.
Udzieliliśmy ponad 125,3 tys. porad prawnych i mamy 14 274 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Reklamacja płytek ceramicznych

Pod koniec 2013 r. zakupiłam płytki ceramiczne. Obecnie zgłosiłam sprzedawcy reklamację wynikającą z tytułu niezgodności z umową – wady powstały podczas użytkowania. Nie otrzymałam przy zakupie karty gwarancyjnej, później dowiedziałam się, że w tym przypadku okres gwarancji wynosi rok. Czego mogę się spodziewać od sprzedawcy? Czy mogę inaczej zareklamować płytki?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Reklamacja płytek ceramicznych

Reklamacja płytek ceramicznych - prawa kupującego

Przy zgłaszaniu reklamacji należy zawsze świadomie wybrać ścieżkę, która jest korzystniejsza, dlatego zawsze warto wyraźnie zaznaczyć, czy reklamuje się towar z tytułu gwarancji (jeżeli taka przysługuje), czy z tytułu niezgodności towaru z umową.

 

Jak wynika z pytania, zareklamowała Pani towar z tytułu niezgodności z umową. Reklamowanie towaru z tytułu niezgodności towaru z umową to nic innego jak wykorzystanie uprawnień przyznanych konsumentowi przez ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej zmianie Kodeksu Cywilnego z dnia 27 lipca 2002 roku .

 

Zgodnie z ustawą jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy, za wyjątkiem sytuacji gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

 

Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

 

Jeżeli kupujący nie może jednak żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Odstępując od umowy, ma prawo do zwrotu towaru, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić mu pieniądze.

Jak skorzystać z uprawnienia do naprawy towaru, wymiany czy zwrotu po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową?

Kupujący, aby skorzystać z uprawnienia do naprawy towaru, wymiany czy zwrotu towaru, musi zgłosić sprzedawcy swoje roszczenia przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego. Odpowiedzialność sprzedawcy jednak kończy się zawsze z upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu.

 

Czyli jeżeli zakupiła Pani płytki np. 10 listopada 2013 r. to do 10 listopada 2015 roku może Pani zgłosić sprzedawcy niezgodność towaru z umową, pod warunkiem, że zrobiła to Pani przed upływem 2 miesięcy od momentu stwierdzenia tej niezgodności.

 

Wraz ze zgłoszeniem reklamacyjnym wystarczy, że załączyła Pani dowód zakupu w postaci faktury. Natomiast sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji. Jeżeli w tym terminie nie zajął żadnego stanowiska, to oznacza, że uznał żądanie za uzasadnione, czyli uznał reklamację.

 

Być może sprzedawca, który sprzedał Pani płytki, udzielał rocznej gwarancji na sprzedawane produkty, ale Pani wybrała reklamację z ustawy, zatem terminy do jej złożenia określa ustawa. Uprawnienia z tytułu rękojmi wygasają po roku, zatem wybór uprawnień z ustawy był dla Pani najkorzystniejszy i jeżeli terminy, o których wyżej napisałam, nie zostały przekroczone, to sprzedawca nie powinien odrzucić reklamacji z powodu przekroczenia terminu.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Radca prawny Hanna Żurowska

Radca prawny od 1994 r., mediator, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu. Udziela porad prawnych z zakresu prawa autorskiego i nowych technologii. Zajmuje się sporządzaniem regulaminów sprzedaży przez internet, polityk prywatności oraz umów z zakresu e-biznesu i prawa informatycznego. Udziela także porad prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, prawa pracy oraz prawa handlowego i gospodarczego, jak również windykacji należności. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną.


Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • osiem + 10 =
.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu