
Duplikat zagubionego świadectwa maturalnego• Opublikowano: 14-07-2023 • Autor: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska |
Zgubiłam świadectwo z liceum wraz z maturą. Złożyłam pismo do kuratorium oświaty o duplikat świadectw (dodam, że ta szkoła już nie istnieje). Odpowiedź jest taka, że nie ma możliwości wydania duplikatu ze względu brak dokumentów. Co można w tej sytuacji zrobić? Jaka jest możliwość uzyskania tego duplikatu świadectwa maturalnego? I ile to trwa? Jakie dokumenty są potrzebne, ile to będzie kosztować? |
![]() |
Wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa dojrzałości do OKEKażdy absolwent ma prawo wystąpić do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa dojrzałości, odpisu świadectwa dojrzałości, odpisu aneksu do świadectwa dojrzałości, świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, w przypadku utraty oryginału wymienionych dokumentów.
Podkreślam jednak, że do OKE w Warszawie z wnioskiem o wydanie duplikatu ma prawo wystąpić tylko taki absolwent, który przystąpił do tzw. nowej matury. Ci zaś, którzy przystąpili do tzw. starej matury, kierują wnioski o wydanie duplikatu świadectwa dojrzałości do szkoły, którą ukończyli, zaś w sytuacji, gdy doszło jej likwidacji lub przekształcenia, występują do organu sprawującego nadzór pedagogiczny zgodnie z art. 180 ustawy – Prawo oświatowe, który stanowi, że nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi sprawują właściwi kuratorzy oświaty a nadzór pedagogiczny nad niepublicznymi szkołami i placówkami artystycznymi sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Powyższe wynika z § 23 rozporządzenia MEN z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych. Nowa i stara maturaTak zwana nowa matura to egzamin maturalny zdawany od roku 2005 w liceach ogólnokształcących oraz od roku 2006 w technikach. Z kolei tzw. stara matura to egzamin maturalny zdawany do roku 2004 w liceach ogólnokształcących oraz do roku 2005 w technikach.
Jeśli kieruje Pani wniosek do OKE Warszawa, bo zdawała tzw. nową maturę, to wzór wniosku znajduje się pod linkiem: https://oke.waw.pl/new/download/files/File/wnioski/duplikaty/new/wniosek_o_wydanie_duplikatu(1).pdf Do wniosku dołącza się potwierdzenie dokonania opłaty. Odtworzenie dokumentu przebiegu nauczania w postępowaniu sądowymJeżeli jednak brak jest dokumentacji przebiegu nauczania, dokumentacji egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, egzaminów eksternistycznych lub egzaminu dojrzałości albo dokumentacja nie jest wystarczająca do wydania duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa, dyplomu lub zaświadczenia może nastąpić na podstawie przepisów o odtworzeniu dyplomów i świadectw ukończenia nauki, w drodze postępowania sądowego. W tym przypadku szkoła, komisja okręgowa, kurator oświaty albo organ właściwy do wydania duplikatu wydaje zaświadczenie stwierdzające, że wydanie duplikatu nie jest możliwe.
Czas oczekiwania na wydanie duplikatu wynosi generalnie od 7 do 30 dni od daty wpłynięcia do OKE wniosku wraz z kopią dowodu wpłaty. Nie jest to jednak unormowane prawnie, a są to wyłącznie terminy instrukcyjne. PrzykładyAnna, rocznik 1998, „stara matura” i zamknięte liceum
Marek, matura 2007 – szybki wniosek do OKE
Katarzyna, lata 90., emigracja i postępowanie sądowe PodsumowanieUzyskanie duplikatu świadectwa maturalnego może być procesem prostym, jeśli zachowana została dokumentacja egzaminacyjna, zwłaszcza w przypadku tzw. nowej matury. Wystarczy wówczas złożyć wniosek do odpowiedniej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej i uiścić niewielką opłatę. Sytuacja komplikuje się, gdy chodzi o świadectwa sprzed 2005 roku i szkoły, które zostały zlikwidowane – wtedy odpowiedzialność za dokumentację spoczywa na kuratorium oświaty. Jeśli jednak również ono nie posiada wymaganych danych, konieczne może być odtworzenie świadectwa na drodze postępowania sądowego. Kluczowe w takich przypadkach jest uzyskanie pisemnego potwierdzenia braku możliwości wydania duplikatu, które stanowi podstawę do dalszych działań prawnych. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy w odzyskaniu świadectwa maturalnego lub nie wiesz, jak poradzić sobie z brakiem dokumentacji? Skorzystaj z naszej porady prawnej online — szybko, bezpiecznie i bez wychodzenia z domu. Nasi prawnicy pomogą Ci przygotować odpowiednie pisma, wskażą właściwą procedurę i podpowiedzą, jakie masz możliwości w Twojej konkretnej sytuacji. Zadaj pytanie już teraz i uzyskaj profesjonalną pomoc dopasowaną do Twoich potrzeb. Źródła:1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Radca prawny Paulina Olejniczak-Suchodolska Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując z kancelariami prawnymi. Specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie pracy, prawie zamówień publicznych, a także w prawie konsumenckim i prawie administracyjnym. Obecnie prowadzi własną kancelarię radcowską oraz obsługuje spółki i instytucje państwowe. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale