.
Udzieliliśmy ponad 138,7 tys. porad prawnych i mamy 15 482 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste a problem skutecznego doręczenia pisma, co można zrobić?

• Data: 12-10-2025 • Autor: Aleksandra Pofit

Przed 4 miesiącami starostwo powiatowe wysyłało do mnie wypowiedzenie starych wysokości opłat za użytkowanie wieczyste gruntu i przedstawiło nowe stawki, które były prawie o 100 procent wyższe (pismo w załączniku). Ja rok wcześniej zmieniłem adres zamieszkania i listy polecone, które były do mnie wysyłane, nie zostały mi doręczone skutecznie. Wczoraj zadzwoniła do mnie Pani z informacją, że mam podejść do wydziału finansowego i odebrać pismo o nowych opłatach, które to pismo Pani skserowała i mi wręczyła beż żadnego podpisu odbioru. Czy po takim czasie jest możliwość odwołania się od tej decyzji i co powinienem zrobić?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Aktualizacja opłat za użytkowanie wieczyste a problem skutecznego doręczenia pisma, co można zrobić?

Podstawy prawne aktualizacji opłat

Przedmiotowa kwestia jest regulowana przez przepisy art. 78 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami dotyczące wypowiedzenia wysokości opłat za użytkowanie wieczyste. Właściwy organ jest zobowiązany do dokonania aktualizacji opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste poprzez wypowiedzenie na piśmie dotychczasowej wysokości opłaty. Wypowiedzenie to musi nastąpić najpóźniej do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, którego opłata dotyczy, i jednocześnie zawierać ofertę przyjęcia nowej wysokości opłaty rocznej. W dokumencie tym powinien zostać wskazany sposób obliczenia nowej opłaty oraz użytkownik wieczysty musi zostać pouczony o możliwości zakwestionowania wypowiedzenia. Do wypowiedzenia dołącza się również informację o wartości nieruchomości, na podstawie której dokonano aktualizacji, oraz wskazuje miejsce, gdzie można zapoznać się z operatem szacunkowym. Doręczenie wypowiedzenia odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.).

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Jak i kiedy można się odwołać?

Użytkownik wieczysty ma prawo w ciągu 30 dni od otrzymania wypowiedzenia złożyć za pośrednictwem właściwego organu wniosek do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO), właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości, o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona lub jest uzasadniona, lecz w innej wysokości. Wniesienie takiego wniosku następuje przeciwko właścicielowi nieruchomości, przy czym ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty, spoczywa na właściwym organie.

 

Złożenie wniosku o zakwestionowanie aktualizacji nie zwalnia użytkownika wieczystego z obowiązku uiszczania opłat w dotychczasowej wysokości. Jeśli wniosek nie zostanie złożony, obowiązuje nowa wysokość opłaty określona w wypowiedzeniu. W tym zakresie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące dalszego postępowania, w szczególności art. 79 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami. 

Skuteczność doręczenia a szansa na przywrócenie terminu

Jak wynika ze wskazanego na wstępie przepisu, doręczenie wypowiedzenia odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 39 K.p.a. organ administracji publicznej powinien doręczać pisma na adres do doręczeń elektronicznych lub, gdy to niemożliwe, w sposób pisemny – za pokwitowaniem odbioru przesyłki rejestrowanej lub osobiście przez pracownika urzędu (art. 39 § 2 i 3). W praktyce oznacza to, że starostwo powinno zapewnić skuteczne doręczenie wypowiedzenia o nowych opłatach.

 

Jednak gdy doręczenie w ten sposób było niemożliwe, organ może próbować doręczyć pismo innymi metodami, np. osobiście, co zdarzyło się w tym przypadku – pracownik wydziału finansowego wręczył kopię pisma. Ważne jest jednak, by doręczenie zostało potwierdzone (np. podpisem odbioru), co tutaj nie miało miejsca (art. 46 K.p.a. wymaga potwierdzenia odbioru lub, gdy to niemożliwe, stwierdzenia przyczyny braku podpisu). Zgodnie z wymienionym przepisem:

 

§ 1. Odbierający pismo potwierdza doręczenie mu pisma swoim podpisem ze wskazaniem daty doręczenia.

§ 2. Jeżeli odbierający pismo uchyla się od potwierdzenia doręczenia lub nie może tego uczynić, doręczający sam stwierdza datę doręczenia oraz wskazuje osobę, która odebrała pismo, i przyczynę braku jej podpisu.

 

W świetle powyższego, skoro pisma nie były wcześniej skutecznie doręczone, a dopiero teraz użytkownik , czyli Pan, dowiedział się o nowych stawkach, może skorzystać z prawa do wniesienia odwołania do SKO w terminie 30 dni od faktycznego doręczenia wypowiedzenia (art. 78 ustawy o gospodarce nieruchomościami, art. 78 ust. 2).

 

Jeżeli nawet przyjąć, że termin na odwołanie minął, można złożyć wniosek o przywrócenie terminu na odwołanie, wyjaśniając, że nie miało się możliwości zapoznania z pismem z powodu niedoręczenia wynikającego ze zmiany adresu.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Czy organ postąpił prawidłowo?

Organ miał prawo doręczać pismo na adres, który został podany, nawet jeśli użytkownik już tam nie mieszka, ale nie poinformował o zmianie (art. 41 K.p.a.). Brak potwierdzenia odbioru przy wręczeniu pisma może rodzić wątpliwości co do skuteczności doręczenia, jednak nie jest to jednoznaczne z brakiem doręczenia. Użytkownik ma prawo wnieść odwołanie w terminie 30 dni od dnia faktycznego doręczenia wypowiedzenia. Można także wnioskować o przywrócenie terminu na odwołanie, jeśli termin ten już minął z powodu niedoręczenia. Warto zgłosić organowi aktualny adres, aby uniknąć dalszych problemów z doręczeniami. Dodatkowo, abstrahując od możliwości odwołania się, należy się zastanowić, czy będzie ono zasadne z uwagi na merytoryczne przesłanki.

Wniosek o przywrócenie terminu – jak go złożyć?

Proszę złożyć wniosek o przywrócenie terminu i wraz z nim wnieść odwołanie zgodnie z art. 58 K.p.a., który stanowi:

§ 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na prośbę zainteresowanego, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.

§ 2. Prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Przykłady

Zmieniony adres bez zgłoszenia

Pan Marek przeprowadził się do innej dzielnicy i nie poinformował urzędu o nowym adresie. Pismo o podwyższeniu opłaty trafiło na stary adres i wróciło do starostwa. Dopiero po kilku miesiącach dowiedział się o nowej stawce.

 

Niepodpisane doręczenie

Pani Anna odebrała w urzędzie kopię wypowiedzenia, ale nie została poproszona o podpis potwierdzający odbiór. W efekcie pojawiła się wątpliwość, od kiedy należy liczyć termin na złożenie odwołania.

 

Przywrócenie terminu

Pan Krzysztof dopiero po roku dowiedział się, że jego opłata wzrosła. Złożył wniosek o przywrócenie terminu, tłumacząc, że nie miał realnej możliwości odbioru pisma. SKO przychyliło się do jego prośby, dzięki czemu mógł skutecznie zakwestionować podwyżkę.

Podsumowanie

Podwyżka opłaty za użytkowanie wieczyste zawsze wymaga skutecznego doręczenia pisma, a użytkownik ma prawo ją zakwestionować. Brak właściwego doręczenia otwiera drogę do odwołania lub wniosku o przywrócenie terminu. Warto reagować szybko i dopilnować, by urząd znał aktualny adres.

Oferta porad prawnych

Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz sporządzamy pisma w sprawach dotyczących użytkowania wieczystego i innych kwestii związanych z nieruchomościami. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - Dz.U. 1997 nr 115 poz. 741
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168

 

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Aleksandra Pofit

Radczyni prawna, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała przede wszystkim w działach prawnych spółek kapitałowych oraz butikowych kancelariach. Specjalizuje się głównie w prawie handlowym, gospodarczym, prawie pracy, rodzinnym i opiekuńczym, cywilnym, jak również windykacji należności.


.

»Podobne materiały

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

porady spadkowe

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu