Choroba zawodowa u osoby pracującej przy komputerze – przepisy, procedury stwierdzenia• Autor: Irena Sawa |
Pracuję na komputerze od prawie 20 lat i od dłuższego czasu odczuwam w obu dłoniach tzw. cieśnię nadgarstków. Leczenie zachowawcze nie dało żadnego efektu i aby ulżyć sobie, poddałam się na razie zabiegowi lewej ręki, a potem będzie zabieg na prawej ręce. Chciałabym wiedzieć, czy chorobę tę uznaje się za chorobę zawodową? Jeżeli tak, w jaki sposób mogę to udowodnić? Jakie dokumenty powinnam wypełnić i gdzie z nimi się udać? I jeśli moje problemy zdrowotne są wynikiem choroby zawodowej, to na podstawie jakich dokumentów zwolnienie lekarskie po zabiegu będzie wypłacone jako 100%? Interesują mnie wszystkie informacje na ten temat. |
Zespół cieśni w obrębie nadgarstka a choroba zawodowaOdnosząc się do stanu faktycznego, wyjaśniam, że zespół cieśni w obrębie nadgarstka stanowi chorobę zawodową. Wysokość zasiłku chorobowego w razie choroby zawodowej wynosi 100% podstawy wymiaru.
Aktualnie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 105, poz. 869) określa szczegółowo: wykaz chorób zawodowych; okres, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej pomimo wcześniejszego zakończenia pracy w narażeniu zawodowym; sposób i tryb postępowania dotyczący zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych; oraz podmioty właściwe w sprawie rozpoznawania chorób zawodowych.
Zgodnie z § 2 tego rozporządzenia wykaz chorób zawodowych, wraz z okresem, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej pomimo wcześniejszego zakończenia pracy w narażeniu zawodowym, określa załącznik do rozporządzenia.
I tak, w pozycji 20, pkt 1 tego załącznika wymienione są przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego wywołane sposobem wykonywania pracy: zespół cieśni w obrębie nadgarstka.
Wymieniony jest nadto okres 1 roku, tj. okres, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania tej choroby zawodowej. Podejrzenie choroby zawodowejPodejrzenie choroby zawodowej zgłasza się właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu lub właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy. Obowiązek zgłoszenia Państwowej Inspekcji Sanitarnej i właściwemu Inspektorowi Pracy choroby zawodowej spoczywa na pracodawcy oraz na lekarzu, który rozpoznał chorobę.
Właściwość tych organów ustala się według miejsca, w którym praca jest lub była wykonywana przez pracownika, lub według krajowej siedziby pracodawcy, w przypadku gdy dokumentacja dotycząca narażenia zawodowego jest gromadzona w tej siedzibie.
Zgodnie z art. 235 § 22 Kodeksu pracy, zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej może również dokonać pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, przy czym pracownik aktualnie zatrudniony zgłasza podejrzenie za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną. Rozpoznanie u pracownika choroby zawodowejW razie rozpoznania u pracownika choroby zawodowej, pracodawca jest obowiązany:
Zgodnie z art. 2351 Kodeksu pracy – „za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych »narażeniem zawodowym«”.
„Rozpoznanie choroby zawodowej u pracownika lub byłego pracownika może nastąpić w okresie jego zatrudnienia w narażeniu zawodowym albo po zakończeniu pracy w takim narażeniu, pod warunkiem wystąpienia udokumentowanych objawów chorobowych w okresie ustalonym w wykazie chorób zawodowych” (art. 2352 K.p.).
Zaznaczyć należy, że rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (Dz. U. z 2002 r. Nr 132, poz. 1121) określa:
Dokumentacja medyczna dotycząca chorób zawodowychZgodnie z § 2 wymienianego rozporządzenia dokumentacja medyczna dotycząca chorób zawodowych obejmuje:
Badanie w celu wydania orzeczenia o rozpoznaniu choroby zawodowejWłaściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny, który otrzymał zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej (sporządzone na wspomnianym formularzu), wszczyna postępowanie, a w szczególności kieruje pracownika lub byłego pracownika, którego dotyczy podejrzenie, na badanie w celu wydania orzeczenia o rozpoznaniu choroby zawodowej albo o braku podstaw do jej rozpoznania, do jednostki orzeczniczej.
Jednostkami orzeczniczymi I stopnia są:
Zgodnie z treścią § 6 wymienionego rozporządzenia – lekarz jednostki orzeczniczej wydaje orzeczenie o rozpoznaniu choroby zawodowej albo o braku podstaw do jej rozpoznania, na podstawie wyników przeprowadzonych badań lekarskich i pomocniczych, dokumentacji medycznej pracownika lub byłego pracownika, dokumentacji przebiegu zatrudnienia oraz oceny narażenia zawodowego. Narażenie zawodoweNarażenie zawodowe podlega ocenie, przy dokonywaniu której uwzględnia się w odniesieniu do:
Ocenę narażenia zawodowego przeprowadza:
Odwołanie od orzeczenia wydanego przez lekarzaOdwołania od orzeczeń wydanych przez lekarzy zatrudnionych w jednostkach orzeczniczych, rozpoznają jednostki orzecznicze II stopnia – jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy.
Zgodnie bowiem z § 7 rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 105, poz. 869) – pracownik lub były pracownik, badany w jednostce orzeczniczej I stopnia, który nie zgadza się z treścią orzeczenia lekarskiego, może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego badania przez jednostkę orzeczniczą II stopnia.
Wniosek o przeprowadzenie ponownego badania składa się w terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia lekarskiego, za pośrednictwem jednostki orzeczniczej I stopnia zatrudniającej lekarza, który wydał to orzeczenie.
W przypadku wystąpienia pracownika lub byłego pracownika z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego badania, jednostka orzecznicza I stopnia powiadamia o tym właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Decyzja o stwierdzeniu choroby zawodowejDodać należy, że decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej albo decyzję o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej wydaje się na podstawie materiału dowodowego, a w szczególności danych zawartych w orzeczeniu lekarskim oraz formularzu oceny narażenia zawodowego pracownika lub byłego pracownika.
Jeżeli właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny przed wydaniem decyzji uzna, że materiał dowodowy jest niewystarczający do wydania decyzji, może żądać od lekarza, który wydał orzeczenie lekarskie, dodatkowego uzasadnienia tego orzeczenia lub wystąpić do jednostki orzeczniczej II stopnia o dodatkową konsultację oraz podjąć inne czynności niezbędne do uzupełnienia tego materiału.
Właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny przesyła decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej albo decyzję o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej odpowiednio:
Państwowy powiatowy inspektor sanitarny albo państwowy wojewódzki inspektor sanitarny w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym decyzja o stwierdzeniu choroby zawodowej stała się ostateczna, sporządza kartę stwierdzenia choroby zawodowej i przesyła ją do Centralnego Rejestru Chorób Zawodowych Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dr med. Jerzego Nofera w Łodzi. Zgłoszenie choroby zawodowejReasumując powyższe, zgłoszenia choroby zawodowej może dokonać pracodawca, lekarz lub pracownik.
W pierwszej kolejności sugeruję zwrócić się do lekarza, po to, by zlecił przeprowadzenie niezbędnych badań.
Jeżeli zaś chodzi o Pani ostatnie pytanie, to przepisy ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322) określają m.in. rodzaje świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz warunki nabywania prawa do tych świadczeń, zasady i tryb przyznawania świadczeń, ustalania ich wysokości oraz zasady ich wypłaty. Zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjneZgodnie z art. 6. 1. wymienionej ustawy – z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przysługują następujące świadczenia:
Po myśli art. 8 ustawy zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje niezależnie od okresu podlegania ubezpieczeniu.
Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje od pierwszego dnia niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową.
Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego nie przysługuje za okresy niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, za które ubezpieczony na podstawie odrębnych przepisów zachowuje prawo do wynagrodzenia, uposażenia, stypendium lub innego świadczenia przysługującego za czas niezdolności do pracy.
Zgodnie z art. 9 ustawy zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne z ubezpieczenia wypadkowego przysługują w wysokości 100% podstawy wymiaru. Podstawę wymiaru zasiłku i świadczenia stanowi kwota będąca podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie wypadkowe.
Dokumentem stanowiącym podstawę wypłaty zasiłku chorobowego jest druk zwolnienia chorobowego (potocznie L-4) z właściwą jednostką chorobową potwierdzającą chorobę zawodową.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając formularz poniżej ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online O autorze: Irena Sawa Magister prawa, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie – Filia w Rzeszowie. Ukończyła aplikację administracyjną w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Jaśle. Zdała egzamin referendarski w Ministerstwie Sprawiedliwości w Warszawie. Była ponadto aplikantką sądową Sądu Okręgowego w Krośnie. Obecnie jest doktorantką Uniwersytetu Rzeszowskiego, przygotowuje się do obrony rozprawy doktorskiej z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
Długoletni pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, obecnie przez okres ponad dziesięciu lat związana zawodowo z administracją samorządową. Była wykładowcą prawa spadkowego na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Sanoku. Prowadziła zajęcia z zakresu prawa oświatowego dla kandydatów na dyrektorów szkół w ramach kursu „Zarządzanie oświatą”.
Interesuje się i udziela porad z zakresu prawa pracy, prawa ubezpieczeń społecznych, prawa cywilnego, prawa rodzinnego, prawa spadkowego, prawa karnego, prawa administracyjnego oraz prawa oświatowego.
Autorka publikacji z zakresu prawa pracy i prawa ubezpieczeń społecznych, w tym glosy w specjalistycznych czasopismach prawniczych i ochrony pracy, w szczególności: „Lus et Administratio, Facultas Iuridica Universitatis Ressoviensis”, „Polityka Społeczna”, „Praca i Zabezpieczenie Społeczne”, „Przyjaciel przy pracy”, „Monitor Prawa Pracy”. |
|
Zapytaj prawnika
Najnowsze pytania w dziale