
Reklama na elewacji budynku spółdzielni• Autor: Jakub Bonowicz |
Jestem właścicielką lokalu użytkowego, który wynajmuję. Budynek w większości należy do spółdzielni mieszkaniowej. Czy spółdzielnia może żądać zapłaty od wynajmującego lokal za szyldy reklamowe powieszone na elewacji budynku nad witrynami jego sklepu? Albo domagać się zgody na wywieszenie reklamy? |
![]() |
Szyldy i reklamy powieszone na elewacji wspólnoty mieszkaniowejPrzede wszystkim należy rozróżnić dwie kwestie:
Na przykład „Kancelaria Rady Prawnego Mecenas Jan Kowalski) to szyld – informuje o działalności. Natomiast „Najlepsze usługi prawne w mieście – Twój prawnik Jan Kowalski” to już reklama. Inne przykłady: tabliczka z napisem „Piekarnia” to szyld, ale jeśli napis jest podświetlony, będzie zajmował dużą powierzchnię lub będzie miał treść „Najlepsza piekarnia” albo „Świeże pieczywo” to jest to reklama. Rozróżnienie nie jest łatwe. Tabliczka „notariusz” może być równie dobrze uznana za szyld, jak i za reklamę, gdy np. będzie miała duży format, czy wykonana będzie z mosiądzu, zamiast ze standardowej emaliowanej blachy, lub podświetlona. Uznaje się, że „dentysta” to szyld, ale „dobry dentysta” to już reklama.
Po drugie należy odróżnić kolejne dwie kwestie:
Zgoda wspólnoty na wywieszenie szyldu lub reklamyPowszechną praktyką jest, że uznaje się elewację za część nieruchomości wspólnej. A skoro tak, to do umieszczenia szyldu lub reklamy na elewacji konieczna jest zgoda wspólnoty (lub w przypadku bloków spółdzielczych – spółdzielni mieszkaniowej). W praktyce spółdzielnia takiej zgody udziela, ale oczywiście odpłatnie – jest to łatwe źródło dochodu, a nie ponosi ona żadnych kosztów.
Jeśli natomiast wspólnota nie wyraża zgody na umieszczenie szyldu lub reklamy, to wówczas właściciel lokalu może skierować sprawę do sądu, który ważąc interesy obu stron oraz przeznaczenie nieruchomości, wyda orzeczenie zastępujące zgodę wspólnoty. Co do zasady wspólnota nie może sprzeciwiać się umieszczeniu na elewacji szyldu i niewielkiej reklamy służącej informowaniu o punkcie handlowym lub usługowym, mieszczącym się w jednym z lokali w budynku wspólnoty, o ile ma ona przeznaczenie użytkowe. Skoro w budynku mieści się lokal użytkowy, to także w części przeznaczenie ruchomości wspólnej powinno uwzględniać tę funkcję.
Natomiast w przypadku wspólnot, jeśli szyld lub reklamy już wisiały, to brak jest podstaw, by wspólnota podejmowała uchwałę obciążającą jednego z członków dodatkowymi opłatami z tego tytułu. Uchwała w tej sprawie może być zaskarżona przez pokrzywdzonego członka w terminie 6 tygodni do sądu okręgowego. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o własności lokali, właściciel lokalu ma bowiem prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Na tej podstawie może sprzeciwiać się poborowi opłat za korzystanie z nieruchomości wspólnej w zakresie, w jakim to korzystanie nie wkracza w sferę analogicznych uprawnień pozostałych współwłaścicieli. Skoro każdy z członków wspólnoty jest współwłaścicielem nieruchomości wspólnej, może korzystać z niej jak każdy inny i nie ma podstaw, by pobierać od niego z tego tytułu jakiekolwiek opłaty. Takie stanowisko zajął m.in. Sąd Apelacyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 17 marca 2009 r., w sprawie I ACa 149/09. Sąd utrzymał wyrok uchylający uchwałę wspólnoty nakładającą na jednego ze swoich członków miesięczną opłatę za wywieszenie szyldu (reklamy). Opłaty za wywieszenie szyldu lub reklamy na budynku spółdzielniNatomiast odmiennie należy ocenić sytuację, w której wielkość szyldu przekracza funkcję informującą o punkcie usługowym czy handlowym. W takim wypadku mamy de facto do czynienia z reklamą. Jeśli jest to bilboard albo reklama promuje produkty lub usługi niezwiązane z funkcją lokalu użytkowego mieszczącego się w budynku wspólnoty – to wspólnota ma zasadne roszczenie o udział w zyskach z tego tytułu. Jeśli ktoś wykorzystuje elewację nad swoim lokalem użytkowym do wywieszenia dużego bilboardu, na dodatek o treści zupełnie niezwiązanej z lokalem użytkowym, to przekracza to ramy korzystania przez współwłaściciela zgodnie z przeznaczeniem z nieruchomości wspólnej. Dodatkowo, jeśli współwłaściciel pobiera z tego tytułu opłaty od reklamodawców, to powinien oddawać je wspólnocie. Wynika to z art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali – pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów.
Zatem – co do zasady właściciel lokalu użytkowego, w rozsądnych granicach, ma więc prawo do informowania o swojej działalności przez wywieszenie szyldu lub nawet reklamy swojej działalności. Z tym że reklama lub szyld nie mogę sprzeciwiać się dominującemu przeznaczeniu nieruchomości wspólnej (mieszkaniowemu), czyli zasłaniać okien, uniemożliwić promocję właścicielom innych lokali użytkowych czy szpecić budynku). Natomiast w przypadku dużych reklam czy bilboardów, niezwiązanych z lokalami użytkowymi, reklamujących podmioty zewnętrzne, decyzja co do ich umieszczenia jak i pobieranie zysków z tego tytułu należy do wspólnoty. Dodam jednak, że w przypadku gdy mamy do czynienia z budynkami spółdzielczymi, zasady te mogą ulec pewnym modyfikacjom poprzez określenie zasad wywieszania szyldów, reklam czy bilboardów w regulaminie spółdzielczym. Musi więc Pani dowiedzieć się, jaka jest treść tego regulaminu i czy np. wydana została odrębna uchwała określająca zasady zamieszczania tego typu szyldów lub bilbardów i np. regulująca wysokość opłat za ich zamieszczanie.
Natomiast wedle drugiej grupy poglądów wspólnota (spółdzielnia też) mają prawo zażądać opłaty zarówno za szyld, jak i za reklamę, przy czym gdyby nie udało się dojść do porozumienia w kwestii miejsca lub wysokości opłaty, rozstrzygnięcie należy do sądu. Sąd musi wówczas zbadać rynek pod względem wysokości opłat i jeśli strona wykaże, że wysokość opłaty nie odbiega rażąco od przeciętnej opłaty w miejscowości z uwzględnieniem lokalizacji – najprawdopodobniej sprawę o zapłatę wygra.
Należy jeszcze dodać, że w czasie obowiązywania starej ustawy – Prawo działalności gospodarczej z 19 listopada 1999 r., jej art. 11 zobowiązywał każdy podmiot gospodarczy do umieszczenia na zewnątrz siedziby szyldu, który w zwięzły sposób określał zakres prowadzenia działalności. Przy takiej regulacji prawnej ani wspólnota ani spółdzielnia nie mogła odmówić zgody na umieszczenie na elewacji szyldu, bo taki obowiązek wynikał po prostu z przepisów prawa, natomiast miała prawo wskazać miejsce i żądać od zainteresowanego zapłaty za zajmowaną powierzchnię. Obchodzono to w ten sposób, że podmiot prowadzący działalność umieszczał szyld w swoim oknie (które już nie jest częścią nieruchomości wspólnej). Natomiast obecnie obowiązująca ustawa z 21 sierpnia 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej nie zawiera takiej regulacji. Przedsiębiorca nie ma obowiązku oznakowania miejsca prowadzenia działalności, stąd wielu prawników uznaje, że wspólnota nie musi mu zezwolić na umieszczenie na elewacji budynku szyldu lub reklamy. Czy wspólnota lub spółdzielnia ma prawo odmówić zgody na umieszczenie szyldu czy niewielkiej reklamy na elewacji?Kompromisowe stanowisko mówi tak: teoretycznie wspólnota czy spółdzielnia ma prawo odmówić zgody na umieszczenie szyldu czy niewielkiej reklamy na elewacji, ale odmowa ta musi być uzasadniona. Jeśli nie jest w żaden sposób uzasadniona („nie, bo nie”), to właściciel lokalu może skutecznie wystąpić do sądu o wydanie orzeczenia zastępującego zgodę wspólnoty. Wyrok sądu będzie dla niego zapewne korzystny, pod jednym warunkiem – że zgodzi się za wykorzystywanie elewacji płacić.
Czyli mamy trzy grupy poglądów:
Najkorzystniejszy dla Pani byłby oczywiście pogląd 2, poparty przytoczonym orzeczeniem Sadu Apelacyjnego w Gdańsku, ale proszę przede wszystkim sprawdzić akty wewnątrzspółdzielcze, gdyż zwykle regulują one tę materię. PrzykładyPani Anna prowadzi niewielką kwiaciarnię w lokalu użytkowym na parterze budynku spółdzielni mieszkaniowej. Na elewacji, tuż nad witryną, umieściła niewielką tabliczkę z nazwą „Kwiaciarnia Anna” i godzinami otwarcia. Po kilku miesiącach otrzymała pismo od spółdzielni z żądaniem uiszczenia miesięcznej opłaty za korzystanie z elewacji pod szyld. Pani Anna odmówiła, powołując się na fakt, że tabliczka pełni funkcję informacyjną i nie ingeruje w nieruchomość wspólną. Ostatecznie sprawa trafiła do sądu, który przyznał jej rację, uznając, że szyld służy oznaczeniu działalności gospodarczej prowadzonej w lokalu i nie wymaga dodatkowych opłat.
Pan Marek wynajmuje lokal użytkowy na piekarnię w budynku wspólnoty mieszkaniowej. Początkowo na elewacji wisiała mała, prosta tabliczka z napisem „Piekarnia”. Po kilku miesiącach właściciel postanowił zwiększyć widoczność swojej działalności i zamontował duży podświetlany baner z napisem „Najlepsze pieczywo w mieście – codziennie świeże wypieki”. Wspólnota uznała, że nie jest to już szyld informacyjny, lecz reklama komercyjna, i zażądała zarówno zgody, jak i opłaty za zajęcie części elewacji. Ponieważ pan Marek nie uzyskał wcześniejszej zgody, został zobowiązany do usunięcia baneru lub zawarcia umowy z wspólnotą na korzystanie z powierzchni wspólnej odpłatnie.
Pani Katarzyna prowadzi salon kosmetyczny w lokalu na parterze budynku należącego do spółdzielni. Po kilku latach działalności podpisała umowę z firmą kosmetyczną na wynajem powierzchni reklamowej nad swoim lokalem, na której pojawił się bilboard reklamujący produkty tej firmy. Spółdzielnia uznała, że skoro reklama dotyczy podmiotu trzeciego i właścicielka czerpie z tego tytułu korzyści finansowe, to powinna dzielić się uzyskanymi przychodami z pozostałymi członkami spółdzielni, gdyż dotyczy to korzystania z nieruchomości wspólnej. Po negocjacjach strony zawarły ugodę, w której część dochodu z najmu powierzchni reklamowej była przekazywana spółdzielni. PodsumowanieUmieszczanie szyldów i reklam na elewacji budynku spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej wiąże się z koniecznością rozróżnienia, czy mamy do czynienia z prostym oznaczeniem działalności, czy z reklamą o charakterze komercyjnym. W większości przypadków szyld informujący o rodzaju prowadzonej działalności nie wymaga dodatkowych opłat, choć może wymagać zgody spółdzielni lub wspólnoty. Natomiast większe, podświetlane reklamy, szczególnie promujące inne podmioty, mogą już podlegać zarówno wymogowi uzyskania zgody, jak i opłat za korzystanie z nieruchomości wspólnej. Każdą sytuację należy jednak rozpatrywać indywidualnie, biorąc pod uwagę zarówno przepisy prawa, jak i regulacje obowiązujące w danej spółdzielni czy wspólnocie. Oferta porad prawnychJeśli masz wątpliwości związane z umieszczaniem szyldów czy reklam na budynkach wspólnoty lub spółdzielni, skorzystaj z profesjonalnej porady prawnej online. Nasi prawnicy szybko i jasno wyjaśnią Twoje prawa, ocenią sytuację i wskażą najlepsze rozwiązanie dostosowane do Twojego przypadku. Bez wychodzenia z domu możesz uzyskać fachową pomoc i zabezpieczyć swoje interesy. Źródła:1. Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali - Dz.U. 1994 nr 85 poz. 388
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online ![]() O autorze: Jakub Bonowicz Radca prawny obsługujący przedsiębiorców i osoby fizyczne z kraju, a także z zagranicy. W kręgu jego zainteresowań pozostają sprawy trudne i skomplikowane, dotyczące obszarów słabo jeszcze uregulowanych prawnie (w tym z zakresu prawa nowych technologii) oraz sprawy z zakresu międzynarodowego obrotu gospodarczego i kolizji systemów prawnych różnych państw (w tym m.in. gospodarcze prawo brytyjskie, amerykańskie, słowackie, bułgarskie, czeskie). Specjalizuje się przede wszystkim w prawie Internetu, usług elektronicznych (sporządza regulaminy e-usług, sprzedaży online), prawie nowych technologii, własności intelektualnej (autorskim, znaków towarowych, patentów, wzorów przemysłowych). Reprezentuje Klientów przed sądami (w tym także sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym), organami administracji i organami podatkowymi w sprawach cywilnych, rodzinnych, gospodarczych oraz podatkowych. Sporządza profesjonalne umowy handlowe, w tym w obrocie zagranicznym. |
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale