Mamy 11 676 opinii naszych Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Opłaty za śmieci właściciela kilku nieruchomości

Autor: Anna Sufin • Opublikowane: 30.04.2017

Posiadam w jednej miejscowości cztery nieruchomości. Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży internetowej, nie zatrudniam pracowników. Działalność jest prowadzona na terenie dwóch z tych nieruchomości – w jednej zarejestrowana jest siedziba firmy, w drugiej prowadzę działalność dotyczącą wspomnianej sprzedaży. Z ilu tych nieruchomości powinienem opłacać wywóz śmierci, skoro mogę przebywać jednorazowo tylko w jednym miejscu? Dotychczas opłacałem śmieci z jednej z tych nieruchomości.


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Podstawę niniejszej opinii stanowi ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. 2016.250).

 

Wskażę, że istotne kwestie w przedstawionej sprawie mogą poruszać uchwały rady gminy, w tym regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gmin, dlatego warto byłoby zapoznać się także z nimi.

 

Na podstawie art. 5 ust. 1 na właścicielu nieruchomości ciąży zapewnienie utrzymania czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Na mocy art. 6c:

 

Art. 6c. 1. Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.

2. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, może dotyczyć wszystkich właścicieli nieruchomości lub właścicieli określonych nieruchomości, w szczególności nieruchomości, na których jest prowadzony określony rodzaj działalności.

4. Jeżeli jest to podyktowane koniecznością ochrony informacji niejawnych, uchwała, o której mowa w ust. 2, nie dotyczy jednostek organizacyjnych posiadających nieruchomości stanowiące teren zamknięty w rozumieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustalonych przez Ministra Obrony Narodowej. Przepis art. 6 ust. 1b zdanie drugie stosuje się.”

 

Właściciele nieruchomości, o których mowa w art. 6c, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6h). Także zatem właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, obowiązani są uiszczać tę opłatę. Obciążenie opłatą nie jest uzależnione od zatrudniania pracowników, zakresu działalności (z zastrzeżeniem przypadków odrębnego rozliczania opłaty cytowanych poniżej z art. 6j), ilości nieruchomości posiadanych w jednej gminie przez jednego właściciela. W istocie opłata musi być uiszczana od każdej nieruchomości, chyba że z jakiegoś powodu uda się udowodnić i uzasadnić, że na nieruchomości tej nie powstają odpady komunalne.

 

Na mocy art. 6i:

 

Art. 6i. 1. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:

1) w przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1 – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;

2) w przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 2 – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.

2. W przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania – począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana.”

 

Na mocy art. 6j:

 

„1. W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:

1) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub

2) ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub

3) powierzchni lokalu mieszkalnego

– oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1.

2. W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.

2a. Rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.

3. W przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 2, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników z odpadami komunalnymi powstającymi na danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2.

3a. W przypadku nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 2, na których są świadczone usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 196, z późn. zm.), dopuszcza się, aby opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowiła iloczyn ilości zużytej wody z danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 1.

3b. W przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, rada gminy uchwala ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

3c. Ryczałtowa stawka opłaty jest ustalana jako iloczyn średniej ilości odpadów powstających na nieruchomościach, o których mowa w ust. 3b, na obszarze gminy, wyrażonej w liczbie pojemników oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2.

4. W przypadku nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, o której mowa w art. 6c ust. 1, a w części nieruchomość, o której mowa w art. 6c ust. 2, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi sumę opłat obliczonych zgodnie z ust. 1-3.

4a. W przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1.

5. W przypadku nieruchomości, o których mowa w ust. 4, rada gminy może podjąć uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego, na mocy której ustali sposób obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie tych nieruchomości zgodnie z ust. 1, 2 lub 3, z tym że w przypadku ustalenia sposobu obliczania opłaty zgodnie z ust. 1 pkt 3 dla części nieruchomości, na której jest prowadzona działalność, uwzględnia się powierzchnię użytkową lokalu.”

 

Podsumowując: zawsze jeśli na nieruchomości powstają odpady komunalne, konieczne jest uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jeśliby w pierwszej z podanych nieruchomości prowadzona była u Pana działalność biurowa, a nieruchomość ta byłaby jednocześnie miejscem zamieszkania mieszkańców, opłatę komunalną za ten lokal ponosiłby Pan w takiej samej wysokości, jak gdyby był to jedynie lokal mieszkalny. W kolejnych nieruchomościach, skoro nikt w nich nie zamieszkuje, prawdopodobnie nie jest tam też prowadzona działalność biurowa, stawka opłaty zostanie wyliczona według reguł jak dla nieruchomości z art. 6c ust. 2.

 

Skoro wszystkie nieruchomości położone są w jednej gminie, powinien Pan złożyć jedną deklarację śmieciową, w której jednak poda Pan wszystkie adresy nieruchomości (art. 6m). Dla każdego z tych adresów winien być zapewniony wywóz śmieci, w praktyce natomiast może Pan już z firmą odbierającą odpady ustalać, z której nieruchomości pojemniki będą odbierane. Ilość pojemników należy zadeklarować dla każdej z nieruchomości i stosownie do tej ilości wyliczona będzie opłata.

 

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj i zapytaj prawnika >>

 

Komentarze (0):

Uwaga!
Szanowni Państwo!
Nasi prawnicy nie odpowiadają na pytania zadawane w formie komentarza pod tekstem. Jeśli chcą Państwo powierzyć swój problem naszym prawnikom, prosimy kliknąć tutaj >>

  • 0 minus 4 =

»Podobne materiały

Nakłady poczynione na majątek żony – czy należy mi się zwrot?

Ożeniłem się 18 lat temu. Zaraz po ślubie zamieszkałem wraz z małżonką w starym domu po jej rodzicach. Włożyłem dużo pracy i pieniędzy w remont tego domu. Trzeba było m.in. ocieplić budynek, założyć centralne ogrzewanie, wymienić okna, meble. Wartość posesji znacznie wzrosła. Aby dokonać tych remont

 

Pomoc dziecku, któremu dokuczają koledzy w szkole

Mój syn nie czuje się bezpiecznie w szkole, ciągle jest zestresowany, zalękniony, ponieważ jego szkolni koledzy, za namową jednego z nich, ciągle mu dokuczają. Straszą go, że jak czegoś nie zrobi, bądź nie powie, to pożałuje, albo wymyślają do nauczycieli kłamliwe historie o nim, np. że kogoś u

 

Niwelacja terenu, czy potrzebne pozwolenie?

Jestem przedsiębiorcą i właścicielem terenu, który w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jest oznaczony jako teren przemysłowo-usługowy. Nie planuję w najbliższym czasie na tej działce żadnych inwestycji. Chciałbym natomiast przeprowadzić proces niwelacji terenu (wyrównania poziomu dzi

 

Biologiczna oczyszczalnia ścieków w ogródku ROD

Mam w ogródku działkowym należącym do ROD zamontowaną biologiczną oczyszczalnię ścieków 2000 l. Regularnie są wywożone nieczystości przez zakład komunalny (posiadam faktury za usługę). Czy mogę mieć w ogródku działkowym zamontowaną biologiczną oczyszczalnię ścieków, czy muszą ją zgłosić (zarząd, gmi

 

Problem z dzikami - używanie elektrycznych pastuchów

Prowadzę gospodarstwo rolne i mam problem ze zwierzyną łowiecką, tj. dzikami. Bardzo proszę o ustalenie podstawy prawnej do używania elektrycznych pastuchów oraz odpowiedź na kilka pytań. Gdzie ich można używać? Jaka moc wyjściowa jest dopuszczalna? Jakie oznaczenia są konieczne? Co się stanie gdy c

 

Wprowadzanie sprzętu do obrotu i zgłoszenie do GIOŚ

Nasza spółka z o.o. kupiła od europejskiego dystrybutora sprzęt komputerowy (producent też z Europy). Produkt zawiera m.in. polską instrukcję obsługi, menu itp. W przypadku reklamacji odsyłamy go do dystrybutora. Sprzęt będziemy sprzedawać w naszym sklepie internetowym. Czy musimy wystąpić do GIOŚ o

 

Odpowiedzialność szkoły za korzystanie z boiska po lekcjach

Czy szkoła odpowiada za bezpieczeństwo dzieci na boisku szkolnym, jeśli dzieci skończyły już zajęcia? Jakie są sposoby przejęcia tej odpowiedzialności (o ile ona jest) przez rodziców, którzy chcą, żeby ich dzieci mogły korzystać z boiska po lekcjach?

 

Jak uniknąć płacenia za pobyt teściowej w DPS?

Teściowa od miesiąca jest w domu pomocy społeczne skierowana przez MOPS. Koszt pobytu to 3300 zł, z renty teściowej pobierane jest 1200 zł, a od żony chcą resztę. Tylko ja pracuję (na etacie i prowadzę firmę), żona zajmuje się dwójką naszych małych dzieci, przekraczamy kryteria dochodowe. Dostałem p

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »