.
Mamy 13 516 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne porady prawne

Pliki można dodać w kolejnym kroku
Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!

Zakupiona kamera nie działa poprawnie - jak odzyskać pieniądze za wadliwy produkt?

Autor: Kiecana Kamil

Przedwczoraj zakupiłem w stacjonarnym sklepie mikrokamerkę szpiegowską wraz ze słuchawką szpiegowską za 700 zł (kamerka 500, słuchawka 200). Sprzedawca zapewnił mnie, że kamerka ma możliwość przesyłu obrazu poprzez streamowanie. Ta funkcjonalność znajduje się również w opisie kamerki. Okazało się jednak, że aplikacja, która ma służyć do udostępniania obrazu, nie działa poprawnie. Kontakt się urywa już po odejściu kilku metrów od urządzenia. Potwierdzają ten fakt również skrajnie negatywne opinie o tej aplikacji, jakie znalazłem w różnych portalach, gdy próbowałem rozwiązać problem. Podsumowując: sama kamerka prawdopodobnie nie ma wady, ale wraz z aplikacją, która jest dobrem komplementarnym, już tak. Inna aplikacja nie może być użyta do jej używania. Wobec tego ten sprzęt jest mi niepotrzebny i chcę go zwrócić oraz odzyskać pełna kwotę. Jak powinienem to zrobić? Przy zakupie sprzedawca oświadczył, że nie ma możliwości zwrotu towaru, a równocześnie zapewnił mnie, że produkt posiada możliwości, jakich oczekiwałem, i to okazało się nieprawdą.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Zakupiona kamera nie działa poprawnie - jak odzyskać pieniądze za wadliwy produkt?

Rękojmia za wadę fizyczną przedmiotu sprzedaży

Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (K.c.) dotyczącymi rękojmi:

 

„Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).”

„Art. 5561. § 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent.

§ 3. Rzecz sprzedana ma wadę fizyczną także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.”

„Art. 5562. [Domniemanie istnienia wady fizycznej w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego przy sprzedaży konsumenckiej]

Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.”

 

Reklamacja ze wskazaniem żądania konsumenta

Z przekazanych nam informacji wynika, że sprzedawca zapewniał Pana o funkcjonowaniu kamery z ww. aplikacją. Co więcej, zapewnienie takie znajduje się w dokumentacji kamery. Instrukcja wskazuje na działanie kamery w odległości 50 m (30 m w budynkach). Nie wskazano, że inna odległość dotyczy działania w ramach aplikacji.

 

Należy zatem uznać, że kamerka ma wadę fizyczną. W związku z wadą może Pan obecnie rozważyć złożenie formalnej reklamacji z wezwaniem sprzedawcy do:

 

  • naprawy kamerki albo
  • wymiany na niewadliwą kamerkę albo
  • zwrotu części płatności – odpowiedniej do wadliwości kamerki – opcja obniżenia ceny albo
  • zwrotu całej płatności – opcja odstąpienia od umowy i zwrotu kamerki do sprzedawcy (opcja możliwa tylko, gdy wada jest istotna – jako laicy w tym zakresie nie możemy rozstrzygnąć, czy wada w tej sprawie jest istotna, ale tego nie wykluczamy).

 

Zatem proszę skierować pisemne wezwanie do sprzedawcy (pismo reklamacyjne) i zaczekać, jaka będzie reakcja. Być może osiągnie Pan swój cel (zwrot pieniędzy) od razu, bo sprzedawca uzna Pańskie racje, jeśli nie, należałoby skierować sprawę do sądu.

Masz problem prawny? Opisz swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • pięć + siedem =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl