
Zadośćuczynienie za brak ogrzewania w wynajmowanym lokalu• Opublikowano: 29-06-2023 • Autor: Izabela Nowacka-Marzeion |
Mam problem z właścicielem najmowanego lokalu (prowadzę działalność kosmetyczno-fryzjerską). Od października nie działa kocioł gazowy a tym samym nie ma ogrzewania w lokalu. Wiele razy mu o tym mówiłam, ale dopiero w styczniu przyszedł pan od remontu i coś próbował naprawić. Po tygodniu kocioł przestał działać. Znowu przyszedł pan od naprawy, ale po kilku dniach kocioł znów się zepsuł. Od soboty nie ma cieplej wody i jest zimno, co nie spełnia norm technicznych. Teraz ja ponoszę straty, ponieważ nie mogę przyjmować klientek. Czy mogę wymagać od niego rekompensaty za stracone dni? |
![]() |
Uzyskanie odszkodowania od właściciela lokaluMoże Pani:
Ad 1. Najemca może żądać obniżenia czynszu za czas trwania wady w wypadku, gdy wady rzeczy najętej ograniczają jej przydatność (tak wyr. SO w Łodzi z dnia 27 maja 2019 r., sygn. akt II C 483 /18). Jeżeli rzecz ma wadę usuwalną (bez względu na chwilę jej powstania), która ogranicza jej przydatność do umówionego użytku, najemca może zawiadomić wynajmującego o konieczności usunięcia wady (przez dokonanie naprawy rzeczy – art. 666 § 2 Kodeksu cywilnego – w skrócie K.c.) i wyznaczyć mu termin na usunięcie wady (dokonanie naprawy – art. 663 zd. 1 K.c.). Jeśli termin minie bezskutecznie, to najemca może usunąć wady na koszt wynajmującego (art. 663 zd. 2 K.c.).
Za czas trwania wady, niezależnie od realizowania powyższych uprawnień, najemca powinien uzyskać obniżenie czynszu, chyba że w chwili zawarcia umowy o wadach wiedział (art. 664 § 1 i 3 K.c.). Jeżeli rzecz ma wadę nieusuwalną (bez względu na chwilę jej powstania), która ogranicza jej przydatność do umówionego użytku, najemca ma prawo żądać obniżenia czynszu za czas trwania wady. W praktyce oznacza to obniżenie czynszu do końca okresu umowy.
Ad 2. Należy przyjąć, że oprócz dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych, istnieje także możliwość odstąpienia od umowy na podstawie art. 493 § 2 albo art. 495 § 2 K.c., ale ze skutkiem ex nunc po wydaniu rzeczy. Skoro bowiem wada jest nieusuwalna, to świadczenie wynajmującego stało się co najmniej częściowo niemożliwe. Jeżeli rzecz ma wadę usuwalną (bez względu na chwilę jej powstania), która uniemożliwia przewidziane w umowie jej używanie, najemca powinien zawiadomić najemcę o potrzebie usunięcia wady (art. 664 § 2 K.c.) i wyznaczyć mu „odpowiedni” termin na jej usunięcie. Po bezskutecznym upływie terminu (o ile był to termin odpowiedni) może dopiero wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym. Za czas trwania wady nie powinien być pobierany czynsz. Najemcy przysługuje więc zwolnienie z obowiązku uiszczania czynszu. Jeżeli rzecz ma wadę nieusuwalną (bez względu na chwilę powstania), która uniemożliwia przewidziane w umowie jej używanie, najemca ma prawo wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym bez potrzeby uprzedniego zawiadamiania wynajmującego, a ponadto nie ma obowiązku uiszczania czynszu za okres występowania tej wady. Również i w tym przypadku przysługuje mu wybór między wypowiedzeniem a odstąpieniem ze skutkiem ex nunc (J. Górecki i G. Matusik, Kodeks Cywilny. Komentarz, pod red. K. Osajdy, Warszawa 2020).
Podzielając powyższe poglądy, należy stwierdzić, że nawet jeśli powódka wystąpiłaby do pozwanej o obniżenie czynszu na podstawie art. 664 K.c., to takie roszczenie przysługiwałoby jej wyłącznie, gdyby przedmiot najmu miał wady ograniczające jej przydatność do użytku. PrzykładyGabinet masażu bez ogrzewania Pani Karolina prowadziła salon masażu w wynajmowanym lokalu w centrum miasta. Od listopada kaloryfery przestały grzać, co znacznie obniżyło komfort klientów. Mimo wielokrotnych próśb właściciel przez dwa miesiące nie zorganizował naprawy. W końcu Karolina ograniczyła godziny pracy, a kilka klientek zrezygnowało z wizyt. Wystąpiła o obniżenie czynszu i odszkodowanie za utracone przychody – sąd przyznał jej rację, uznając, że lokal nie nadawał się do prowadzenia działalności.
Studio tatuażu zamknięte przez zimno Pan Michał prowadził studio tatuażu w lokalu, gdzie zimą popsuła się instalacja grzewcza. Przez ponad trzy tygodnie nie mógł przyjmować klientów, bo temperatura w pomieszczeniu spadała poniżej 10°C. Właściciel twierdził, że problem zostanie „wkrótce naprawiony”, ale nic z tym nie zrobił. Michał rozwiązał umowę najmu ze skutkiem natychmiastowym i zażądał zwrotu czynszu za czas, kiedy nie mógł korzystać z lokalu. Wygrał sprawę dzięki dokumentacji wiadomości i zdjęciom z termometrem.
Zimne biuro rachunkowe Pani Anna prowadziła biuro rachunkowe w lokalu, w którym od grudnia do lutego nie działało ogrzewanie. Klienci nie chcieli przychodzić osobiście, a pracownice pracowały w kurtkach. Zgłaszała usterkę właścicielowi, ale ten odwlekał naprawę. Anna złożyła reklamację i zażądała obniżenia czynszu – skutecznie. Ostatecznie przeniosła firmę do innego lokalu, a były właściciel musiał jej wypłacić odszkodowanie za przerwy w prowadzeniu działalności. PodsumowanieBrak ogrzewania w wynajmowanym lokalu użytkowym, zwłaszcza wykorzystywanym do prowadzenia działalności gospodarczej, stanowi poważne naruszenie warunków umowy najmu. Najemca nie tylko ma prawo domagać się obniżenia czynszu za czas, w którym lokal nie nadawał się do użytku, ale również może żądać odszkodowania za poniesione straty finansowe. Kluczowe jest odpowiednie udokumentowanie zgłoszeń i reakcji (lub ich braku) ze strony wynajmującego oraz wykazanie wpływu wad lokalu na możliwość prowadzenia działalności. Prawo stoi po stronie najemcy, który został narażony na realne szkody z winy właściciela nieruchomości. Oferta porad prawnychPotrzebujesz pomocy w sprawie najmu lokalu, dochodzenia odszkodowania lub innego problemu prawnego? Skorzystaj z naszych porad prawnych online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Opisz swój problem, a doświadczony prawnik przygotuje dla Ciebie jasną i konkretną odpowiedź, dopasowaną do Twojej sytuacji. Pomagamy zarówno osobom prywatnym, jak i przedsiębiorcom. Źródła:1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Izabela Nowacka-Marzeion Magister prawa, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Doświadczenie zdobyła w ogólnopolskiej sieci kancelarii prawniczych, po czym podjęła samodzielną praktykę. Specjalizuje się w prawie cywilnym, rodzinnym, pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Posiada bogate doświadczenie w procedurach administracyjnych oraz postępowaniach cywilnych. Prywatnie interesuje się sukcesją i planowaniem spadkowym oraz zabezpieczeniem firm. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale