.
Udzieliliśmy ponad 128,2 tys. porad prawnych i mamy 14 541 opinii Klientów
Zadaj pytanie » Zadaj pytanie »

Reklama hazardu – czy można promować hazard w internecie?

• Autor: Jakub Bonowicz

Mam pomysł na tzw. e-biznes, który polegałby m.in. na promowaniu internetowych zakładów bukmacherskich. Czy można założyć w Polsce taką działalność gospodarczą? Dodam, że dochody pochodziłyby od firm, które swoje siedziby mają za granicą, np. na Malcie czy Gibraltarze. Czy ewentualnie można by prowadzić taką firmę w Polsce, ale reklamować firmy bukmacherskie za granicą?


Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.

Reklama hazardu – czy można promować hazard w internecie?

Zakaz reklamy zakładów wzajemnych

Zgodnie z art. 8 ustawy z 29.07.1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27) „zabrania się reklamowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: wideoloterii, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier na automatach oraz gier na automatach o niskich wygranych”.

 

Pojęcie reklamy jest tutaj definiowane bardzo szeroko: np. jako zachęcanie do udziału w nich, przekonywanie o ich zaletach, informowanie o miejscach, w których są urządzane, i o możliwościach uczestnictwa. Jedynym wyjątkiem jest możliwość reklamy i informacji w ośrodkach gier i punktach przyjmowania zakładów (art. 8 ust. 2).

Prowadzenie działalności w Polsce, która by polegała na reklamowaniu w Polsce firm organizujących zakłady poza granicami RP

Nie zmienia to w żaden sposób sytuacji. Art. 8 ustawy o grach i zakładach wzajemnych wyraźnie mówi o zakazie reklamowania na terytorium RP, nie różnicując, na rzecz kogo i w czyim interesie emitowana jest reklama, w szczególności – czy podmiot ten organizuje grę na terenie innego kraju, chociażby reklama na terenie tego kraju była legalna.

Prowadzenie działalności w Polsce, która by polegała na reklamowaniu za granicą firm organizujących zakłady poza granicami RP.

Ta możliwość jest również bardzo problematyczna. Reguluje to ustawa z 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204). Zgodnie z art. 2 pkt 4 tej ustawy świadczenie usługi drogą elektroniczną to wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość) poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywanie danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z 16.07.2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. Za takie usługi z pewnością można uznać prowadzenie portalu promującego internetowe zakłady bukmacherskie (usługobiorcą jest tu oczywiście nie tyle konsument korzystający z sieci i odwiedzający Pana stronę, co raczej spółki prowadzące promowane zakłady bukmacherskie – to bowiem na ich rzecz są świadczone usługi).

 

Niezmiernie istotny jest niedawno dodany art. 3a tej ustawy – świadczenie usług drogą elektroniczną podlega prawu państwa członkowskiego UE lub EFTA, na którego terytorium usługodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę! Nie stosuje się tego przepisu do:

 

  1. ochrony praw autorskich, baz danych oraz własności przemysłowej;
  2. emisji pieniądza elektronicznego przez instytucje, które są do tego uprawnione na podstawie ustawy z 12.09.2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych;
  3. wykonywania na terytorium RP działalności ubezpieczeniowej przez zagraniczny zakład ubezpieczeń (art. 128 ust. 1 ustawy z 22.05.2003 r. o działalności ubezpieczeniowej);
  4. udostępniania na terytorium RP informacji reklamowych przez fundusz zagraniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z 27.05.2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
  5. umów z udziałem konsumentów – w zakresie, w jakim ochronę praw konsumentów zapewniają przepisy odrębne (tzn. zasada jest taka, że zawsze stosuje się przepisy korzystniejsze dla konsumentów);
  6. warunków dopuszczalności przesyłania spamu za pośrednictwem poczty elektronicznej (decyduje bowiem miejsce zamieszkania odbiorcy).
Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Podległość prawu określonego państwa

Podległość prawu określonego państwa oznacza podległość wszelkim przepisom: karnym, administracyjnym, nieuczciwej konkurencji – poza wyjątkowymi, wskazanymi wyżej, brak jednak tutaj wyjątków dopuszczających reklamę gier i zakładów wzajemnych. Tak więc aby prowadzić taką działalność legalnie, musiałby Pan najpierw zmienić miejsce zamieszkania na kraj, w którym taka działalność jest legalna, a to raczej nie będzie proste (miejsce zamieszkania to – zgodnie z art. 25 Kodeksu cywilnego – miejsce, gdzie dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu). Ewentualnie mógłby Pan podjąć działalność w formie spółki handlowej z siedzibą za granicą. Kraje przyjazne hazardowi w UE to np. Malta (szczególnie), Austria, Wielka Brytania.

Reklamowanie zagranicznych zakładów bukmacherskich na terytorium Polski

Pojawia się jednak pytanie, czy w takim wypadku mógłby Pan reklamować zagraniczne zakłady bukmacherskie „na terytorium Polski”, bo takiego sformułowania używa ustawa o grach i zakładach wzajemnych (pomińmy na razie kwestię braku sankcji tego zakazu). Otóż w mojej opinii przepis ten zakazuje reklamowania zagranicznych zakładów polskim użytkownikom (rząd polski chce np. zmusić operatorów internetu do blokowania stron internetowych firm hazardowych). Oczywiście blokadę taką łatwo obejść – wystarczy używać serwerów proxy zarejestrowanych w innych państwach, bo system nie widzi wówczas, że IP komputera pochodzi z Polski.

 

Powinna więc obowiązywać zasada: jeśli w kraju X reklama hazardu jest legalna, to użytkownicy w tym kraju mogą mieć dostęp do reklamy hazardu; jeśli w kraju Y (Polska) reklama hazardu jest nielegalna, to dla użytkowników z tego kraju nie można reklamować hazardu, nawet jeśli siedziba usługodawcy (Pana) znajduje się w kraju X i nawet jeśli reklamowany jest zagraniczny organizator zakładów, który ma siedzibę w kraju X.

 

Stanowisko takie zostało potwierdzone w wyroku ETS z 08.09.2009 r., Santa Casa vs. BWIN i Portugalska Liga Piłkarska. Zgodnie z tezą sądu zakaz hazardu internetowego (zarazem więc jego reklamowania, jako że reklamowanie nielegalnej działalności jest samo w sobie nielegalne) w Portugalii nie narusza unijnej zasady swobody świadczenia usług (Portugalska Santa Casa ma monopol ustawowy na hazard). W uzasadnieniu ETS stwierdził, że w internetowym hazardzie istnieje większa możliwość oszustwa. Ograniczenia mogą ze względu na szczególne okoliczności związane z oferowaniem gier hazardowych przez internet zostać uznane za uzasadnione celem zwalczania oszustw i przestępczości.

 

Natomiast Komisja Europejska twierdziła, że legalnie działające firmy w krajach UE, gdzie taki hazard jest dozwolony, mają prawo działać na terenie całej UE (a zatem można reklamować zakłady również na terytorium Polski, chociażby w Polsce reklama hazardu była zabroniona). Komisja niezbyt przejęła się orzeczeniem ETS, gdyż miesiąc po wydaniu wyroku przez ETS skrytykowała rząd Danii za projekt nowego prawa o grach. Duńczycy chcieli zwalczać e-hazard (podobnie jak Polacy), blokując strony internetowy oraz przelewy bankowe, a także zakazując reklamy. Obecnie rząd Danii musi odpowiedzieć Komisji (do tego czasu nowa ustawa nie może być uchwalona).

 

Jak widać, kwestia jest otwarta.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę, wypełniając  formularz poniżej  ▼▼▼. Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Jakub Bonowicz

Radca prawny obsługujący przedsiębiorców i osoby fizyczne z kraju, a także z zagranicy. W kręgu jego zainteresowań pozostają sprawy trudne i skomplikowane, dotyczące obszarów słabo jeszcze uregulowanych prawnie (w tym z zakresu prawa nowych technologii) oraz sprawy z zakresu międzynarodowego obrotu gospodarczego i kolizji systemów prawnych różnych państw (w tym m.in. gospodarcze prawo brytyjskie, amerykańskie, słowackie, bułgarskie, czeskie). Specjalizuje się przede wszystkim w prawie Internetu, usług elektronicznych (sporządza regulaminy e-usług, sprzedaży online), prawie nowych technologii, własności intelektualnej (autorskim, znaków towarowych, patentów, wzorów przemysłowych).

Reprezentuje Klientów przed sądami (w tym także sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym), organami administracji i organami podatkowymi w sprawach cywilnych, rodzinnych, gospodarczych oraz podatkowych. Sporządza profesjonalne umowy handlowe, w tym w obrocie zagranicznym.


.
Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem.

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny
Szukamy ambitnego prawnika »

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

Paragraf jako alternatywne logo serwisu