Mamy 8159 opinii naszych Klientów
Baner RODO
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Reklamacja z tytułu wady fizycznej butów

Autor: Michał Soćko • Opublikowane: 02.04.2018

Złożyłam reklamację z tytułu wady fizycznej butów w pewnej drogiej firmie obuwniczej. Wyraziłam zgodę na wymianę butów na nowe lub zwrot pieniędzy, bowiem skóra na butach pękła. Reklamację rozpatrzono pozytywnie w formie naprawy obuwia, na co nie wyrażałam zgody. Po naprawie nie odebrałam butów, bo nie tak miała być rozpatrzona reklamacja. Następnie napisałam do nich pismo, że odstąpię od umowy, zaś owa firma odesłała mi naprawione buty, nie wyrażając zgody na reklamację w formie takiej, jakiej sobie życzyłam. Co mam zrobić, aby otrzymać nowe buty lub zwrot pieniędzy?

Eliza Rumowska

»Wybrane opinie klientów

Rewelacja!!! Wszystko bardzo klarownie wytłumaczone. Korzystałem z usług nie jednego prawnika, ale tak przygotowane pismo i objaśnienia jakie otrzymałem wprawiło mnie w zdumienie. Wszystko na najwyższym poziomie!!! Polecam serdecznie i dziękuję całemu zespołowi ePorady24, a w szczególności Panu Karolowi Jokielowi.
Zbyszek
Żadna opinia nie wyrazi mojej wdzięczności dla zespołu ePorady. Moja sprawa wydawała mi się tak skomplikowana, że nie do rozwiązania. Nie wiedziałem, od której strony ją zacząć. Szperając w internecie, natrafiłem na ePorady i okazało się, że moją sprawę można zacząć od strony, której absolutnie bym się nie spodziewał.
Jestem bardzo zadowolony z obrotu sprawy, która mnie dotyczy. Z tak znikomych danych, które przekazałem, otrzymałem pismo tak profesjonalnie napisane, jakby zespół ePorady był moim bardzo dobrym znajomym i znał mój problem tak dobrze jak ja. Dziękuję bardzo i będę polecał wszystkim korzystanie z waszych usług.
Henryk
Bardzo, bardzo dziękuję!!! W ciągu dwóch dni otrzymałam więcej wiadomości na temat mojej sprawy niż w ciągu 2 miesięcy od dwóch adwokatów!!!! Do tej pory dowiadywałam się tylko, jakie prawa ma osoba, która naraziła mnie na ogromne szkody, i jakie konsekwencje grożą mi, jeżeli nie będę respektować tych praw. Nawet odpowiedź na dodatkowe pytanie nastąpiła szybciej i była bardziej wyczerpująca niż trwająca od tygodnia dyskusja na ten temat z moim pełnomocnikiem (teraz byłym). O kosztach nie mówiąc. BARDZO POLECAM!!!
Małgorzata
Widziałem już wiele pozwów, ale sporządzony przez prawnika z eporady24.pl jest prawdziwym majstersztykiem i wyrazem profesjonalizmu. Jasno, konkretnie, przy minimum słów, maksimum treści. Do tego relacja jakości do ceny również znajduje swoje uzasadnienie. Z pełnym przekonaniem wygranej sprawy zanoszę pozew do sądu. Nikomu nie należy życzyć sądowych spraw, ale gdyby zaszła potrzeba, z pełnym przekonaniem mogę polecić eporady24.pl.
Jacek
Powiem tak: cuda załatwiane są od ręki! Na sprawie w sądzie sędzina była zaskoczona tak profesjonalnym i rzeczowym przygotowaniem, a wszystko dzięki ePorady24! Zakończyłem sprawę i wygrałem!!!! Polecam ten serwis i serdecznie dziękuję. Tak sprawnej obsługi mógłby pozazdrościć każdy inny serwis! Prawnicy są na najwyższym poziomie!!! Polecam z całego serca!!!
Zbyszek
Cóż ja mogę napisać. Jedynie chwalić w niebiosa, wszystkich Prawników którzy na łamach tego portalu, pomagają, za dość niską cenę, zwykłym „Kowalskim” w ich problemach Zwłaszcza wielkie dzięki dla Pani Elizy - PROFESJONALISTKA W PEŁENEJ KRASIE!!!
Stały klient Tomasz
Tak profesjonalnego portalu prawniczego nie spotkałam, mimo szuflowania w necie! Nie musicie się obawiać o dużą konkurencję bo wiarygodność Wasza pozwala w razie potrzeby tylko TUTAJ kliknąć! Sposób informowania klienta poprzez maile, to przykład jak serio podchodzicie do załatwienia sprawy, zaangażowanie się paru prawników do jednej kwestii problemu to również zasługuje na "piec z plusem". Jesteście WIELCY! nikt Wam do tej pory dorównać nie jest w stanie! Pozdrowienia dla całej ekipy tego portalu.
Iwona
Wspaniały serwis, wspaniali prawnicy. Szybka odpowiedź na pytanie i, co najważniejsze, wyczerpująca odpowiedź. Prawnicy są wspaniali, dostałam bardzo przejrzystą odpowiedź, zawierającą ważne szczegóły. Pani prawnik dokładnie doradziła mi, co mam robić, jak działać, jakie mam możliwości, co mam uwzględnić, pisząc wniosek, z jakiego paragrafu i co dla mnie ważne – napisała także od siebie, co najlepiej wypisać i na co zwracać uwagę. Gorąco polecam.
Agnieszka
Serdecznie dziękuję za szybką i wyczerpującą opinię. Szczerze mówiąc, korzystałam z porad kilku prawników. Zdecydowanie jesteście najbardziej solidni, widać w opinii, że przygotowana jest dla konkretnej sprawy, a przygotowujący ją prawnik wnikliwie przeanalizował konkretną sytuację, a nie tylko cytował fragmenty prawa autorskiego. Pozdrawiam i dziękuję.
Anna
Polecam ten serwis, ponieważ oprócz fachowej i wyczerpującej odpowiedzi na moje pytania potrafią zrozumieć ludzkie nieszczęście. Na pewno przy kolejnych sprawach prawnych zwrócę sie do waszego serwisu.
Krzysztof
Dziękuję za fachową poradę – bardzo mnie uspokoiła. Pani sędzia podczas rozprawy, uzasadniając swoje stanowisko w sprawie, również powołała się na cytowane przez Pana artykuły. Pozdrowienia dla Pana Lenowieckiego – od dziś polecam wszystkim EPORADY24.
Danuta
Fachowa porada bardzo dokładnie opisana szybko na temat miałem uczucie że rozmawiam z prawnikiem w cztery oczy - gorąco polecam.
Maciej
Super profesjonalna porada!!!! Polecam wszystkim fachowców którzy na łamach tego portalu pomagają zwykłym „Kowalskim” w sprawach dla Nich trudnych i niezrozumiałych. Starannie z wielką dokładnością opisany problem został wytłumaczony i zaproponowany tok załatwienia problemu za co, z całego serca DZIĘKUJE!!!!
Tomasz
Dziękuję za szybką i rzetelną pomoc. Do porad prawnych udzielanych internetowo podchodziłam raczej ostrożnie. Jednak po kilku wizytach w kancelariach prawnych, w których prawnik rezerwuje sobie czas ok. 15 min na klienta, a ponadto udziela odpowiedzi z głowy, bez żadnego wcześniejszego przygotowania, mówiąc: „prawdopodobnie”, z żalem stwierdziłam, że straciłam tylko czas i pieniądze. W związku z tym po przestudiowaniu kilku porad w interesującym mnie temacie postanowiłam spróbować skorzystać z serwisu ePorady24.pl. Opisałam jak najdokładniej zaistniałą sytuację i w ciągu 2 dni otrzymałam wyczerpującą i jasną odpowiedź. Byłam bardzo mile zaskoczona. Tutaj prawnik ma czas, aby przetrawić problem, zajrzeć gdzie trzeba, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji, i to jest WIELKI PLUS tego portalu. Polecam wszystkim taka formę!
Małgosia
Dziękuję za jasną, rzeczową i bardzo szybką odpowiedź. Dzięki waszej pomocy sprawę w sądzie wygrałam. Wszystkim będę polecać Wasz portal eporady24.
Joanna
Serdecznie dziękuję prawnikom tego portalu za pomoc. Odpowiedzi były naprawdę rzetelne i, co ważne, udzielane bardzo szybko. Wiem, „na czym stoję”. Wiedzy nigdy za wiele, w kancelarii bywało, że po opisaniu swojego problemu dowiadywałem się jedynie, że sprawa jest ciekawa i trudna, traciłem czas, pieniądze i wiedziałem tyle, co wiedziałem. W przypadku tego portalu tak się nie da – jest pytanie i jest wyczerpująca odpowiedź. Osobiście jestem bardzo zadowolony z porady.
Roman
BARDZO POLECAM. Sprawa z którą się zwróciłem wydawała się bez wyjścia. Wplątałem się w bardzo skomplikowany "układ" współpracy z dużym producentem materiałów budowlanych. Sądziłem, że mając gwarancję + aprobaty + deklaracje + faktury i wykonując usługi na wysokim poziomie mogę spać spokojnie. Myliłem się. Realia okazały się bardzo brutalne. Byłem załamany - wszystkie próby zainteresowania różnych instytucji były nieskuteczne. Pani Eliza wskazała mi sposób i czynnie POMOGŁA w jego wprowadzeniu. Wiem, że do ostatecznego rozstrzygnięcia minie jeszcze sporo czasu. Sprawa jest naprawdę bardzo trudna. Odzyskałem jednak wiarę w siebie i ludzi. Kontakt bardzo dobry - o wiele lepszy od kontaktów z innymi prawnikami. Jeszcze raz gorąco POLECAM.
Zbyszek
Panie, Panowie, nie marnujcie czasu na przeszukiwanie internetu i poszukiwanie właściwych rozwiązań co do waszych prywatnych spraw. Napiszcie zapytanie do „eporady24”, a szybko, konkretnie i na temat dostaniecie odpowiedź... Za niewielką opłatą uzyskałem nie „odpowiedź”, lecz „odpowiedzi”, bo było ich kilka i jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jarek
Jeżeli w poradach rozdawaliby Oskary, na pewno bym wysłał nominację do Oskara na eporady24.
Piotr
Dziękuję bardzo za rzetelną i wyczerpującą odpowiedź. Od jakiegoś czasu słyszałam różne sprzeczne opinie dotyczące mojego problemu i szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, do kogo się zwrócić, by uzyskać potrzebne informacje. W stosownym urzędzie nie dowiedziałam się niestety niczego konkretnego, a korzystanie z drogich usług biur doradczych nie wchodziło w grę. Państwa konkurencja w internecie wyceniła mój problem drożej. Pan Aleksander Słysz dokładnie przeanalizował moje pytania i rozwiał wątpliwości. Teraz wiem, jakie powinnam podjąć kroki w najbliższej przyszłości. Przyznam się, że obawiałam się krótkiej, lakonicznej odpowiedzi, niekoniecznie adekwatnej do wpłaconej kwoty, ale jestem pozytywnie zaskoczona. Duży plus za możliwość zadawania pytań dodatkowych.
Roksana
Chodziło o jedną sprawę - zadałem w sumie 5 pytań. Myślałem że odpowiedź to będzie kilka zdań tymczasem dostałem kilka stron naprawdę fachowej porady - każdy problem został dokładnie opisany. Teraz praktycznie nie muszą wynajmować prawnika - dostałem gotowe rozwiązanie. Mało tego prócz porady dosłałem kilkadziesiąt innych źródeł (książki internet) których znalezienie i zweryfikowanie zajęło by mi pewnie bardzo dużo czasu. A co do ceny to muszę bez wahania przyznać że usługa była za pól darmo w porównaniu do ilości wiedzy jaką dostałem.
Krzysztof

Przede wszystkim odbiór naprawionych butów nie będzie akceptacją ich warunków reklamacji, bowiem najpierw musi się Pani zapoznać z efektem realizacji reklamacji, a dopiero później ją kwestionować. Takie jest moje zdanie.

 

Pani uprawnienia związane z rękojmią za wady fizyczne rzeczy sprzedanej regulowane są przez ustawę – Kodeks cywilny (K.c.).

 

Według art. 560 K.c.:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

§ 2. Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.


Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

Fot. Fotolia

Reklamacja z tytułu wady fizycznej butów

§ 3. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.”

 

Następnie stosownie do art. 561 K.c.:

 

„§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

§ 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

§ 3. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.”

 

Z powyższych przepisów wynika, że w razie zaistnienia wady rzeczy kupujący ma co do zasady do wyboru cztery podstawowe uprawnienia:

 

  • do odstąpienia od umowy albo
  • do obniżenia ceny oraz
  • do żądania wymiany rzeczy wolnej od wad albo
  • usunięcia wady.

 

Możliwość skorzystania z każdego z tych uprawnień może jednak podlegać istotnym ograniczeniom. Mogą to być ograniczenia naturalne (np. wymiana rzeczy jest w zasadzie niemożliwa, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana; naprawienie wady będzie niemożliwe, jeżeli jest ona nieusuwalna).

 

Pani jest zainteresowana zwrotem gotówki (czyli faktycznie odstąpieniem od umowy) lub nowej pary butów (wymiany rzeczy na wolną od wad).

 

Pod względem inwazyjności odstąpienie od umowy sytuuje się na drugim biegunie względem prawa do obniżenia ceny, jego skutkiem jest bowiem całkowite zniwelowanie istniejącego między stronami stosunku prawnego.

 

Jego realizacja następuje pozasądowo przez jednostronne oświadczenie woli. Takie ukształtowanie prawa jest korzystne dla kupującego, co ujawnia się w razie sporu między stronami co do przesłanek skorzystania z uprawnienia, pozwala bowiem kupującemu odmówić zapłaty ceny albo – w razie wcześniejszej zapłaty – żądać nie tylko jej zwrotu, ale także – jeżeli sprzedawca nie dokonał niezwłocznie zwrotu – żądać od razu odsetek za opóźnienie.

 

Podobnie jak prawo do obniżenia ceny, również prawo do odstąpienia od umowy nie ma charakteru bezwzględnego. Sprzedawca może zapobiec jego skutecznej realizacji przez to, że niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.

 

Prawo odstąpienia podlega także dalszym ograniczeniom. Art. 560 § 4 K.c. stanowi, że kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

 

Prawo odstąpienia ma chronić interesy kupującego, z kolei przesłanka istotności – interesy sprzedawcy (subiektywnej istotności dla kupującego czyni zadość już sama możliwość podjęcia decyzji o skorzystaniu – albo nie – z prawa odstąpienia).

 

Ponadto zgodnie z art. 561 § 1 K.c. kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad.

 

Możliwość żądania wymiany rzeczy wadliwej na wolną od wad to w istocie roszczenie o powrotne przeniesienie własności i odebranie rzeczy wadliwej oraz przeniesienie własności i wydanie takiej samej rzeczy niewadliwej.

 

Obowiązek odebrania rzeczy potwierdza wyraźnie art. 564 zn. 4 K.c., który stanowi, że: „Sprzedawca obowiązany jest przyjąć od kupującego rzecz wadliwą w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy”. Obowiązek „przyjęcia” jest szerszy niż obowiązek „odebrania” i obejmuje także obowiązek wyrażenia zgody na powrotne przeniesienie własności rzeczy wadliwej.

 

W żądaniu wymiany rzeczy na wolną od wad nie można się dopatrywać wykonania uprawnienia kształtującego ze skutkiem w postaci powrotnego przejścia własności rzeczy wadliwej na sprzedawcę. Do powrotnego przeniesienia własności niezbędne jest złożenie zgodnych oświadczeń woli, co może przybrać także postać konkludentną zaoferowania zwrotu rzeczy przez kupującego i odebrania jej przez sprzedawcę.

 

W razie odmowy przyjęcia rzeczy kupujący może dochodzić wyrażenia zgody na powrotne przeniesienie własności i odebrania rzeczy na drodze sądowej (ze skutkiem określonym w art. 64). Może także skorzystać z uprawnień przewidzianych w art. 567, a w szczególności „odesłać rzecz na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy”.

 

Przepis art. 561 § 1 nie formułuje żadnych dodatkowych przesłanek warunkujących możliwość żądania przez kupującego wymiany rzeczy na wolną od wad. Z art. 561 § 3 wynika jednak, że sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia temu żądaniu kupującego, jeżeli wymiana rzeczy na wolną od wad jest niemożliwa albo w porównaniu z usunięciem wady wymagałoby nadmiernych kosztów.

 

O niemożliwości wymiany można mówić wówczas, gdy chodzi o rzecz niezamienną. O niemożliwości wymiany nie przesądza per se zaniechanie produkcji rzeczy danego gatunku (powołany wyrok SN z dnia 17 września 2003 r., II CK 31/02) – rzeczy takie mogą być nadal dostępne w obrocie, natomiast może mieć ono wpływ na ocenę, czy koszty wymiany nie są nadmierne. Z drugiej strony nie ma wystarczających podstaw, by twierdzić, że w razie zaniechania produkcji rzeczy kupujący może żądać wymiany rzeczy wadliwej na produkowany obecnie, dostępny nowszy model (tak jednak E. Habryń-Chojnacka (w:) Kodeks..., t. II, red. M. Gutowski, 2016, komentarz do art. 561, nb 4).

 

Przy ocenie, czy koszty są nadmierne, należy się kierować kryteriami wskazanymi w art. 560 § 2, a więc uwzględnić:

 

1) wartość rzeczy wolnej od wad (koszty wymiany powinny pozostawać w rozsądnej proporcji do wartości rzeczy; w przypadku rzeczy o drobnej wartości zwykle wymiana jest bardziej ekonomicznym sposobem doprowadzenia do stanu zgodności z umową, w przypadku drogich i złożonych jest nim raczej naprawa);

2) rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady (np. wada jest stosunkowo niewielka i łatwo usuwalna);

3) niedogodności, na jakie narażałby kupującego sposób zaspokojenia w postaci usunięcia wady (np. niezbędny czas oczekiwania na naprawę).

 

Ponadto, zgodnie z art. 561 § 3, jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej. Sugeruje to a contrario, że w sytuacji, w której kupujący nie jest przedsiębiorcą, sama okoliczność, iż koszty wymiany przewyższają cenę rzeczy sprzedanej, nie decyduje o możliwości odmowy takiego sposobu doprowadzenia do zgodności z umową.

 

Ewentualna odmowa wymiany również musi mieć miejsce w rozsądnym czasie. W ramach sprzedaży konsumenckiej jego granice wyznacza art. 561 zn. 5 K.c., z którego wynika, że jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.

 

Co do usunięcia wady, w postaci naprawy obuwia, należy wskazać, iż przepis art. 561 § 1 K.c. nie formułuje żadnych dodatkowych przesłanek warunkujących możliwość żądania przez kupującego usunięcia wady. Z art. 561 § 3 wynika jednak, że sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia temu żądaniu kupującego, jeżeli usunięcie wady jest niemożliwe (wada jest nieusuwalna) albo w porównaniu z wymianą rzeczy na wolną od wad wymagałoby nadmiernych kosztów.

 

Usunięcie wady należy rozumieć jako doprowadzenie rzeczy do takiego stanu, jaki powinna ona mieć w chwili wydania rzeczy kupującemu. Chodzi o taką naprawę, która prowadzi do usunięcia wady, przy zachowaniu wartości użytkowej, sprawności, walorów estetycznych (powołany wyrok SN z dnia 7 stycznia 2009 r., II CSK 399/08). Naprawa nieskuteczna nie wyczerpuje uprawnień z tytułu rękojmi, gdyż nie czyni zadość obowiązkowi usunięcia wady i otwiera drogę do odmowy przyjęcia rzeczy oraz odstąpienia od umowy (por. art. 560 § 1 zdanie drugie).

 

Usunięciu podlega nie tylko pierwotna wada, ale wynikające z niej przyczynowo dalsze pogorszenie rzeczy; także bowiem to pogorszenie jest wadą, której przyczyna tkwiła w rzeczy sprzedanej.

 

Usunięcie wady może nastąpić przez naprawę sensu stricto albo wymianę wadliwych części rzeczy. W orzecznictwie zastrzega się jednak, że usunięcie wadliwości fizycznej rzeczy przez naprawę określonego jej elementu zamiast jego wymiany na nowy wchodzi w grę tylko wówczas, gdy rzecz nie traci na skutek tego na wartości użytkowej i sprawności, a naprawy nie powinny doprowadzić do utraty przez rzecz jej fizyczno-produkcyjnej tożsamości, tj. pierwotnie występujących cech i struktury (uchwała pełnego składu Izby Cywilnej i Administracyjnej SN z dnia 30 grudnia 1988 r., III CZP 48/88, OSNCP 1989, nr 3, poz. 36; powołany wyrok SN z dnia 7 stycznia 2009 r., II CSK 399/08). Usunięcie wady może polegać także na uzupełnieniu stanu rzeczy (por. art. 5561 § 1 zdanie drugie pkt 4 K.c.). Jeżeli zarówno naprawienie rzeczy, jak i wymiana wadliwych części prowadzą do pełnego usunięcia wady, wybór sposobu usunięcia wady należy do sprzedawcy (por. E. Habryń-Chojnacka (w:) Kodeks..., t. II, red. M. Gutowski, 2016, komentarz do art. 561, nb 6).

 

Usunięcie wady nie jest skuteczne, jeżeli doprowadza do kolejnych, nieistniejących wcześniej wad (np. pozostawia widoczne ślady na rzeczy i przez to zmniejsza jej walory estetyczne lub wartość rynkową) (por. E. Habryń-Chojnacka (w:) Kodeks..., t. II, red. M. Gutowski, 2016, komentarz do art. 560, nb 39: „W przepisach o rękojmi za wady fizyczne rzeczy chodzi zatem o taką naprawę, która prowadzi do usunięcia wady, przy zachowaniu wartości użytkowej, sprawności, walorów estetycznych”).

 

Koszty usunięcia wady obciążają co do zasady sprzedawcę (art. 561 zn. 3). Obejmują one w szczególności koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

 

Jak wynika z powyższego, niezależnie od Pani żądać, pierwszym i koniecznym krokiem sprzedawcy jest najpierw usunięcie wady rzeczy, co też owa firma uczyniła. Jeżeli jednak zszycie buta powoduje pogorszenie jego estetyki, to jeżeli wezwania do firmy nie przyniosą skutku, należałoby skierować do nich pismo z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy i żądaniu zapłaty. W sprawie nie obyłoby się bez biegłego z zakresu obuwnictwa (lub podobny), który stwierdziłby, czy usunięcie wady przez producenta powoduje pogorszenie walorów estetycznych oraz nie przywróciło im pierwotnej jakość. Jeżeli nie, to Pani odstąpienie od umowy byłoby bezskuteczne.

 

Reasumując, Pani uprawnienie do wymiany rzeczy lub odstąpienia od umowy nie jest bezwzględne i jeżeli sprzedawca zobowiąże się do naprawy rzeczy i zrobi to solidnie, to będzie Pani miała wyłączone roszczenie o odstąpienie od umowy lub wymiany rzeczy.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

wersja do druku drukuj

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • zero minus trzy =

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

»Podobne materiały

Niedotrzymanie umowy przez hotel

W zimie dokonałem rezerwacji na wczasy w hotelu dla całej mojej rodziny. Zapłaciłem za pobyt, jednak gdy chciałem uzyskać dodatkowe potwierdzenie, okazało się, że w międzyczasie ośrodek zmienił właściciela i umowa nie będzie zrealizowana – mogę otrzymać zwrot pieniędzy. Nam jednak zależy na wyjeździe do tego hotelu. Czy obecny właściciel może odmówić realizacji rezerwacji? Co powinienem zrobić?

Hotelarz i jego odpowiedzialność za skradzione rzeczy gości

Od paru lat wraz z mężem prowadzę hotel. Kilka dni temu nasi goście stwierdzili, że ich okradziono. Zginęła torba z pewnymi rzeczami – wartość 500 zł. Chciałam wezwać policję, lecz owi goście się nie zgodzili. Jak się okazało, klucz z recepcji wzięła osoba, która podała dane moich gości (na nagraniu z monitoringu widać twarz złodzieja). Moim zdaniem całe to zdarzenie było ukartowane, tymczasem goście domagają się odszkodowania. Co mówi prawo na temat odpowiedzialności hotelarza za skradzione rzeczy gości? Co mogę zrobić w takiej sytuacji?

Ubezpieczenie OC w 2 firmach

Nowy właściciel samochodu zawarł umowę z nowym ubezpieczycielem. Dzień po kupnie pojazdu wysłano (listem priorytetowym, ale bez potwierdzenia odbioru) poprzedniemu ubezpieczycielowi wypowiedzenie ubezpieczenia OC. Jednak firma twierdzi, że nie otrzymała wypowiedzenia w odpowiednim czasie i formie i żąda zapłacenia ubezpieczenia. 1) Czy trzeba wysyłać takie wypowiedzenia listem poleconym? 2) Co należy zrobić, aby uwolnić się od żądań poprzedniego ubezpieczyciela? A może ma on rację i musimy zapłacić zdublowane ubezpieczenie?

wizytówka Szukamy ambitnego prawnika »