący działalność oświatową w zakresie szkoleń bhp.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Praca jako zewnętrzny specjalista BHP

Ania, specjalistka BHP, ma wyższe wykształcenie w zakresie zarządzania, ale nie ukończyła studiów podyplomowych w dziedzinie BHP. Gdy jedna z firm zaproponowała jej pracę na stanowisku zewnętrznego specjalisty BHP, okazało się, że jej kwalifikacje są niewystarczające. Zgodnie z prawem powinna mieć ukończone studia wyższe lub podyplomowe w dziedzinie BHP oraz minimum rok doświadczenia zawodowego. W związku z tym Ania musiała zrezygnować z tej propozycji lub zapisać się na dodatkowe studia, aby spełnić wymagania.

 

Prowadzenie szkoleń BHP bez bycia specjalistą BHP

Michał prowadzi firmę szkoleniową i chciałby rozszerzyć ofertę o kursy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników różnych branż. Michał nie jest specjalistą BHP, ale zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy może prowadzić takie szkolenia, ponieważ firma Michała jest jednostką oświatową, a sam Michał zapewnia odpowiednie zaplecze dydaktyczne i zatrudnia wykwalifikowanych instruktorów. W ten sposób Michał, mimo że nie posiada kwalifikacji specjalisty BHP, może prowadzić kursy BHP dla swoich klientów.

 

Uzupełnienie kwalifikacji do prowadzenia działalności BHP

Kasia pracuje jako inspektor BHP w dużej firmie produkcyjnej, ale planuje otworzyć własną działalność. Kasia ma kilkuletnie doświadczenie w BHP, ale dopiero po ukończeniu studiów podyplomowych uzyska odpowiednie kwalifikacje do pełnienia takiej funkcji na zasadzie outsourcingu, jak przewidują przepisy. Dzięki dodatkowym studiom Kasia będzie mogła nie tylko oferować szkolenia BHP, ale także formalnie pełnić funkcję specjalisty zewnętrznego w firmach zatrudniających poniżej 100 pracowników.

Podsumowanie

Artykuł omawia warunki, jakie należy spełnić, aby móc pracować jako zewnętrzny specjalista BHP i prowadzić szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Zgodnie z przepisami zewnętrzny specjalista BHP musi mieć wykształcenie wyższe lub podyplomowe w zakresie BHP oraz minimum rok doświadczenia w tej dziedzinie. Tylko osoby spełniające te wymagania mogą być zatrudniane przez firmy do wykonywania zadań służby BHP.

Oferta porad prawnych

Uzyskaj fachową pomoc w sprawach dotyczących BHP i prowadzenia szkoleń – skorzystaj z naszych porad prawnych online. Nasi eksperci odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i pomogą Ci w zrozumieniu wymogów prawnych, które musisz spełnić, aby prowadzić działalność w tej dziedzinie. Skontaktuj się z nami już dziś – wypełnij formularz umieszczony pod tekstem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141

2. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców - Dz.U. 2018 poz. 646

3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy - Dz.U. 1997 nr 109 poz. 704

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Monika Jakubas




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy prawnika »

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu