.
Udzieliliśmy ponad 134,9 tys. porad prawnych i mamy 15 128 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Brak zaświadczenia RP-7 po likwidacji zakładu pracy, co można zrobić?

• Data: 23-06-2025 • Autor: Urszula Trojanowska-Woźniak

Przez 2 lata pracowałam w firmie, która uległa likwidacji z końcem 1998 r. Niestety, nie otrzymałam druku RP-7 za ten okres. Dotarłam do byłego pracodawcy, ale on twierdzi, że nie ma żadnych dokumentów. Przygotowując kapitał początkowy w 2004 r. pisałam do ZUS i archiwum z prośbą o informację, czy zostały przekazane dokumenty. Niestety, do archiwum nie zostały, a do ZUS były wysyłane tylko deklaracje zbiorowe. Czy mam jakieś prawo do wyegzekwowania druku RP-7 od byłego pracodawcy?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Brak zaświadczenia RP-7 po likwidacji zakładu pracy, co można zrobić?

Pracodawca ma obowiązek – nawet po likwidacji firmy

Pracodawca jest zobowiązany do przechowywania akt osobowych pracownika przez 50 lat, zatem to na nim spoczywa obowiązek wystawienia i posiadania zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (RP-7). Proszę wezwań pracodawcę na piśmie do doręczenia takiego dokumentu.

Zmiany w prawie i okresy przechowywania dokumentów

Albowiem od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Z tym dniem zmianie uległy okresy przechowywania akt pracowniczych z obowiązujących 50 lat do 10 lat. Automatycznie dotyczy to wszystkich osób, które zostały zatrudnione po 31 grudnia 2018 r. Akta osobowe tych osób pracodawca musi przechowywać jedynie przez 10 lat.

 

Wyżej wymieniona sytuacja dotyczy pracodawców, którzy nie zdecydowali się na zmianę sposobu prowadzenia dokumentacji pracowniczej na elektroniczną i nadal przechowują akta swoich pracowników w wersji papierowej. Przechowują oni akta wszystkich pracowników zatrudnionych do 31 grudnia 2018 r. przez 50 lat, a tych zatrudnionych po tej dacie – przez 10 lat.

 

Za wypełnienie i wydanie formularza RP-7 odpowiedzialny jest pracodawca, a nie pracownik – choć to on ma przesłać go do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przyczyna tego obowiązku leży w znaczeniu formularza RP-7 dla obliczania świadczeń emerytalnych przez ZUS. RP-7 potwierdza wysokość wynagrodzenia otrzymywanego przez pracownika i służy jako podstawa do ustalenia wysokości emerytury lub renty.

 

Po reformie emerytalnej, która weszła w życie 1 stycznia 1999 r., ZUS ewidencjonuje dane na podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na indywidualnych kontach ubezpieczonych. W związku z tym pracodawcy są zobowiązani na bieżąco do zgłaszania wynagrodzeń swoich pracowników.

 

Zgodnie z prawem zaświadczenie o zatrudnieniu do ZUS może wystawić tylko pracodawca, który zatrudniał pracownika. Jeśli jednak zakład pracy uległ przekształceniu lub restrukturyzacji, zaświadczenie może wystawić następca prawny byłego pracodawcy.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Gdzie szukać RP-7, gdy firma już nie istnieje?

W przypadku likwidacji lub upadłości firmy, zwłaszcza w wypadku przedsiębiorstw PRL-owskich, zaświadczenie może być wystawione przez likwidatora lub syndyka. Dokumenty potwierdzające zatrudnienie w przekształconych lub sprywatyzowanych przedsiębiorstwach państwowych można przeważnie znaleźć w państwowych archiwach.

 

Przykłady

Pani Teresa z Piły i nieistniejący zakład włókienniczy

Pani Teresa przez ponad 20 lat pracowała w zakładzie włókienniczym, który został zlikwidowany na początku lat 2000. W 2024 roku, przygotowując się do emerytury, udała się do ZUS, by ustalić wysokość świadczenia. Niestety, nie posiadała zaświadczenia RP-7, a zakład nie zostawił po sobie żadnych dokumentów. Dopiero po długich poszukiwaniach dowiedziała się, że część archiwów trafiła do archiwum państwowego w Bydgoszczy. Tam znalazła potwierdzenie zatrudnienia i wynagrodzenia, które pozwoliło ZUS na prawidłowe wyliczenie emerytury.


Pan Andrzej i zmiana właściciela firmy budowlanej

Pan Andrzej był zatrudniony w firmie budowlanej przez kilka lat w latach 90. Gdy chciał uzyskać RP-7, dowiedział się, że firma formalnie nie istnieje – przeszła reorganizację i dziś działa pod inną nazwą. Początkowo został odesłany z kwitkiem, ale po zasięgnięciu porady prawnej wysłał oficjalne wezwanie do wystawienia RP-7 do prawnego następcy firmy. Ostatecznie otrzymał potrzebny dokument i mógł złożyć komplet dokumentów do ZUS.


Pani Elżbieta i dramatyczny brak dokumentów

W 1997 roku Pani Elżbieta straciła pracę w zakładzie chemicznym, który został zlikwidowany. Po wielu latach, już jako 60-latka, próbowała ustalić prawo do świadczenia emerytalnego. Nie miała RP-7, a ZUS posiadał tylko szczątkowe dane ze zbiorczych deklaracji. Okazało się, że likwidator firmy już nie żyje, a dokumenty nie trafiły do żadnego archiwum. Dopiero po interwencji prawnika i wysłaniu pisma do dawnego związku zawodowego udało się ustalić kontakt do byłej kadrowej, która prywatnie przechowywała kopie pasków wynagrodzeń. Na ich podstawie ZUS przyjął szacunkowe dane.

Podsumowanie

Brak druku RP-7 po likwidacji zakładu pracy to częsty problem, ale nie jest sytuacją bez wyjścia. Pracodawca, jego następca prawny, a czasem także archiwum państwowe lub likwidator mają obowiązek przechowywać i udostępnić dokumentację. Warto dochodzić swoich praw na piśmie i korzystać z dostępnych środków prawnych, by zabezpieczyć przyszłe świadczenia emerytalne.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu zaświadczenia RP-7 lub przygotowaniu pisma do byłego pracodawcy, archiwum lub ZUS? Nasz zespół prawników online przygotuje dla Ciebie profesjonalne pismo i doradzi, jakie kroki podjąć. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141

2. Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, Dz.U. 2018 poz. 357
3. Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz.U. 1998 nr 137 poz. 887

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Urszula Trojanowska-Woźniak




.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu