Dorabianie do świadczenia pielęgnacyjnego, jakie są ograniczenia?• Data: 11-09-2024 • Autor: Kinga Kościelniak |
Pobieram świadczenie pielęgnacyjne (zrezygnowałam z pracy, gdyż opiekuję się mamą, która ma 1 stopień niepełnosprawności). Mama ma otępienie starcze, pomagam jej w codziennych czynnościach (gotowanie, zakupy czy kąpiel). Jednak w wielu sytuacjach jest samodzielna, np. sama korzysta z toalety, spożywa posiłki. Świadczenie otrzymałam w kwietniu 2023 r. z MOPR-u na starych zasadach. Obecnie w 2024 r. po rewaloryzacji pobieram kwotę w wysokości 2988 zł. Czy w tej sytuacji mogę sobie dorabiać w domu? Jeśli tak, jakiej kwoty nie mogę przekroczyć? |
|
Prawo do świadczenia pielęgnacyjnegoZgodnie z art. 63 ust. ustawy z 07.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym: „1. W sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. 2. Osoby, którym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, albo od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., przyznane zostało co najmniej do dnia 31 grudnia 2023 r. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, zachowują, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., prawo odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego nie dłużej jednak niż do końca okresu, na który prawo zostało przyznane, z uwzględnieniem ust. 3 i 4. 3. Osoby, o których mowa w ust. 2, zachowują prawo odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., również w przypadku, gdy osobie, nad którą sprawują opiekę, zostało wydane nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie o niepełnosprawności. Warunkiem zachowania prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach określonych w zdaniu pierwszym jest złożenie wniosku o nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin ważności dotychczasowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia o niepełnosprawności, a następnie złożenie wniosku o ustalenie prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w terminie 3 miesięcy, licząc od wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności. 4. Prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach określonych w ust. 1–3 przysługuje również po upływie okresu zasiłkowego w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 43, na który prawo zostało przyznane, jeżeli wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego na nowy okres zasiłkowy zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym zakończył się dotychczasowy okres zasiłkowy. 5. Kwoty przysługującego na podstawie przepisów dotychczasowych: 1) świadczenia pielęgnacyjnego – podlegają waloryzacji w trybie i na zasadach określonych w art. 17 ust. 3a–3d ustawy zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym; 2) specjalnego zasiłku opiekuńczego – podlegają weryfikacji w trybie i na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym. 6. Świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, nie przysługują, jeżeli osoba wymagająca opieki ma przyznane prawo do świadczenia wspierającego. 7. W przypadku gdy osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyły wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego postępowanie z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, zawiesza się do czasu rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. 8. W przypadku podjęcia zawieszonego postępowania, o którym mowa w ust. 7, prawo do świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, ustala się po dokonaniu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. 9. Wypłata świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, lub zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, podlega wstrzymaniu, jeżeli osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. 10. W przypadku odmowy przyznania osobie wymagającej opieki świadczenia wspierającego lub pozostawienia wniosku o to świadczenie bez rozpatrzenia odpowiednio świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, wypłaca się od miesiąca, w którym wstrzymano ich wypłatę do końca okresu, na jaki je przyznano, jeżeli osoba spełnia warunki określone w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym. 11. Za nienależnie pobrane świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43 w brzmieniu dotychczasowym, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, uważa się świadczenie lub zasiłek wypłacone za okres, za który osoba wymagająca opieki otrzymała świadczenie wspierające. 12. W przypadku śmierci osoby wymagającej opieki osoba pobierająca na podstawie ust. 1–4 świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, zachowuje do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby wymagającej opieki, prawo odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego albo do zasiłku dla opiekuna, chyba że zgon osoby wymagającej opieki nastąpił przed dniem 1 stycznia 2024 r. 13. Osoba pobierająca na zasadach określonych w ust. 12 świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, nie traci prawa odpowiednio do: 1) świadczenia rodzicielskiego, o którym mowa w art. 17c ustawy zmienianej w art. 43; 2) dodatku do zasiłku rodzinnego, o którym mowa w art. 10 ustawy zmienianej w art. 43; 3) świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43, albo zasiłku dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, pomimo podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub ustalenia tej osobie prawa do emerytury, renty, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia. 14. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę pobierającą, na zasadach określonych w ust. 12, świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51. 15. Do osób pobierających na podstawie przepisów dotychczasowych świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 35 w brzmieniu dotychczasowym. 16. Organ właściwy w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 43, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu, informuje osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 43, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie zmienianej w art. 51, o zmianach w zasadach dotyczących uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego i zasiłku dla opiekuna”. Świadczenie pielęgnacyjne a dorabianieKwestia ustalania świadczenia pielęgnacyjnego na starych zasadach była tematem wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 07.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym. Na ich mocy doszło do zmiany w regulacjach dotyczących pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, ale z jednoczesnym zachowaniem praw nabytych opiekunów. Dzięki temu mogą oni uzyskiwać to świadczenie bez uwzględniania nowych przepisów, co gwarantuje im art. 63 ustawy. Obejmuje on osoby, którym przed dniem wejścia w życie z dnia 07.07.2023 r. o świadczeniu wspierającym (nastąpiło to dnia 01.01.2024 r. lub po tym dniu, na zasadach obowiązujących do 31.12.2023 r., zostało przyznane przynajmniej do 31.12.2023 r. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego).
Opiekun spełnia więc warunki do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego już od grudnia 2023 r., co oznacza, że prawo do niego powstało do 31.12.2023 r. i na podstawie art. 63 ustawy z 07.07.2023 r. przysługuje Pani na starych zasadach.
Niniejsze przepisy i interpretacja ministerstwa wskazują, że decyzja o tym, że opiekun pobiera świadczenie pielęgnacyjne na starych zasadach, wiąże się z tym, że dalej nie będzie on mógł podejmować żadnej pracy i dorobić do świadczenia. Niestety dla Pani otrzymującej świadczenie pielęgnacyjne na starych zasadach nic się nie zmieni w stosunku do obowiązujących dziś przepisów. Pracować bez żadnego limitu i dorabiać do świadczenia mogą tylko opiekunowie pobierający świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach na dziecko do 18 r.ż., potem świadczenie wygaśnie. Uzyskanie świadczenia wspierającegoNatomiast jest jeszcze możliwość uzyskania świadczenia wspierającego. Od 01.01.2024 r. weszły w życie przepisy, które wprowadzają świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością, czyli dla Pani mamy. Będzie je przyznawać i wypłacać Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Aby Pani mama – osoba z niepełnosprawnością – mogła otrzymać to świadczenie, powinna najpierw uzyskać od wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON) decyzję o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia. Zespół ten przydziela punkty i w zależności od przyznanych punktów udziela się kwoty wspierającej, trzeba spełnić warunki.
Wnioski o wydanie decyzji o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia można składać do WZON od 01.01.2024 r. Po otrzymaniu decyzji WZON osoba z niepełnosprawnością będzie mogła złożyć do ZUS-u wniosek o wypłatę świadczenia. Wysokość świadczenia będzie uzależniona od oceny poziomu potrzeby wsparcia danej osoby ocenianej w skali przyjętej przez WZON.
Podsumowując, nie ma możliwości dorabiania przez pracę w domu w przypadku otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego na starych zasadach. Natomiast jest możliwość otrzymania świadczenia wspierającego z ZUS-u po spełnieniu warunków decyzji WZON. PrzykładyAnna opiekuje się swoją niepełnosprawną mamą, która cierpi na demencję. Zrezygnowała z pracy i od 2023 roku pobiera świadczenie pielęgnacyjne. Mama Anny większość czasu spędza w domu, ale nie wymaga całodobowej opieki. Anna chciała dorobić sobie, sprzątając domy sąsiadów, jednak dowiedziała się, że pobierając świadczenie na starych zasadach, nie może podjąć żadnej dodatkowej pracy zarobkowej.
Piotr od kilku lat opiekuje się swoim synem z niepełnosprawnością intelektualną. Z powodu konieczności rezygnacji z pracy pobiera świadczenie pielęgnacyjne. Gdy pojawiła się możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy jako freelancer, okazało się, że jego świadczenie nie pozwala na dorabianie. Piotr rozważał, czy nie zmienić formy świadczenia na nowe przepisy, ale ostatecznie musiał zrezygnować z pomysłu dorabiania.
Maria, która opiekuje się mężem po wylewie, również pobiera świadczenie pielęgnacyjne od kilku lat. W 2024 roku po podwyższeniu świadczenia do 2988 zł, Maria zastanawiała się, czy mogłaby zarabiać online. Jednak po konsultacji z urzędnikami dowiedziała się, że świadczenie na starych zasadach uniemożliwia jej dodatkową pracę, co skłoniło ją do pozostania wyłącznie przy opiece nad mężem. PodsumowanieOsoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne na starych zasadach nie mają możliwości legalnego dorabiania, gdyż obowiązujące przepisy zabraniają podejmowania dodatkowej pracy zarobkowej. Wyjątek stanowią opiekunowie korzystający z nowych przepisów, którzy mogą dorabiać przy świadczeniu wspierającym. Warto więc rozważyć możliwość przejścia na nowe zasady, zwłaszcza przy opiece nad osobami z niepełnosprawnościami. Oferta porad prawnychOferujemy profesjonalne porady prawne online oraz sporządzanie pism w zakresie świadczeń opiekuńczych i pielęgnacyjnych. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać pomoc w sprawach dotyczących dorabiania, przepisów oraz wniosków o świadczenia. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem. Źródła:1. Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym - Dz.U. 2023 poz. 1429
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Kinga Kościelniak |
|
Zapytaj prawnika