Mamy 10 452 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Zmiana miejsca zameldowania a otrzymywanie korespondencji urzędowej

Autor: Marcin Sądej • Opublikowane: 09.10.2018

Zmieniłem miejsce zameldowania. Gdzie i w jaki sposób powinienem ten fakt zgłosić, by na stary adres nie otrzymywać już korespondencji urzędowej wymagającej potwierdzenia odbioru? Dotyczy to zwłaszcza urzędów, o których nie wiem, że mają zamiar do mnie pisać. Czy istnieje możliwość zgłoszenia swojego adresu e-mail, przy czym mowa o zweryfikowanym już koncie w ePUAP? Jeżeli wyślę z tego konta wniosek do urzędu o zmianę adresu do korespondencji na elektroniczny, to czy urząd musi ten wniosek zaakceptować? Czy istnieje możliwość uzupełnienia danych w spisie meldunkowym o dane mojego konta w ePUAP?

Marcin Sądej

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek

Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności osoba fizyczna, najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania, ma obowiązek zameldowania się na pobyt stały pod konkretnym adresem.

 

Od 1 stycznia 2018 r. w ramach platformy ePUAP2 uruchomiono opcję e-meldunek. Oznacza to, że obecnie wszelkie formalności związane z zameldowaniem obywatele mogą załatwić drogę elektroniczną. Na platformie w zakładce „Katalogi spraw” należy wybrać „Zameldowanie na pobyt stały i czasowy”. Do wypełnionego wniosku należy załączyć skany poniższych dokumentów:

 

1. Jeśli osoba jest właścicielem lub ma inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — dołącza się do formularza jeden z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:

 

  • umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
  • odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
  • decyzja administracyjna,
  • orzeczenie sądu.

 

2. Jeśli osoba nie jest właścicielem i nie ma też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chce się zameldować — dołącza się do formularza:

 

  • oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające twój pobyt w lokalu,
  • dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
 

Wniosek elektroniczny jest wysyłany automatycznie do właściwego urzędu gminy/miasta. Wybór urzędu również następuje automatycznie na podstawie wskazanego adresu.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Zmiana miejsca zameldowania a otrzymywanie korespondencji urzędowej

 

Dodatkowo polecam złożyć do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3, w którym wskazuje Pan nowy adres zamieszkania. W katalogu spraw możliwych do załatwienia jest wprawdzie dział „Podatki”, ale brak tam powyższego wniosku. W rezultacie polecam dodatkowo wysłanie tego formularza w celu uniknięcia odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe za brak powiadomienia US o zmianie adresu zamieszkania (zameldowania). 

 

Naturalnie w zakresie spraw które są obsługiwane przez platformę ePUAP może Pan prowadzić i otrzymywać korespondencję za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej działającej w ramach tej platformy. Trzeba jednak mieć na uwadze, że proces cyfryzacji jest nadal w toku, co oznacza, że nie od każdej instytucji może Pan otrzymać korespondencję w formie elektronicznej. Część pism może nadal przychodzić do Pana w formie papierowej. Jeżeli jednak złoży Pan wniosek o zameldowanie pod nowym adresem, będzie Pan otrzymywał pisma urzędowe na nowy adres.

 

Na marginesie proszę również pamiętać o obowiązku wymeldowania się z poprzedniego adresu. Tę czynność również załatwi Pan przez platformę ePUAP2.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • III - trzy =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Były właściciel domu się nie wymeldował – co zrobić?

Prawie 10 lat temu kupiłam dom, który teraz zamierzam sprzedać. Były właściciel jednak do tej pory się nie wymeldował. Co zrobić w tej sytuacji?

Wymeldowanie syna, który nie posiada jeszcze książeczki wojskowej

Sprzedajemy dom i za kilka dni muszę się z niego wymeldować wraz z synem. Nie posiada on jednak jeszcze książeczki wojskowej, a jest pełnoletni (nie dostał jeszcze wezwania na komisję wojskową). Czy urzędniczka może odmówić mu wymeldowania? Co możemy zrobić?

Zapis partykuły w dowodzie osobistym

Od kilku lat staram się o nowy dowód osobisty. Moje nazwisko pisze się małą literą: „de”, ale w urzędzie odmówiono mi takiego zapisu, powołując się na prawo WE. Nazwisko jest moim dobrem osobistym i nie chciałabym się go pozbywać. Czy mogę coś zrobić w tej sytuacji?

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »