.
Udzieliliśmy ponad 138,7 tys. porad prawnych i mamy 15 482 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Reklamacja sukni ślubnej po ślubie

• Opublikowano: 16-11-2022 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Prowadzę salon sukien ślubnych. Klientka przyniosła suknię ślubną, w której popsuł się zamek błyskawiczny i chcę ją zareklamować. Twierdzi, że popsuł się w czasie ubierania do ślubu i musiano zszyć go ręcznie. Podczas przymiarek wszystko było w porządku i klientka bez zastrzeżeń podpisała odbiór sukni. Nie mogliśmy przewidzieć, że zamek się popsuje. Zaproponowałam bezpłatną wymianę zamka, ale klientka chce reklamacji i żąda rekompensaty finansowej lub odkupienia sukni. Po wymianie zamka suknia będzie pełnowartościowa, natomiast klientka już jej nie potrzebuje i próbuje odzyskać pieniądze. Czy ma rację? Co powinnam zrobić, czy uznać reklamację sukni, czy odmówić?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Reklamacja sukni ślubnej po ślubie

Zgłoszenie wady fizycznej sukni po ślubie

Jak rozumiem, jest już po ślubie i klientka zgłasza swoje roszczenia po ślubie, na którym wystąpiła w owej sukni, tyle że sama (przy pomocy znajomych) zszyła suknię ręcznie.

 

Zgodnie z art. 556 z indeksem 1 § 1 Kodeksu cywilnego (K.c.) – wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

 

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

 

Skoro suknia została wydana w stanie kompletnym, klientka ją mierzyła, nie zgłosiła uwag, nadto ma Pani podpisany odbiór bez zastrzeżeń, to w mojej ocenie nie mamy do czynienia z wadą fizyczną sukni. Zamek mógł się popsuć z uwagi na niedelikatne obchodzenie się z nim, zatrzaśnięcie materiału, założenia stanika ze zbyt grubego materiału itd.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

 

Oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy

Natomiast nawet gdyby uznać, że odpowiada Pani za wadę zamka (załóżmy taki scenariusz, że powinien być na tyle trwały, by się nie rozerwał, choć to absurd, sama byłam panną młodą i mój zamek się zaciął, a tren odpadł, mimo że na przymiarkach się trzymał), to zgodnie z art. 560 K.c.:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia”.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Zepsuty zamek – wada nieistotna

Jak widać, skoro jest to pierwsza reklamacja, a wada nie jest istotna, bowiem nie jest to dziura w sukni czy poszarpany materiał powodujący, że klientka jej w ogóle nie mogła użyć (jeśli w ogóle mówić o wadzie co zaznaczyłam wyżej, ale tak przyjmijmy, bowiem art. 556 z indeksem 2 K.c. wskazuje, że jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego, chociaż Pani łatwo to domniemanie może obalić, bo ma Pani protokół odbioru sukni bez uwag), to Pani jako sprzedawca ma prawo – wbrew żądaniu klientki – usunąć wadę, czyli zepsuty zamek wymienić. Co prawda § 2 wskazuje, że klientka może domagać się w takim wypadku wymiany rzeczy na nową (nie zaś odstąpienia i zwrotu kwoty, bowiem to jest zastrzeżone dla wad istotnych, czyli w ogóle niepozwalających użyć rzeczy, niweczących jej przeznaczenie), ale tu również jej żądanie nie musi być spełnione, gdy koszt spełnienia jej żądania jest nieproporcjonalny z kosztem, jaki Pani proponuje.

 

Podsumowując, w mojej ocenie w ogóle nie można mówić o wadzie w przypadku dysponowania protokołem odbioru sukni bez uwag, przymiarkami bez uwag. Jeśli zaś uznać, że była to jednak wada, bo zamek był zbyt mało trwały, nie sprawdzony z 10 razy przed odbiorem itd., to co najwyżej winna Pani wymienić ów zamek, bowiem klientka nie ma prawa żądania odstąpienia od umowy czy obniżenia ceny, gdyż art. 560 § 1 pozwala Pani zaproponować naprawę wadliwego elementu, a § 2 pozwala obstawać przy Pani propozycji, gdy propozycja klientki jest nadmiernie kosztowna w porównaniu z Pani propozycją.

Zachęcam odesłać klientkę do ww. przepisów Kodeksu cywilnego.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Zamek się rozsunął tuż przed ceremonią

Pani Agnieszka odebrała suknię ślubną tydzień przed ślubem. Podczas przymiarek wszystko było idealnie, a przy odbiorze podpisała protokół bez zastrzeżeń. W dniu ślubu, podczas ubierania, zamek nagle się rozsunął. W panice druhny zszyły go ręcznie, dzięki czemu panna młoda mogła wystąpić w sukni. Po ślubie klientka zażądała zwrotu pieniędzy lub odkupienia sukni, choć sprzedawca zaproponował szybką i bezpłatną wymianę zamka. Ponieważ wada pojawiła się po odbiorze i suknia została użyta zgodnie z przeznaczeniem, reklamacja została odrzucona – zamek mógł ulec uszkodzeniu z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, np. przez nieuwagę przy ubieraniu.

Dziura w materiale odkryta przed ślubem

Pani Katarzyna przymierzyła suknię kilka dni po jej odbiorze i zauważyła niewielką dziurkę przy szwie na plecach. Skontaktowała się z salonem natychmiast, przed dniem ślubu, żądając wymiany sukni. Sprzedawca uznał reklamację i zaproponował ekspresową naprawę lub wymianę modelu. Tu wada została zgłoszona przed użyciem, była istotna i obiektywnie wpływała na wygląd sukni – reklamacja została zasadnie uznana i klientka otrzymała nową suknię na czas.

Zniszczenia po imprezie

Pani Marta po ślubie wróciła do salonu z reklamacją – suknia miała rozerwane ramiączko i uszkodzony dół. Twierdziła, że materiał był zbyt delikatny, przez co doszło do zniszczenia podczas tańca. Jednak stan sukni wyraźnie wskazywał na uszkodzenia mechaniczne spowodowane intensywnym użytkowaniem, a nie wadę fabryczną. Reklamacja została odrzucona – zgodnie z przepisami, sprzedawca nie odpowiada za szkody wynikające z niewłaściwego użytkowania.

Podsumowanie

Reklamacja sukni ślubnej po ślubie to delikatna kwestia, która wymaga uwzględnienia zarówno praw konsumenta, jak i specyfiki produktu. Jeśli suknia została wydana w stanie kompletnym, przymierzana bez zastrzeżeń i podpisano odbiór bez uwag, trudno mówić o wadzie fizycznej. Zamek błyskawiczny mógł ulec uszkodzeniu z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, zwłaszcza przy nieostrożnym użytkowaniu. Nawet gdyby uznać, że wada istniała, sprzedawca ma prawo najpierw zaproponować jej usunięcie, np. wymianę zamka, zanim klientka zażąda zwrotu pieniędzy. W przypadku nieistotnych usterek i gdy naprawa nie wiąże się z nadmiernymi niedogodnościami, klient nie może odstąpić od umowy. Każdą sytuację warto analizować indywidualnie, ale przepisy jasno chronią sprzedawcę przed nieuzasadnionymi roszczeniami, gdy towar był zgodny z umową w chwili wydania.

Oferta porad prawnych

Jeśli masz wątpliwości co do zasadności reklamacji lub chcesz wiedzieć, jak najlepiej zareagować na roszczenia klienta, skorzystaj z naszej pomocy prawnej online. Udzielamy szybkich, rzetelnych i dostosowanych do Twojej sytuacji porad – bez wychodzenia z domu. Wystarczy opisać problem, a prawnik przeanalizuje sprawę i wskaże najlepsze rozwiązanie zgodnie z obowiązującym prawem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska

Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu