.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Odrzucona reklamacja obuwia, co zrobić?

• Opublikowano: 16-04-2023 • Autor: Adwokat Katarzyna Bereda

Potrzebuje pomocy w kwestii reklamacji obuwia. Obuwie zakupione ok rok temu i niestety zaczęły występować w nim defekty. Reklamacja została odrzucona przez producenta poprzez naprawę jednej błahej wady, natomiast cała reszta, która jest dla mniej bardziej istotna, została przerzucona na moją odpowiedzialność jako niewłaściwe użytkowanie obuwia bądź wady mechaniczne, co jest absolutną farsą. Buty kosztowały mnie 1000 zł, więc sądziłam, że zostanę potraktowany poważnie. Wysyłałem za każdym razem wniosek sporządzony przeze mnie bądź przez sprzedawcę w sklepie z dokładnym opisem problemów jak i zdjęciami z zaznaczonymi w kółko defektami. Sami pracownicy sklepu twierdzą, że sytuacja jest absurdalna, ale mają związane ręce. Co jeszcze mogę zrobić? Buty zamierzam wysyłać tak długo, aż koszt wysyłki przekroczy im koszt butów.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Odrzucona reklamacja obuwia, co zrobić?

Naprawa obuwia i odstąpienie od umowy

W pierwszej kolejności wskazuję, iż co do zasady nie może Pan ubiegać się zwrotu kosztów udzielonej porady prawnej, bowiem nie jest to szkoda powstała na skutek wadliwego obuwia. Jeżeli buty były już naprawiane, to producent ma obowiązek zaakceptować Pana oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

 

Zgodnie z treścią art. 560 Kodeksu cywilnego:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.

§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna”.

 

Mając także na uwadze wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 20 listopada 2012 r., „odpowiedzialność sprzedawcy za wady z tytułu rękojmi (art. 556) ukształtowana jest na zasadzie ryzyka i sprowadza się do odpowiedzialności za skutek, polegający na istnieniu wady przedmiotu sprzedaży. Sprzedawcy nie zwalnia zatem brak winy, ani też brak jego wiedzy o istnieniu wady, a ewentualna wiedza sprzedawcy o istnieniu wady może tylko zaostrzyć jego odpowiedzialność (art. 564). Z kolei to, czy kupujący mógł wadę zauważyć przy dochowaniu należytej staranności, czy powinien był wiedzieć o wadzie (czy mógł się o niej dowiedzieć przy dochowaniu należytej staranności), nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi. Tylko wiedza kupującego o wadzie w chwili zawarcia umowy wyłącza tę odpowiedzialność” (art. 557 § 1) (sygn. akt I ACA 820/12).

 

Muszę więc wskazać, iż jeżeli faktycznie wada ujawniła się krótko po zakupie, a obuwie było już wielokrotnie naprawiane, w chwili obecnej producent nie ma uprawnienia do dalszej naprawy obuwia i powinien albo wymienić przedmiot na wolny od wad, albo przyjąć od Pana oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Przepisy o rękojmi

Artykuł 560 wskazany powyżej określa dwa podstawowe uprawnienia, które przysługują kupującemu na podstawie przepisów o rękojmi. Na jego podstawie kupujący może albo od umowy odstąpić, albo żądać obniżenia ceny.

 

Z uwagi na powyższe, proponuję wraz z obecnym zgłoszeniem reklamacyjnym wystosować do producenta ostateczne wezwanie do zwrotu płatności za obuwie wraz z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy powołując się na art. 560. Jeżeli to nie pomoże, pozostaje jedynie droga sądowa i skierowanie powództwa o zapłatę.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Adwokat Katarzyna Bereda

Adwokat, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – pracę magisterską napisała z prawa pracy. Podczas studiów odbyła liczne praktyki, zarówno w sądach, jak i w kancelariach adwokackich. Aplikację adwokacką rozpoczęła w 2015 roku. W marcu 2018 roku przystąpiła do egzaminu zawodowego, uzyskując jeden z najlepszych wyników w izbie zielonogórskiej i w konsekwencji kończąc aplikację adwokacką z wyróżnieniem. Specjalizuje się w prawie rodzinnym, cywilnym, zobowiązaniach, prawie spadkowym, prawie gospodarczym i spółkach prawa handlowego.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu