
Nieszczelne okna i wilgoć w wynajmowanym mieszkaniu• Opublikowano: 13-04-2022 • Autor: Radca prawny Katarzyna Nosal |
Wynajmujemy z mężem i córką mieszkanie. Już w poprzednim roku pojawiał się problem nieszczelnych okien. Staraliśmy sobie jednak radzić, kładąc koc na parapet. W tym roku jednak dodatkowo pojawiła się wilgoć. Wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego okna zaczęły się skraplać. W nocy z okien bardzo wieje. Przy oknach zaczęła tworzyć się pleśń, grzyb. Codziennie rano muszę wycierać okna po nocy, ponieważ są całe mokre, a woda ocieka na parapet. Oczywiście psuje to też panele podłogowe. Przekłada się to wszystko na nasz stan zdrowia. Właściciel mieszkania twierdzi, że nieszczelne okna i wilgoć w mieszkaniu są naszym problemem. Mamy ponieść koszt kontroli czy ewentualnych napraw. Czy tak faktycznie powinno być? |
![]() |
Obowiązki właściciela wynajmowanego mieszkaniaW przypadku najmu lokali mieszkalnych przepisy dość szczegółowo wskazują, jakie obowiązki ciążą na której stronie umowy. Mam tu na myśli ustawę o ochronie praw lokatorów. Zgodnie z art. 6a ustawy „wynajmujący jest obowiązany do zapewnienia sprawnego działania istniejących instalacji i urządzeń związanych z budynkiem umożliwiających najemcy korzystanie z wody, paliw gazowych i ciekłych, ciepła, energii elektrycznej, dźwigów osobowych oraz innych instalacji i urządzeń stanowiących wyposażenie lokalu i budynku określone odrębnymi przepisami”. I tak „do obowiązków wynajmującego należy w szczególności:
1) utrzymanie w należytym stanie, porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku, służących do wspólnego użytku mieszkańców, oraz jego otoczenia; 2) dokonywanie napraw budynku, jego pomieszczeń i urządzeń, o których mowa w pkt 1, oraz przywrócenie poprzedniego stanu budynku uszkodzonego, niezależnie od przyczyn, z tym że najemcę obciąża obowiązek pokrycia strat powstałych z jego winy; 3) dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza: a) napraw i wymiany wewnętrznych instalacji: wodociągowej, gazowej i ciepłej wody – bez armatury i wyposażenia, a także napraw i wymiany wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalacji elektrycznej, anteny zbiorczej – z wyjątkiem osprzętu, b) wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków”. Obowiązki najemcyNatomiast zgodnie z art. 6b ustawy „najemca jest obowiązany utrzymywać lokal oraz pomieszczenia, do używania których jest uprawniony, we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym określonym odrębnymi przepisami oraz przestrzegać porządku domowego. Najemca jest także obowiązany dbać i chronić przed uszkodzeniem lub dewastacją części budynku przeznaczone do wspólnego użytku, jak dźwigi osobowe, klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia zsypów, inne pomieszczenia gospodarcze oraz otoczenie budynku. Najemcę obciąża naprawa i konserwacja:
1) podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych, szklanych i innych; 2) okien i drzwi; 3) wbudowanych mebli, łącznie z ich wymianą; 4 )trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych, elektrycznych i węglowych), podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą; 5) osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej; 6) pieców węglowych i akumulacyjnych, łącznie z wymianą zużytych elementów; 7) etażowego centralnego ogrzewania, a w przypadku gdy nie zostało ono zainstalowane na koszt wynajmującego, także jego wymiana; 8) przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności; 9) innych elementów wyposażenia lokalu i pomieszczeń przynależnych przez: a) malowanie lub tapetowanie oraz naprawę uszkodzeń tynków ścian i sufitów, b) malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych”.
Jak wynika z powyższego, naprawa i bieżąca konserwacja elementów, o jakich Pani pisze, należy do Państwa. Ustalenie, czy okna wystarczy naprawić, czy należy je wymienić, także pozostaje w Państwa interesie. W mojej ocenie w pierwszym kroku powinniście Państwo ustalić przyczynę nieszczelności okien, a dopiero potem przedstawić roszczenia wobec wynajmującej. Ekspertyza zewnętrznego fachowca może także wskazać, czy i kto jest winny takiemu stanowi rzeczy. Osobiście proponuję jednak z pomocy kogoś, kto nie będzie związany z wynajmującą, tak, by nie było możliwości manipulacji ekspertyzą. PrzykładyPani Maria wynajmuje niewielkie mieszkanie na poddaszu w kamienicy. Już podczas pierwszej zimy zauważyła, że w czasie mrozów okna w salonie przepuszczają zimne powietrze. Po kilku tygodniach na ścianie przy oknie zaczął pojawiać się ciemny nalot pleśni. Zgłosiła problem właścicielowi, jednak ten uznał, że to jej obowiązkiem jest zabezpieczenie mieszkania i usunięcie grzyba. Pani Maria wykonała ekspertyzę, z której jasno wynikało, że nieszczelność okien oraz słaba izolacja cieplna są przyczyną problemu i wymagają interwencji właściciela.
Pan Jakub wraz z narzeczoną wprowadził się do nowoczesnego apartamentu w nowym budownictwie. Po kilku miesiącach, w okresie jesienno-zimowym, zauważyli coraz większe ilości wody skraplającej się na szybach, mimo regularnego wietrzenia i używania osuszacza powietrza. Z czasem w rogach ram okiennych pojawiła się pleśń. Właściciel początkowo odmówił interwencji, twierdząc, że przyczyną jest nieprawidłowe użytkowanie lokalu. Dopiero po konsultacji z fachowcem i przedstawieniu opinii technicznej właściciel zdecydował się na wymianę wadliwej stolarki okiennej.
Pani Anna wynajęła mieszkanie zaledwie pół roku temu. Po nadejściu chłodniejszych dni zauważyła, że spod parapetu i przy framugach wieje zimne powietrze, a na szybach codziennie rano gromadzi się woda. Mimo że dbała o prawidłową wentylację i ogrzewanie lokalu, problem narastał — na ścianach zaczęły pojawiać się ślady grzyba. Po kilku bezskutecznych rozmowach z właścicielem zmuszona była wezwać niezależnego eksperta, który potwierdził nieszczelność okien i błędy montażowe. Na podstawie ekspertyzy właściciel został zobowiązany do pokrycia kosztów naprawy. PodsumowanieProblemy z nieszczelnymi oknami i wilgocią w wynajmowanym mieszkaniu są nie tylko uciążliwe, ale mogą prowadzić do poważnych szkód i zagrożeń dla zdrowia. Choć najemca odpowiada za bieżącą konserwację i drobne naprawy, to usunięcie przyczyn takich usterek, jak wady stolarki okiennej czy błędy konstrukcyjne, leży po stronie właściciela. W sytuacjach spornych warto sięgnąć po opinię niezależnego specjalisty, który wskaże faktyczną przyczynę problemów i pomoże jednoznacznie określić odpowiedzialność. Oferta porad prawnychMasz podobny problem i nie wiesz, jakie prawa Ci przysługują? Skorzystaj z naszych porad prawnych online. Szybko i wygodnie otrzymasz profesjonalną pomoc prawnika, który wskaże, jak skutecznie rozwiązać spór z właścicielem mieszkania i zadbać o swoje prawa. Źródła:1. Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali - Dz.U. 1994 nr 85 poz. 388
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Radca prawny Katarzyna Nosal Radca prawny od 2005 roku, absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Udziela porad z prawa cywilnego, pracy oraz rodzinnego, a także z zakresu procedury cywilnej i administracyjnej. Ma wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa administracyjnego i samorządowego. Ukończyła również aplikację sądową. Obecnie prowadzi własną kancelarię prawną. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale